240 liter trenger innbyggere.

Det er bare å bite det i seg: sølvhaiene som en ansatt hos Tropehagen i sin tid lurte meg til å kjøpe er nå for store til akvariet de bor i. De får dermed etter hvert et nytt sted å bo i utstillingen til Tam Lade (såfremt de vil ha dem), og noen nye får flytte inn.

Jeg er imidlertid litt blank på hva jeg skal sette ut oppi der.

Jeg har en liten forkjærlighet for SAE, så jeg vil nok ha en liten stim av dem.
I tillegg vil jeg ha en eller flere maller på bunnen. Hvilke(n) art(er) har jeg heller ikke helt bestemt meg for.

Innredningen i karet er for øyeblikket en stor rot med javabregne på, en mindre rot med en anubias og en skiferhule hvor en nå avdød ancistrus holdt til.
I tillegg har jeg en gressplante i forgrunnen, men denne har vist seg å vokse noe voldsomt og vil nok bli flyttet lenger bak når fiskene er ute.
Bunnsubstratet er Biltemasand.
Jeg har forresten også en ganske stor dott med javamose i karet, men denne vil helt eller delvis bli flyttet over til reke- og sneglekaret hvis jeg ikke får den til å passe inn sammen med resten av plantene.

Alle forslag til fisk er velkomne, så lenge det er fornuftige forslag.

LJ
Jeg anbefaler cherrybarber (titteyabarber). Fine fisk, fredelige og stimer ikke så veldig men er rundt i karet og undersøker og styrer på.

Jeg er også veldig glad i guramier - synes de er fine fisk. Satser du på et par av dverggurami, er de ganske fredelige mot annen fisk de også - bortsett fra hvis hannen har skumrede å vokte.

Kurvciklider skal også gå an i selskapsakvarier, etter hva jeg forstår, men jeg har ingen erfaring med dem.

Hvis du i bunnen er ute etter en litt spesiell malle, hva med en hara hara eller ti? Eller hva med en Rineloricaria fallax? De to sistnevnte står betegnet som vanlige - men de har jo en noe uvanlig fremtoning, som kan gjøre dem sjarmerende.

Du kan selvfølgelig også satse på corydoras-stim i bunnen - en 20-30 stykk av et slag. Det kunne blitt livlig der da.

Jeg tar forbehold på alle fisk her mht. vannverdi - du må sjekke det sjøl, men det tror jeg du tenker på.
Takk for tips, Trude.
Noen av forslagene dine blir nok nedstemt. Barbene er kanskje verdt å se på, men jeg er ikke noen gurami- eller ciklidefan.

Noen morsomme maller, derimot, kan være aktuelt. Om det nå blir noen enslige krypere eller en stim med panser vet jeg ikke, men alle de siste forslagene likte jeg.
Ryggsvømmermaller ser morsomme ut, synes jeg, så kanskje en slik stim kan være noe.

Jeg kom over et bilde av en afrikansk sommerfuglfisk, og den ble jeg litt forelsket i. Det er mulig jeg satser på en eller kanskje to sånne helt i toppen.
SAE liker jeg som sagt godt, så etter alt å dømme får de bli værende i midten. Om det blir noe mer i midten vet jeg ikke ennå. I så fall må det blir noen som ikke er så stressa.

Jeg vil bare presisere at jeg ikke har sett på vannverdier og -behov hos de forskjellige fiskene, så det er godt mulig ønskene endrer seg litt etter hvert.

Hvis noen har flere forslag tar jeg selvfølgelig imot dem også.

LJ
Vanilla Ninja
Alle forslag til fisk er velkomne, så lenge det er fornuftige forslag. :) LJ

Jeg syns du virker som en fyr som kan like en gjeng viltre og utspekulerte botiaer, hehe Så jeg vil foreslå en botia-art for deg; pakistanbotia (Botia almorhae). På engelsk kalles den Yo Yo Loach, fordi det sorte mønsteret minner om bokstavene Yo Yo, skrevet langs kroppssiden på fisken
Kjempefin fisk med sitt svarte mønster på hvit bunn. Noen vil vel si at dette dessverre gråner litt, det svarte, når botiaen blir eldre. Men fin er den uansett, syns jeg

Botiaer er livlige, oppfinnsomme og skremmer gjerne vannet av (hehe, tog' du 'an?) eieren sin, da de kan finne på å ligge med buken i været på bunnen... og sove. De klynger seg sammen i tette bunter når det er sovetid.

En gjeng botiaer gir mye underholdning for pengene
mona o
Jeg syns du virker som en fyr som kan like en gjeng viltre og utspekulerte botiaer, hehe ;-) Så jeg vil foreslå en botia-art for deg; [URLBLOCK1] ([I]Botia almorhae[/I]).

Den så jammen ikke verst ut heller, gitt.

Det er bra jeg ikke har 30 liters akvarium og problemer med snegler, ellers er det jo bare praktbotia som gjelder.

Maller og botia skal stilles opp mot hverandre når jeg får satt meg litt inn i alle artene.

LJ
Hvordan vil Pakistanbotia gå sammen med Ancistrus som muligens leker?

Er botiaen troende til å spise yngel, eller holder den seg til ting som beveger seg saktere?

LJ
Om du er en ciklide liker så anbefaler jeg deg så absolutt og titte litt på tropheus duboisi
I går var jeg på Tam Lade for å plukke opp et par småting jeg trengte med en gang, og da fikk jeg tatt en kikk på forskjellige fisker.

Jeg tror nok Mona sitt forslag om pakistanbotia blir det jeg går for. Hvem kan vel motstå svarthvite hip-hop-fisk?

Hele tiden mens jeg har hatt akvarium har jeg hatt Ancistrus av en eller annen art. Jeg tror nok jeg kommer til å fortsette med det, men i et mindre akvarium hvor de kan leke og yngle. Slik kan jeg sette ut fisk i selskapsakvariet når de blir store nok til å unngå å havne i magen til botiaene.

Takk for tips, folkens.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap