Hvilken algespiser skal jeg velge? (180l)

Jeg kunne sikkert spurt i dyrebutikken, men jeg syns det virker som kunnskapen der kan være litt så som så og de sier så mye som ikke stemmer med det som står her. Av erfaring vet jeg at det kan være lurt å søke informasjon fra forum som dette i stedet. Så jeg håper det er noen snille sjeler der ute som gidder å ta seg tid til å hjelpe meg =)

Jeg har et juwel vision på 180L som ble startet for 3 uker siden. Det er 6 platy, 3 guppy og litt planter i det. I går så jeg at det hadde begynt å bli litt alger der så da er vel tiden inne for å kjøpe noen algespisere. Men hvilke skal jeg velge? Jeg liker litt "søte" fisk, men det er jo viktig at de gjør nytten sin og. Noen som har noe tips? Og hvor mange trenger jeg?
Plussmedlem
Otocinclus av ymse slag er et godt valg. De er gode og flittige algespisere, relativt lette å holde og ikke spesielt dyre i innkjøp. De er dog stimfisk, men mange arter blir ikke større enn rundt 5 cm, så de tar heller ikke voldsomt med plass. 5-10 stk er en fin plass å begynne, tror jeg.
I tillegg synes jeg de faller innenfor kategorien "søt".
siamesiske algespisere synes jeg er ganske effektive jeghar 2 sånne i 60 liter, skulle kanskje ikke hatt de siden jeg bare har 60 liter. for de blir ssote etter en stund,men du har 180 liter så kunne du kanskje hatt 4 sånne. jegsynes de er ganske fine og de ser ut som vanlig fisk for å si det på den måten. har også pleco, jeg slet selv før med alger ast det la seg mase på bladnee og ruta før, men så skaffet jeg litt flere algespisere også tok en jeg sånn tablett i filtere med navnet algizit og det gjorde susen. og nå holder mine algespisere vedlike med algenee så nå er algeproblemet borte.

håper det kom til litt hjelp.
Det kommer litt an på om du ønsker å ha fisker fra en bestemt verdensdel eller ikke... Jeg har også startet opp et juwel vision 180, men foreløpig går det bare eplesnegler sammen med plantene. Har nemlig ikke bestemt meg for fisk enda, men jeg har planer om å velge kun sør-amerikanere til det karet også (har 60l fra før).

Når alle fiskeslagene i karet er fra samme område i verden så er det lettere å gi de det vannet de trenger for å trives...

Jeg kommer mest sansynlig til å ha otto (otocinclus) i karet dersom jeg skal ha over noe annet enn eplesneglene (de spiser også sin del av algene).
Ancistrus må man heller ikke glemme dog søte er dem ikke hehe
L144 annbefaler jeg, disse er knall gode algespisere og har en knall fin farge, så jeg hadde helt klart valgt slike.
Silje86
Jeg har et juwel vision på 180L som ble startet for 3 uker siden. Det er 6 platy, 3 guppy og litt planter i det.

Jeg bare lurte på om du har tatt noen vannverdi-tester her? Dette karet er helt nystartet og er ikke innkjørt enda. Etter tre ukers drift vil nitritt-nivået være faretruende høyt. Det er kanskje ikke så lurt å introdusere flere fisk her nå på minst et par uker.

Jeg endte opp med siamesiske algespisere.

Til mona o.
Ja, jeg har det og NO2 ligger under 3 så da skal det ut i fra jeg har forstått være greit.
under 3 er ikke greit!!!
Verdiene skal være på 0! Ikke for å være slem eller no, men du må begynne å ta mange vanbytter ellers vil fiskene dine bli syke å dø!

Mvh: PK
Det var på helt hvitt på testen og der var det merka med grønt smilefjes og sto 0. Under 3 var nok litt dårlig formulert. Har fått høre at det skal være under 3 og 0 er jo under 3, men burde vel sagt 0 =)
Nå vet jeg ikke hvilket merke du har, men på min skal det være under 0,025 for at det skal være bra så jeg ble litt nervøs :P

Mvh: PK
Jeg gikk og kikka på den og der sto det 0 med grønt smilefjes, 0,5 med oransje utropstegn og alt over det var røde utropstegn. Så jeg skjønner at du reagerte. Jeg kikka ikke videre oppover når den kom på grønt så tenkte ikke noe mer over at under 3 ikke stemte så godt med det som sto
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap