Fisk støy og hørsel

Hei.
Har en 29 L. med fem stjernedanio. Vet disse liker oksygentilførsel i vannet, men jeg synes at luftsteiner bråker fælt. Er lyden stressende for fisken og bør jeg la det være i et så lite akvarium? Hvordan hører egentlig akvariefisk?
Hilsen Teddy
Du trenger ikke luftpumpe med brusestein. Sett utløpet på filterpumpen slik at det plasker litt i overflaten, så er det tilstrekkelig oksygentilførsel. Vannoverflaten skal være i bevegelse, da opptar vannet oksygen fra luften.

Fisk hører utrolig godt. Ingen tvil om det. Lyd bærer 4 ganger raskere gjennom vann, enn hva det gjør gjennom luft!
Mine fisk på akvarierommet hører det hvis f.eks. mannen min står på kjøkkenet i andre enden av huset og plutselig mister en gryte i vasken så det skraller. De mest sky av fiskene mine "hopper" da til og skvetter avgårde for å gjemme seg.

Fisk hører utrolig godt og de lever i vann som bærer lyd utrolig godt.
Er enig med Mona. Jeg har hatt mine stjernedanioer gående sammen med blant annet guramier, som ikke liker så mye strøm i vannet, og det har gått helt flott i flere år. De yngler til og med. Bare filteret skaper litt overflatebevegelse så greier de seg fint uten ekstra lufting av vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap