Er karet for stort til corydoras?

Nå lurer jeg veldig på hva som skjer hos meg.... Har hatt mange ulike fisk i mange år, og synes selv jeg har skaffet meg ganske god erfaring etterhvert. Men nå frir jeg til dere med mye corydoras-erfaring
Jeg har en fin gjeng med VF Corydoras Adolfoi (6 stk) som har bodd hos meg i litt over ett år. Først gikk de i en 129 L sammen med Boliviansk sommerfuglciklide, noen fredelige stimfisk og noen ancistrus. Så flyttet de til en 160 L med de samme beboerne pluss et par med Pelvicachromis Roloffi. Stimet glade og fornøyd rundt!

For ca 3 uker siden fikk de flytte inn i min 325 L som nå var blitt ledig etter at jeg la ned malawi-holdet der. Der bor de sammen med bolivianerne, et par med rød kurvciklide og noen ancistrus.

Så kommer det store mysteriet..... de er ikke å se! Hele gjengen gjemmer seg hele tiden og kommer ikke engang frem for å spise Så nå er jeg litt bekymret. Kan karet rett og slett være for stort? Eneste andre jeg kan komme på er at det nå ikke er noen stimfisk sammen med dem.

Noen ideer til hva som er problemet?
Jeg kan ikke skryte på meg å ha mye erfaring, men jeg har lest at coryene burde være MINDST 10-15. i et kar på 100-150 liter så føler de seg kanskje tryggere når de er så få, men når karet runder 300 liter, blir de kanskje litt alene og litt for få til å føle seg trygge.
Seks stykker regnes jo som et minimum, så kanskje Halvorsen har et poeng ja.

Men det kan også være mangelen på andre stimfisk. Min erfaring er at mange fiskearter føler mer trygghet i nærheten av andre arter hvis de andre artene har "riktig" størrelse (ca jevnstore) og adferd.
Jeg tipper det enten er mangel av stimfisk som det nevnes, at kurvciklidene er for tøffe for de, eller at det ikke er nok gjemmeplasser for de. Coryer er jo litt nervøse av seg så om de ikke har nok plasser å gjemme seg på, om faren oppstår, så vil de tviholde på de få gjemmestedene de har (for kanskje de er opptatt om de tar seg en tur rundt)...

Tror ikke antallet har noe å si på akkurat dette.
Anita
Noen ideer til hva som er problemet?

Jeg tipper det er mangel på høye og overskyggende planter.
Coryene føler seg nok som en padde på en rullebane nå. Når det er veldig åpent ovenfra og åpne "nakne" sandsletter kan det for dem = veldig farlig

Tidligere i mindre akvarier hadde du nok litt tryggere forhold for dem, samt at stimfiskene som var fremme var med på å signalisere for Coryene at området var trygt å bevege seg på. Corydoras liker skygge ovenfra, ellers føler de seg lett utsatt og utrygge for angrep ovenfra.

Mangroverøtter og store overskyggende planter trengs. Det du har av planter i karet har kanskje ikke rukket å vokse skikkelig til enda, og når ikke til overflaten?
Karet blir vel aldri for stort, med tanke på deres naturlige biotoper....

Vil tippe at et større antall av arten ville gjordt trygghetsfølelsen større, og de hadde vært mer aktive.
Takk til alle for gode innspill
Jeg kjøpte de 6 de hadde da jeg fant dem, og har hørt at det ikke er så lurt å blande oppdrettsfisk med VF fra samme art. Så kan bli vanskelig å skaffe en større gjeng til.
Kurvciklidene er ikke aggressive i det hele tatt. Noen av bolivianerne kan jage litt, men det er de vant til fra tidligere.
Tror nok både mangel på planter til toppen, Mona, og mangel på stimfisk er mere avgjørende her. Har endel skyggefulle gjemmesteder, men det holder sikkert ikke. Så da lurer jeg rett og slett på om de skal få flytte tilbake til 160 L min. Er redd de sulter ihjel før plantene vokser nok til!
Hei Anita

Dette var veldig interessant å høre om. Hvordan adferden til stimen din på 6 stk har forandret seg etter hvor stort karet er. Jeg har Sterbai selv, og en nabo som har Adolfoi. Disse to stimene har helt ulik adferd.

Jeg starter en tråd under Corydoras spesifikt hvor jeg håper de som har erfaring med Cory adferd kan dele den, både med hensyn på kar og innredning, men også med hensyn på cory art og stim størrelse. Dette vil jeg gjerne vite mer om, og tror flere også vil.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap