Syk slørhale?
Postet 17.04.10 kl 14:05
Sv:
Vi sier aldri nei-takk til bilder.
Det hender min slørhale legger seg på bunnen. Det hender han sover opp ned også. Det hender han svømmer opp ned, snurrer rundt, og ser død ut om morgenen. Jeg ser ingen synlige symptomer på han, annet en at jeg antar det er noe galt med galleblæren hans. Han er en fornøyd fisk som ellers svømmer rundt uten problemer
Sålenge fisken spiser bør du ikke bli for bekymret :]
Det hender min slørhale legger seg på bunnen. Det hender han sover opp ned også. Det hender han svømmer opp ned, snurrer rundt, og ser død ut om morgenen. Jeg ser ingen synlige symptomer på han, annet en at jeg antar det er noe galt med galleblæren hans. Han er en fornøyd fisk som ellers svømmer rundt uten problemer
Sålenge fisken spiser bør du ikke bli for bekymret :]
Postet 17.04.10 kl 14:07
Postet 17.04.10 kl 15:29
Postet 17.04.10 kl 15:40
Postet 17.04.10 kl 17:07
AkvastadFullt mulig jeg ser feil nå, men dette likner egentlig mer på den normale gullfisken enn en slørhale.
Uenig der, dette er nok en avlsvariant av den normale gullfisk. Jeg synes fisken på bildet ser noe syk ut; klemmer den hele tiden sammen finnene slik som på bildet? Hva er vannverdiene i akvariet?
Postet 17.04.10 kl 17:24
Postet 17.04.10 kl 19:49
Den ser syk ut ja. Sammentrykte finner og liten/spinkel kropp. Denne ser ikke ut til å ville bli gammel.
Den har tydelig hatt en dårlig oppvekst ut ifra kroppsfasongen å bedømme.
Hvordan oppførte den seg i butikken?
Viktig å se etter før man kjøper fisk, at finnene er skikkelig ute, og at fisken ikke er underernært/avmagret, som denne tydelig er.
Svake individer tåler ofte lite i forbindelse med flytting til nytt miljø og ellers endringer i vannkvaliteten.
Den har tydelig hatt en dårlig oppvekst ut ifra kroppsfasongen å bedømme.
Hvordan oppførte den seg i butikken?
Viktig å se etter før man kjøper fisk, at finnene er skikkelig ute, og at fisken ikke er underernært/avmagret, som denne tydelig er.
Svake individer tåler ofte lite i forbindelse med flytting til nytt miljø og ellers endringer i vannkvaliteten.
Postet 17.04.10 kl 20:16
Postet 17.04.10 kl 22:24
Postet 19.04.10 kl 13:42
Tydelig avmagring, samt finneklemming, kan også være symptomer på sykdom. (Men gjerne også dårlig oppvekst/levevilkår, som andre tidligere nevnte i denne tråden.)
Men jeg vil absolutt anbefale å få sjekket vannverdiene. Jeg er av den mening at det er essensielt å anskaffe vanntestere, dersom man har akvariefisk. Det kan virke dyrt, men verdt investeringen. Begynn med å skaffe tester for pH, nitritt, nitrat og GH og KH. Man får et testsett inneholdende dette for ca 500 kr i dyrebutikken, og mye billigere i nettbutikker.
Men nå kan du jo ta med en vannprøve til din lokale dyrebutikk, og be dem sjekke om alt er greit.
Her er forøvrig en artikkel om sykdommer, hvor det er en liste over symptomer på ulike sykdommer.
Lykke til!
Men jeg vil absolutt anbefale å få sjekket vannverdiene. Jeg er av den mening at det er essensielt å anskaffe vanntestere, dersom man har akvariefisk. Det kan virke dyrt, men verdt investeringen. Begynn med å skaffe tester for pH, nitritt, nitrat og GH og KH. Man får et testsett inneholdende dette for ca 500 kr i dyrebutikken, og mye billigere i nettbutikker.
Men nå kan du jo ta med en vannprøve til din lokale dyrebutikk, og be dem sjekke om alt er greit.
Her er forøvrig en artikkel om sykdommer, hvor det er en liste over symptomer på ulike sykdommer.
Lykke til!
Postet 19.04.10 kl 15:56
Endret: 19.04.10 kl 16:00
Postet 19.04.10 kl 21:46
sorry for å snakke om en anna fisk, men min fisk er veeeeeeeeeldig mager og aner ikke hvorfor den har blitt sånn (forer nok!) men den har levd sånn en stund nå. Ser nesten ut som den har kreft eller noe x) Men i hvertfall... Hva skal jeg gjøre med den? den har levd sånn lenge nå, og den svømmer normalt (når den svømmer..) . Er det dyreplageri å la den leve? valgte å vente litt for å se om den ble værre eller om den klarte å leve normalt, og den oppfører seg ikke så veldig rart, bare ser rar ut :P Er en Platy btw ( og den fikk unger for lenge siden)
Postet 12.06.11 kl 00:15