Tips til rekevennlig liten stimfisk

Trenger tips til liten (dverg)rekevennlig stimfisk.

Har fra før neon og kardinaltetra, men jeg er redd de kommer til å ta rekene snart, så vi tenker tanken å omplassere dem. De har nappet i rekene ved to anledninger, mens de andre ganger ikke har brydd seg når rekene har svømt tvers igjennom stimen.. Ikke godt å si om nappingen i rekene bare er av nysgjerrighet, eller om de prøver å finne ut om det er mat?

Så trenger altså tips til en liten stimfisk (trenger ikke være gode stimere), ikke høyere enn middels i vanskelighetsgrad.

Den må heller ikke formere seg mye.

Tenkt litt på stjernedanio og ildtetra, men spiser disse reker?? De er jo ikke så mye mindre enn neon og kardinal tetra.. Eller kanskje det er større størrelsesforskjell enn jeg ser for meg.

Vi syns vel gjerne stjernedanio er finest, men er de vanskelig å få tak i?

Kan legge til at den skal gå med:
- Sakurareker
- Flekket pansermalle
- Ancistrus oppdrettervariant
- Kuhlii ål
Moskito rasbora, vil den kanskje fungere om de to andre jeg har nevnt ikke er rekevennlig;
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6258&tab=1
Takk for tips.

Har dessverre for høy temperatur til den arten. Men det var en flott fisk!

Har søkt litt og funnet ut at stjernedanio dessverre er utelukket, tross sin lille størrelse tar den visst også iblant voksne reker?

Da er det av de jeg har funnet selv moskito rasbora og ildtetra igjen.. hmm

Tar gladlig imot flere tips

Kan ikke tenke meg en eneste fisk som er rekevennlig hvis vi ikke snakker om L-maller. Hvis de ikke klarer å ta de voksne rekene så klarer de fint avkommet så sakte, men sikkert forringes rekebestanden.
Helt enig med Geir. Er vel bare L-maller og Corydoras som ikke tar reker. Men hvis man har mange gjemmesteder til rekene, kan de kanskje kanskje klare seg..
Har lest at enkelte har smykketetra sammen med reker, men vet ikke om de tar rekeyngel. Vil nesten tro at de fleste fisker forsyner seg av småreker om anledningen byr seg. Masse mose hvor yngelen kan komme se unna kan muligens hjelpe litt.

Galaxyrasbora/Stjernedanio anbefaler jeg bare sammen med større rekearter. Jeg har en stim gående med amanoreker og viftereke, men selv om amanorekene faktisk er større enn dem så går de etter eggene til hunnene når de bærer egg. Heldigvis er rekene for raske til at de gjør større skade, men jeg ville ikke stolt på de sammen med mindre arter :b
Min erfaring er at Smykketetra (Nannostomus marginatus) lar voksne dvergreker være i fred, men jakter på rekeyngelen.

Jeg hadde en gigantisk berg med javamose i 180 literen min, en drøss med kirsebærreker og en stim Smykketetraer. Jeg så aldri smykketetraene interessere seg for de voksne eller halvvoksne rekene, men tetraene patruljerte daglig over mosefjellet for å finne rekeyngel. De dukket inn i den i blant og nappet i noe, jeg antar det var rekeyngel de fant. Det var fast rutine for dem hver dag å ta noen runder over mosen. Men siden mosen var så stor og omfangsrik, holdt kirsebærrekene antallet oppe pga sin hyppige formering. De økte i antall til tross for smykketetraene.

Skulle jeg prøve en tetra med dvergreker, ville jeg satset på Smykketetra igjen. De er vel de mest dvergreke-vennlige tetraene jeg vet om.
Takk for info dere.

Er det denne smykketetraen det er snakk om:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=12111

Så veldig fin ut.
stjernedanioene mine har jeg aldri sett ta kirsebærrekene, de formerer seg og er fremme som bare det. kampfiskhua prøver seg, men greier bare av og til overraske en voksen reke..
venusfisken så jeg aldri prøve seg, men rekene ble nok holdt i sjakk der. forøvrig greier dem seg utmerket i 25-26 grader, at de blir blasse i fargen ved slike temperaturer er bare tull.

men sånn generellt vil vel de fleste fisk prøve seg på rekene, om de greier det avhenger mye av størrelse, hurtighet og individuell interesse. amanorekene mine var det ingen som gadd å snuse på engang. skulle nok try at miniatyrfisk i rasbora/boraras slekten skulle gå an
Enig med Sanne. Enhver fisk vil prøve seg hvis et rekeyngel er rett ved munnen, men ikke alle er like flinke som kampfisken min
Microrasbora Kubotai er en flott liten fisk. Har den selv med reker, og de voksne rekene rører dem i alle fall ikke.
Den siste der var jo flott da! Men ser for meg at den er vanskelig å få tak i? Og hvordan er vanskelighetsgraden?

Om de tar rekeyngel som er så små at de passer i munnen gjør ikke så mye (uff, høres sikkert kynisk ut nå).. Men jeg vil ikke ha en fisk som napper i reker på sin egen størrelse, eller som kan spise rekene bit for bit..

Heller muligens mer mot en miniatyr fisk, som sitnevnte art, moskito rasbora og slike ting. Men vet jo ikke om det er bedre da.

Jeg vet jo ikke om det er det mine kardinaler har gjort, så kanskje tidlig av meg å flytte dem allerede nå??

Kanskje se det an?

Ellers blir jeg litt usikker på når dere skriver at fisken bare av og til klarer å snike seg innpå rekene.. Mine reker bryr seg ikke om at neon og kardinal tetraene mine omtrent "snuser" dem på hodet. Når jeg fikser i akvariet kan jeg også være opptil en cm inntil dem uten at de gidder å flytte seg. Var borti flere av dem da jeg plukket døde blader av javamosen..

Men når de først svømmer er de lynraske da.
Tante Astrid
Galaxyrasbora/Stjernedanio anbefaler jeg bare sammen med større rekearter. Jeg har en stim gående med amanoreker og viftereke, men selv om amanorekene faktisk er større enn dem så går de etter eggene til hunnene når de bærer egg. Heldigvis er rekene for raske til at de gjør større skade, men jeg ville ikke stolt på de sammen med mindre arter :b

Skikkelig synd. Både jeg og samboer falt virkelig for den arten. Og vi har ikke plass til fler akvarier.. Menmen, det får bli en annen gang.
Beklager mange innlegg på rad her..

Men mine kardinaler og neontetraer er vel ikke større enn 3 cm nå.. De blir jo nesten dobbelt så store som fullvoksne da.. Og når noen av dem allerede er sett at napper halvvoksne reker allerede nå, så ser det vel dårlig ut ang å beholde dem?
Mine stjernedanioer røre ikke kirsebærrekene mine i det hele tatt, og det er en 17 liter med få gjemmeplasser.
he
Er det denne smykketetraen det er snakk om: [URLBLOCK1]

mona o
Min erfaring er at Smykketetra (Nannostomus marginatus)
Det er bra. Samtidig vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på det, iom at jeg leser veldig mange som skriver at galaxy/sterjedanio er rå på å ta yngel samt av og til også større individ.

Bedre få for en art som det er sikrere at ikke tar rekene?
(Selv om det frister veldig å bare prøve med stjernedanio, hehe)..

Disse syns jeg går igjen i innlegg over trygge fisk (altså fisk som ikke tar voksne reker, eller tygger reker bit for bit, osv):

Moskito-rasbora
Dvergrasbora
Miniatyrrasbora
Smykketetra

Vil også gjerne vite mer om denne lille tassen:
Microrasbora kubotai

EDIT: takk mona!
Noterer at jeg må bli flinkere til å også se på det latinske navnet
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap