2 sebracikliser og 1 scalarer
Postet 20.05.10 kl 15:06
Et 100liters akvariet er veldig lite for å ha 3 rovfisker ilag. Lite for bare 1 stk også. Kunne kanskje gått som et sted for avl, men når de får yngel har du ingen plass å gjøre av de, å da blir det for trangt.
Ellers så vil jeg si at de ikke går godt ilag da begge artene er agressive både innen sin egen art, og andre arter. De kan godt finne på å nappe i hverandres finner, og jage hverandre.
Hadde 2 scalarer (hanner) i en 180liter, og det ble for lite. De tok nesten livet av hverandre.
Ellers så vil jeg si at de ikke går godt ilag da begge artene er agressive både innen sin egen art, og andre arter. De kan godt finne på å nappe i hverandres finner, og jage hverandre.
Hadde 2 scalarer (hanner) i en 180liter, og det ble for lite. De tok nesten livet av hverandre.
Postet 20.05.10 kl 15:43
Postet 20.05.10 kl 16:15
Endret: 20.05.10 kl 16:26
Postet 20.05.10 kl 21:42
Postet 20.05.10 kl 22:02
Postet 21.05.10 kl 07:54
Inaktiv bruker

Jeg har sebraciklider og de skal jo ha pH mellom 6.5 og 8 og dH mellom 9 og 20 så det betyr vel at de igrunnen kan trives i både hardt og mykt vann (?) Jeg har pH på 7 i akvariet og dH på 5 men prøver å få opp dH på ulike vis..
Postet 21.05.10 kl 12:22
Postet 21.05.10 kl 13:35
Inaktiv bruker

Men betyr ikke en pH mellom 9 og 20 ganske hardt vann i forhold til fisk flest? PH 9-20 er jo hardt vann. Og, når det står i fiskedatabasen her på akvaforum at fisken skal ha mellom 9 og 20 så er det jo et ganske stort spenn der. Så da kan man jo si at begge disse fiskeartene som trådstarter spør om trives i hardt vann.
Postet 21.05.10 kl 15:02
Embla OfeliaMen betyr ikke en pH mellom 9 og 20 ganske hardt vann i forhold til fisk flest? PH 9-20 er jo hardt vann. Og, når det står i fiskedatabasen her på akvaforum at fisken skal ha mellom 9 og 20 så er det jo et ganske stort spenn der. Så da kan man jo si at begge disse fiskeartene som trådstarter spør om trives i hardt vann.
pH er det ikke:P pH går bare opp til 14.. Er nok GH du tenker på.
Postet 21.05.10 kl 15:20
Postet 21.05.10 kl 15:28
Inaktiv bruker

Ja jeg sa feil Selvsagt mente jeg gH. Men, spørsmålt mit er altså om sebraciklider skal ha veldig hardt vann i forhold til andre fisk da. Nå målte jeg igjen og jeg har pH på 7.5 og gH på 6 så jeg har fått det litt oppover etter at jeg tok ut mangrooverøttene og la inn kalkstein i dag. Det er jo en evig bekymring dette med å holde vannet stabilt og riktig og samtidig foreta vannbytter, men jeg lærer nok etterhvert. Har hatt akvarium i 6 måneder bare så jeg er litt fersk i faget kan man si.
Postet 21.05.10 kl 16:33
Inaktiv bruker

Kjell Ove SærheimTakker stort for flotte svar! Men har et spørsmål: Hva for nokon fisker kan jeg ha med: 2 sebraciklider 1 kinesisk algespiser 2 ancistruser PS: Dette gjelder for eit 120 l akvarie. Vill gjerne ha svar litt fort!
Hehe.. Jeg hadde sebraciklidene mine sammen med andre fisk men fant fort ut at denne rasen er det nok best å ha alene, spesielt dersom man har tenkt å ha yngel på de. Det ble jo rene blodbadet når de la egg og skulle beskytte yngelen. Så jeg ga bort alle de andre fiskene mine før de ble drept:P
Moren og faren til yngelen drepte også en annen hannsebraciklid som jeg hadde i karret sammen med dem siden den stjal noen yngel og spiste dem opp. Men jeg lurer egentlig litt på om det hadde gått bedre dersom man hadde mange sebraciklider sammen, blir det mindre krangling når de er flere kanskje? Nå har jeg jo 10 stykker + moren deres igjen og har akkurat gitt bort over 80 yngel. Det var ikke noe problem å få gitt bort, jeg hadde annonse på finn.no og fikk omtrent 30 mail fra folk som ville ha denne fisken, samt at dyrebutikken også var villige til å ta inn yngelen når de var 3 mnd gamle. Men, så langt kom jeg ikke, da alle jeg skulle gi bort ble gitt bort før den tid. Men, det å ha yngel ble ganske mye jobb og det frister ikke til gjentagelse. Dessuten la de nye egg etter bare 3 uker og da brydde de seg ikke lenger om sine større babyer lenger
Postet 21.05.10 kl 16:40
Postet 21.05.10 kl 16:54