Hvilken fisk i 60l ?
Inaktiv bruker

Hei, jeg har et akvarium som er på 60l. Er ganske førnøyd med den men jeg syns det er litt lite fisk oppi der. Det er ikke så veldig mye liv..
Jeg har
6 guppyer
en gullfisk
en algeeter
Gullfisken er litt stor så jeg vurderer å bytte den..
Men da blir det ihvertfall lite liv der inne. Noen forslag til fine fargerike fisk?
Jeg har
6 guppyer
en gullfisk
en algeeter
Gullfisken er litt stor så jeg vurderer å bytte den..
Men da blir det ihvertfall lite liv der inne. Noen forslag til fine fargerike fisk?
Postet 06.06.10 kl 16:25
Du gjør helt rett i å bytte ut gullfisken, den blir for stor til karet ditt samt at den trives i kaldere vann enn vanlige akvariefisk :o)
I tillegg til guppyene og algespiseren (som sikkert er en ancistrus?) så kan du f.eks ha en gruppe corydoras (hvis du har sandbunn) eller en annen stimfisk som ikke napper i finnene til guppyene.
60 liter er ikke all verden, og det er lett å sette inn for mye fisk. Husk også at guppyene yngler, så plutselig kan det bli veldig fullt i karet ditt.
Et lite tips når du skal kjøpe fisk: se deg rundt i fiskeavdelinga i dyrebutikken og noter ned navn på fisk som du liker. Når du kommer hjem, søk opp fiskene på akvaforum og se om de passer til størrelsen på karet ditt og de andre fiskene. Slik unngår du å komme hjem med fisk som ikke kommer til å trives i karet ditt, evt spise de andre fiskene.
Hva med et par fargerike eplesnegler i karet?
I tillegg til guppyene og algespiseren (som sikkert er en ancistrus?) så kan du f.eks ha en gruppe corydoras (hvis du har sandbunn) eller en annen stimfisk som ikke napper i finnene til guppyene.
60 liter er ikke all verden, og det er lett å sette inn for mye fisk. Husk også at guppyene yngler, så plutselig kan det bli veldig fullt i karet ditt.
Et lite tips når du skal kjøpe fisk: se deg rundt i fiskeavdelinga i dyrebutikken og noter ned navn på fisk som du liker. Når du kommer hjem, søk opp fiskene på akvaforum og se om de passer til størrelsen på karet ditt og de andre fiskene. Slik unngår du å komme hjem med fisk som ikke kommer til å trives i karet ditt, evt spise de andre fiskene.
Hva med et par fargerike eplesnegler i karet?
Postet 06.06.10 kl 17:03
Postet 06.06.10 kl 17:11
Inaktiv bruker

Hilde008Corydoras eller en stim med neon/kardinal/rosen-tetra kansje? De er jo ganske livlige. Kan også henge meg på forslaget over; eplesnegler av forskjellige farger skaper straks litt ekstra liv, og de er enkle å holde. :)
Da blir det kansje 10 neontetra
og etpar eplesnegler
Takk for tips ; )
Postet 06.06.10 kl 17:20
Ser at du har grus, da kan du ikke ha corydoras, de vil ha sandbunn. Finnes mange små ciklider men de vil også ha sandbunn.
Det er mulig at neontetra vil nappe i finnene til guppyene, antagelig finnes det en bedre stimfisk til å ha sammen med guppy. Jeg er ikke helt sikker på dette, ha bare hørt at neontetra kan nappe.
Hvor lenge har du hatt akvariet i gang?
For å få mer liv i kan du også ha ei rot eller noen store steiner oppi, og gjerne flere planter. Planter får du kjøpt privat, mye billigere enn i butikk.
Det er mulig at neontetra vil nappe i finnene til guppyene, antagelig finnes det en bedre stimfisk til å ha sammen med guppy. Jeg er ikke helt sikker på dette, ha bare hørt at neontetra kan nappe.
Hvor lenge har du hatt akvariet i gang?
For å få mer liv i kan du også ha ei rot eller noen store steiner oppi, og gjerne flere planter. Planter får du kjøpt privat, mye billigere enn i butikk.
Postet 06.06.10 kl 18:07
Postet 06.06.10 kl 19:17
Inaktiv bruker

cara79Ser at du har grus, da kan du ikke ha corydoras, de vil ha sandbunn. Finnes mange små ciklider men de vil også ha sandbunn. Det er mulig at neontetra vil nappe i finnene til guppyene, antagelig finnes det en bedre stimfisk til å ha sammen med guppy. Jeg er ikke helt sikker på dette, ha bare hørt at neontetra kan nappe. Hvor lenge har du hatt akvariet i gang? For å få mer liv i kan du også ha ei rot eller noen store steiner oppi, og gjerne flere planter. Planter får du kjøpt privat, mye billigere enn i butikk.
Jeg har hatt akvariet i omtrent en uke..
Postet 06.06.10 kl 21:23
Da er ikke akvariet innkjørt enda. Det tar 4-6 uker før filteret har nok bakterier til å bryte ned de farlige stoffene som kommer av bl.a. fiskenes avføring.
Du bør skaffe deg en nitritt (NO2) test, og teste vannet daglig under innkjøringen. Bytt vann daglig for å holde nitritten under kontroll under innkjøringen, helt til du ikke måler NO2 lengere. Du må aldri bytte ut alt vannet på en gang, men 10 - 30 liter om gangen.
Du bør absolutt ikke kjøpe flere fisker før tidligst 4-5 uker, når filteret har fått kjørt seg inn og fått nok snille bakterier til ta hand om avfallet etter fiskene.
Du bør også fore minimalt de neste ukene.
Du bør skaffe deg en nitritt (NO2) test, og teste vannet daglig under innkjøringen. Bytt vann daglig for å holde nitritten under kontroll under innkjøringen, helt til du ikke måler NO2 lengere. Du må aldri bytte ut alt vannet på en gang, men 10 - 30 liter om gangen.
Du bør absolutt ikke kjøpe flere fisker før tidligst 4-5 uker, når filteret har fått kjørt seg inn og fått nok snille bakterier til ta hand om avfallet etter fiskene.
Du bør også fore minimalt de neste ukene.
Postet 06.06.10 kl 21:57
Endret: 06.06.10 kl 22:01
Inaktiv bruker

cara79Da er ikke akvariet innkjørt enda. Det tar 4-6 uker før filteret har nok bakterier til å bryte ned de farlige stoffene som kommer av bl.a. fiskenes avføring. Du bør skaffe deg en nitritt (NO2) test, og teste vannet daglig under innkjøringen. Bytt vann daglig for å holde nitritten under kontroll under innkjøringen, helt til du ikke måler NO2 lengere. Du må aldri bytte ut alt vannet på en gang, men 10 - 30 liter om gangen. Du bør absolutt ikke kjøpe flere fisker før tidligst 4-5 uker, når filteret har fått kjørt seg inn og fått nok snille bakterier til ta hand om avfallet etter fiskene. Du bør også fore minimalt de neste ukene.
Ok, men jeg hadde et akvarium da jeg var helt nybegynner. Da kjøpte tanta masse guppyer til meg etter den første uka. Alt gikk bra
Postet 06.06.10 kl 22:11
Postet 06.06.10 kl 23:00
Inaktiv bruker

cara79At alt gikk bra, betyr det at fiskene overlevde oppstarten? Selv om fiskene overlever det giftige vannet under innkjøring av et kar, så betyr ikke det at fiskene har det bra. Det er antagelig smertefullt for fiskene å ha nitritt i vannet, og de kan bli svekket og bli lettere syke senere i livet.
De overlevde
Nok en gang, jeg var en nybegynner.
Postet 07.06.10 kl 17:41