Hva heter den fisken???

Hva heter den fisken som suger deg til glasset å spiser algene der???
Åse Mari Rygg
Hva heter den fisken som suger deg til glasset å spiser algene der???

Ikke godt å si. Det du beskriver høres ut som en harniskmalle, og dem er det over 600 forskjellige arter av. Variasjonen er stor, fra arter som blir 4-5 cm lange til arter som blir godt over meteren.

Hvis du legger inn et bilde, blir det kanskje lettere å svare mer nøyaktig.
Kampfisk
[QUOTE=Åse Mari Rygg]Hva heter den fisken som suger deg til glasset å spiser algene der???

Ikke godt å si. Det du beskriver høres ut som en harniskmalle, og dem er det over 600 forskjellige arter av. Variasjonen er stor, fra arter som blir 4-5 cm lange til arter som blir godt over meteren.

Hvis du legger inn et bilde, blir det kanskje lettere å svare mer nøyaktig.

Okei. Jeg såg en sånn fisk på dyrebutikken i bergen i dag. Glemte å spørre hva fisken hette. har litt lyst til å ha en sånn i mitt akvarie muligens?? er ikke sikker?? Hca vill dere anbefale i ett kampfisk akvarie??
Det kan være en gibbiceps som fanget blikket ditt.
De er jo små, søte og fine der de befinner seg i dyrebutikken, men de blir fort store. For store for de fleste.

Fortell oss størrelsen på karet. Et "kampfiskakvarie" kan være så mangt. Mest sannsynlig så er det lite, eller..?
Hvor stor var det du så i butikken?
Hadde den bartet på snuta?
Hadde den striper eller prikker?

Som en anne sa et bilde ville hjelpe på og få hjulpet deg og idetifisere fisken.
Loomis
Det kan være en [URLBLOCK1] som fanget blikket ditt. De er jo små, søte og fine der de befinner seg i dyrebutikken, men de blir fort store. For store for de fleste. Fortell oss størrelsen på karet. Et "kampfiskakvarie" kan være så mangt. Mest sannsynlig så er det lite, eller..?

Jeg har ett 45 liter akkurat no.. skal utvide til ett større jeg og kjæresten har unne oss en litt større akvarie..
Åse Mari Rygg
Jeg har ett 45 liter akkurat no.. skal utvide til ett større jeg og kjæresten har unne oss en litt større akvarie..

Da kan jeg anbefale en liten stim med 5-6 Otocinclus affinis. De skal egentlig ha 60 liter ifølge fiskebasen, men hvis dere snart skal utvide uansett, så kan de sikkert gå en begrenset tid i 45 liter. De er blant de mest småvokste harniskmallene man får tak i.

Men det forutsetter at dere ikke har noe annet enn en kampfisk der fra før. Det er jo ikke noe bra for levende fisk å stå som sild i tønne heller.

Husk å ikke kjøpe færre enn 5-6 stykker; de trives ikke like godt alene eller i veldig små grupper.
Eplesnegle(r) kan være et alternativ i 45 liter.
B. Andresen
Hvor stor var det du så i butikken? Hadde den bartet på snuta? Hadde den striper eller prikker? Som en anne sa et bilde ville hjelpe på og få hjulpet deg og idetifisere fisken.

den jeg såg i butikken var litt over 8 cm. det såg jeg ikke om det var noe bart. den hadde prikker på ryggen.
Loomis
Eplesnegle(r) kan være et alternativ i 45 liter.

jeg takler ikke vanelige snegler så tror ikke det. Men takk for tipset
Dette er en flink alge spiser som passer til karr ned i 50l.

Jeg kjøpte meg tre av disse og når dem var rundt et år gamle kom bartene frem og da så jeg at jeg hadde to gutter og ei jente. og like etter jeg kjøpte meg fem til.
Det jeg ikke regnet med var at de elste mine ville finne på og legge egg men der tok jeg feil. Så uka senere la mine egg og nå sitter jeg med rundt 30 totalt av disse. det er gøy med små.

Siden du likevel skal ha deg et større så gå for så stort som mulig.
Jo større jo lettere og holde stabile vannverdier.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap