Må! corydoras-maller absolutt ha finkornet sand??
Inaktiv bruker

Hei, har 5 Corydoras-maller men grus med skarpe kanter... Må eg bytte!? det ser ut som dei greier seg fint. I naturen er nå ikke alle steiner fine og runde..
Postet 08.07.10 kl 23:14
Endret: 08.07.10 kl 23:15
Postet 09.07.10 kl 00:13
Jeg selv har latt mine cory gå på en grus som minner veldig om Mars 3-8mm. fra tropehafen i snart 1 år. Har kastet posene så husker ikke det rette navnet,
men det er først nå når jeg satt opp 240 literen dem fikk sand og gå på. Mine hadde aldri problemer med og få seg nok mat og bartene har ikke vist noe tegn til og ta skade av den grusen.
Så nå har jeg masse grus til overs.
Dette er ikke ment som en anonsering bare en kommentar!
men det er først nå når jeg satt opp 240 literen dem fikk sand og gå på. Mine hadde aldri problemer med og få seg nok mat og bartene har ikke vist noe tegn til og ta skade av den grusen.
Så nå har jeg masse grus til overs.
Dette er ikke ment som en anonsering bare en kommentar!
Postet 09.07.10 kl 10:28
Tarjei AasenHei, har 5 Corydoras-maller men grus med skarpe kanter... Må eg bytte!? det ser ut som dei greier seg fint. I naturen er nå ikke alle steiner fine og runde..
Jeg vil si JA, du bør bytte, hvis fiskene dine skal ha det best mulig.
Du vet åpenbart ikke så veldig mye om Corydoras og hvor de kommer fra, siden du sier at "i naturen er nå ikke alle steiner fine og runde". Du finner ikke Corydoras på slike plasser!
Så ja, Corydoras må ha sand.
Andre svar er bare for å stryke akvaristen med hårene og få det som de vil, ikke hvordan fiskene helst bør ha det.
Postet 09.07.10 kl 11:54
Å argumentere med at Corydoras kommer "fra naturen" blir alt for generelt. Over 99 % av naturen er vakuum, men det blir en feilslutning å tro at fiskene derfor trives i vakuum.
Corydoras kommer fra elver med myk bunn (mudder/sand) hele gjengen. Det er ikke skarpe steiner i deres naturlige habitat. Stort setter det ikke stein der i det hele tatt.
De overlever med grus i bunnen, men det er ikke det som er best for dem.
Corydoras kommer fra elver med myk bunn (mudder/sand) hele gjengen. Det er ikke skarpe steiner i deres naturlige habitat. Stort setter det ikke stein der i det hele tatt.
De overlever med grus i bunnen, men det er ikke det som er best for dem.
Postet 09.07.10 kl 12:13
Endret: 09.07.10 kl 12:16
Inaktiv bruker

takk for gode svar men det ser ut som di trivest bra, selv om eg ha grus.
Postet 15.07.10 kl 19:44
Postet 15.07.10 kl 19:50
Inaktiv bruker

Tarjei AasenMen det ser ut som di trivest bra, selv om [...] .
Hvor mange ganger ser man vel ikke denne setningen her på Akvaforum?
Postet 15.07.10 kl 20:09
Tarjei Aasentakk for gode svar :) men det ser ut som di trivest bra, selv om eg ha grus.
Jeg har ingen problemer med å se for meg at cory'er kan greie seg ok på grus (så lenge denne består av runde steiner uten kanter).
Men debatten går også på å oppmuntre til naturlig atferd, noe som er ekstremt viktig for alle dyrs trivsel, fordi cory'er har behov for å kunne stikke "nesa" ned i sanden på leting etter mat. Så det er ikke bare argumentene rundt bartetap og potensielle infeksjoner som det må tas hensyn til.
For vesen uten de helt store kognitive prosessene, med begrensede muligheter for å tilpasse seg miljøet de har havnet i, er det å få utfolde seg så naturlig som mulig og i tråd med instinktene omtrent like viktig som god vannkvalitet og god tilgang på adekvat føde.
Postet 15.07.10 kl 20:20
Endret: 15.07.10 kl 20:24
Tarjei Aasen... men det ser ut som di trivest bra, selv om eg ha grus.
Det der er en utbredt misoppfatning blant nybegynnere som er så utrolig typisk. De ser akkurat det de ønsker å se! Du vil helst slippe jobben det er å bytte til sand. Derfor konkluderer du med at "de trives" på grus....
Og jeg må ærlig tilstå at jeg er ganske lei av å lese den slags påstander. Veldig mange nybegynnere som ikke får svarene de hadde ønsket seg, konkluderer likevel med det motsatte av hva erfarne akvarister sier og påstår at "det ser ut som fiskene trives bra likvel" eller "fiskene mine storkooooooooser seg!"
Det hersker ingen som helst tvil om at Corydoras har det best på sand.
Tenk deg selv! Hva ville du foretrukket å presse fjeset ditt nedi hver dag, dagen lang, for å finne mat? Sprengstein? Eller fin, myk og deilig sand?
Postet 15.07.10 kl 22:31
Endret: 15.07.10 kl 22:33
Postet 16.07.10 kl 00:40
Har akkurat skiftet: Brukte hevert og fjernet det jeg ikke ville ha, uten å røske ut planter (grov sand/grus legger seg oppå fin sand). Sanda var godt vasket, fjernet bunnen på en halvliters flaske, og så var det bare å stikke flaska i bøtta med våt sand med bunnløsheten først, holde en finger foran tuten på vei ned, og helle forsiktig ut akkurat der jeg ville ha den. Lett som en plett. Det gikk til og med bra med gjødningssubstratet i bunnen!
En og annen plante tok seg en svømmetur, men det var det definitivt verd!
En og annen plante tok seg en svømmetur, men det var det definitivt verd!
Postet 16.07.10 kl 01:38
Endret: 16.07.10 kl 01:41
Inaktiv bruker

har akkurat bestillt meg noen slike, bare i mini utgaven tror jeg får dem på onsdag det blir kjekt. har et klargjort kar, og kjørte ens ærend til biltema for sand, kun fordi dem trenger det, og trives best. slik burde du også trådstarter gjøre
Postet 16.07.10 kl 01:46
Postet 17.07.10 kl 19:08
Inaktiv bruker

Skal bytte til sand nå, Biltema grovkornet. må si eg gleder meg ikke til å ta ut sølvhaien.... skvetten sak.
Postet 18.07.10 kl 00:17
Postet 18.07.10 kl 00:19
Mulig løsning
Kosekrok til cory
Kjøpte sju cory (albino) til 125-literen min, som ikke har grov stein, men en litt grov, sort sand (runde, små steiner).
Etter å ha sett hvor annerledes metallpansermallene i karet mitt med fin sand oppfører seg, syntes jeg synd på dem når de ikke fikk grave.
Byttet ut ene hjørnet av karet med veldig fin, litt tung, hvit sand. Og gjett om de koser seg nå. Ingen tvil om at det er favoritthjørnet, selv om de bruker hele karet. Syntes karet ble mer spennende også. Og sanda holder seg separert også under slamsuging, hvis jeg er litt forsiktig.
En ide kanskje. Lettvint var det i hvert fall.
PS Legg sanda i en bolle først og legg den forsiktig på bunnen. Hvis du bare tømmer den nedi med filteret i gang, fyker den bare utover hele karet.
Kjøpte sju cory (albino) til 125-literen min, som ikke har grov stein, men en litt grov, sort sand (runde, små steiner).
Etter å ha sett hvor annerledes metallpansermallene i karet mitt med fin sand oppfører seg, syntes jeg synd på dem når de ikke fikk grave.
Byttet ut ene hjørnet av karet med veldig fin, litt tung, hvit sand. Og gjett om de koser seg nå. Ingen tvil om at det er favoritthjørnet, selv om de bruker hele karet. Syntes karet ble mer spennende også. Og sanda holder seg separert også under slamsuging, hvis jeg er litt forsiktig.
En ide kanskje. Lettvint var det i hvert fall.
PS Legg sanda i en bolle først og legg den forsiktig på bunnen. Hvis du bare tømmer den nedi med filteret i gang, fyker den bare utover hele karet.
Postet 19.07.10 kl 19:12
Endret: 19.07.10 kl 19:12
Inaktiv bruker

ja, god ide, skal prøve
ja :P, den har vert for stor i 12 år! :S
SparessetDen sølvhaien kan nok bli litt stor til en 120 liter etter hvert :) Da er nok coryer ganske passende i lange baner :)
ja :P, den har vert for stor i 12 år! :S
Postet 20.07.10 kl 00:09
Endret: 30.07.10 kl 12:18
Postet 20.07.10 kl 00:43
Dette med å ha et "hjørne" i akvariet med sand og grus i resten... vel, det hjelper egentlig svært lite eller ingenting. Corydorasene vet ikke sitt eget beste og hvilke skader de kan få av grus, og de blir definitivt ikke værende i sandhjørnet når maten ramler ned i grusen lenger borte. De går selvfølgelig dit maten er og roter i grusen like mye som før man lagde et "sandhjørne". De roter overalt i karet, hele tiden, for å finne mat. Da hjelper det egentlig fint lite å ha et "hjørne" med sand. Coryene kan få like mye skader som uten dette hjørnet.
Hjørnet med sand er vel strengt tatt best for akvaristen, som trøster seg med at "se hva jeg har gjort for fiskene mine"
Hjørnet med sand er vel strengt tatt best for akvaristen, som trøster seg med at "se hva jeg har gjort for fiskene mine"
Postet 20.07.10 kl 11:29