Sverddrage jager gullfisk

Hei! Jeg har en sverdfisk hann som hele tiden skal jage den ene gullfisken. Hun (tror jeg) gjemmer seg bak planter og steiner, men hver gang hun kommer fram igjen jager han henne igjen.
Har lest at sverdfisker gjør dette når hunner er gravide for å spise ynglene/eggene deres. Kan det være det sverdfisken prøver på her? Gullfisken ser ikke spessielt tykk ut.
Bør jeg sette henne over i ett mindre akvarium i tilfelle hun er gravid? når bør jeg isåfall gjøre det?

På forhånd, takk for all svar
Sverddrager og sverdfisk er ikke det samme. Dette er en sverdfisk. Det heter heller ikke sverddrage; det er ingen drage. Det heter sverddrager, altså en fisk som "drar et sverd".

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, hvis den ene fisken plager den andre, så bør du skille dem.
Som oftes går sverddragen (om det er dette du har???) godt sammen med gull fisken eller helt stikk motsatt!
Sverdargen kan bite å jage gullfisken til den kan faktisk dø så du bør skille dem så den stakkars gullfisken får fred.
Nei overhode ikke at gullfisken er gravid...De sprer egg ikke levendeføde å litt vanskelig å få til så dette er rent hersing å jag! Bare skill dem så fort som mulig.
Kampfisk: folk kan skrive feil som alle andre!
Nemisa85
sverddragen

...

Nemisa85
Kampfisk: folk kan skrive feil som alle andre!:)

Jeg er klar over at mange skriver feil når de skal skrive populærnavnet på denne arten. Jeg er også klar over at mange skriver det konsekvent feil fordi de har misforstått hvordan ordet er satt sammen.

Det var derfor jeg prøvde å forklare hvordan det egentlig skal skrives og hvorfor det skal skrives sånn.

For å prøve å gjøre enda litt tydeligere; slik bøyes ordet:
En sverddrager - sverddrageren - flere sverddragere - alle sverddragerne.
Kampfisk
[QUOTE=Nemisa85]sverddragen

...

Nemisa85
Kampfisk: folk kan skrive feil som alle andre!:)

Jeg er klar over at mange skriver feil når de skal skrive populærnavnet på denne arten. Jeg er også klar over at mange skriver det konsekvent feil fordi de har misforstått hvordan ordet er satt sammen.

Det var derfor jeg prøvde å forklare hvordan det egentlig skal skrives og hvorfor det skal skrives sånn.

For å prøve å gjøre enda litt tydeligere; slik bøyes ordet:
En sverddrager - sverddrageren - flere sverddragere - alle sverddragerne.

Så flott men her var det ikke å lære å bøye men hjelpe
Men godt du passerpå
Kampfisk
Sverddrager og sverdfisk er ikke det samme. [URLBLOCK1] er en sverdfisk. Det heter heller ikke sverddrage; det er ingen drage. Det heter sverddrager, altså en fisk som "drar et sverd". For å svare på spørsmålet ditt: Ja, hvis den ene fisken plager den andre, så bør du skille dem.

Haha, jo jeg er klar over at de ikke er samme fisk.. jeg skrev bare feil. Men godt du retter! Visste forresten ikke at det var drager og ikke drage

Takk for svar Begge to! Sverddrageren vil fjernes straks
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap