Regnbuefisker med discus?

Har et akvarium på 325L pent inredet med sand, rikelig med planter, en relativt stor og fin Rot, og godt inkjørt nå.
Har 4 fantastiske discus som har selskap med 11 kardinaler, 2 SAE, 2 Corydoras og 1 vanlig oppdretsvariant av ancitrus (skal ha oppi en hunfisk straks)
Etter alt jeg har lest på akvaforum så har jeg meget god plass igjen i akvariet mitt, jeg skal ikke overfylle det, men tenkte å få bittelitt flere farger og litt andre typer fisk som ikke er så "vanlig" i standar discus akvarium. så jeg har gått i innkjøp av 5 dragefinner (Iriatherina werneri) som et lite test forsøk for å se om slike regnbuefisk trives i slike discus akvarier og hittil virker det som om de stor trivest.

Så nå vurderer jeg å gå til innkjøp av noen Pseudomugil furcatus og/eller eventuelt andre mindre og fredelige regnbue fisk.

Så det jeg vil ha er kanskje litt tilbakemeldinger om hva dere har erfart, teorier etc. om å ha regnbue fisk i et slikt akvarium. Om jeg virkelig har gjort en gigatabbe eller om det faktisk hørest konge ut.

Tar selvkritikk selvfølgelig å ønsker ingen fisk noen form for skade, så derfor oppsøker jeg råd hos dere i akvarist verdenen.

Mvh: Christian Nergaard.
Heisann
Høres ut som en spennende kombi dette
Bare pass på regnbue fiskene ikke stresser eller jager discusene, vær veldig observang....
Har tenkt tanken selv å blande disse men har ikke kommet så langt å er litt skeptisk da jeg er veldig redd for discusene mine....Skriv tilbake melding på prosjektet er spennende å høre hvordan dette går
Mine dragefinner oppfører seg på samme måte som kardinaler, de oppfører seg med ingen trussel ovenfor discusene, og discusene "overser" de på samme måtene som kardinalene. Men discusene mine var nyskjerrige på hva slaks fisk det var som kom i akvariet når de først ble innsatt, men det gjorde de også med SAE'ne og coryene. Denne oppførselen gir seg etter et par timer, mest sansynelig bare nyskjerrige på hvem som nettopp har flyttet inn.

En annen artig ting er at dragefinnene stimer med kardinalene og oppholder seg rundt de, mens de flørter med hverandre ved bruk av finnene sine.
Så hittil etter 4 dager med dragefinner så er det bare fred å velstand =D=D=D
Så kjekt å høre at alle går sammen å trives
Det er morsomt å se hvordan de oppfører seg sammen og følge med på.
Har 3 akvariumer i stuen vi følger med på å alle er like fasinerende
I discus karet vårst har vi en del små fisk som de vanlige å ha sammen med discus og noen vi prøver oss sammens med de.
Jeg er stooor fan av royal pleco å noen sier disse ikke duger sammens med discuser da de kan sette seg fast på discusen å drepe dem pga den "gele" aktige produseringen de lager til yngelene sine men nå har jeg 3 royal plecoer i karet å snakket med en å han sier alt er mulig så lenges observasjon blir gjort på dem....
Discus karet har hvert oppe å gå i over to måneder snart å alt er ok og godt miljø.
Vi har også en veldig stor praktistan botia oppi her som noen også ikke anbefaler oss pga stress faktorene men som vi har sett hitil er det så lenges discusen er rolig er denne meget rolig av seg også så alt er liksom i en harmonisk balanse.
Som sagt alt er mulig å man må prøve seg frem med grenser selvfølgelig

Satt inn en liten 6 cm rød turkis i går kveld å denne gikk rett sammens med de andre discusene å spiste 5 minuter etter vi satt han oppi...Godt tegn på alt er lagt frem til den for å trives pluss vi har 12 discuser nå i forskjelige størrelser å dette har også fordelt "mobbingen" da er det enda bedre

Må legge ut noen bilder på siden din så vi kan få se alltid kjekt å se AF medlemers akvariumer
Trivselstemperaturen til regnbuearten du ser på ligger på 24-26 grader? Oppdrettsdiscus bør holdes i 29-30 grader. Finnes det regnbuefisk som tåler/trives i så høye temperaturer?
MariaT
Trivselstemperaturen til regnbuearten du ser på ligger på 24-26 grader? Oppdrettsdiscus bør holdes i 29-30 grader. Finnes det regnbuefisk som tåler/trives i så høye temperaturer?

Du kan faktisk venne de til tempraturforskjeller ved å ta litt om gangen opp på temperaturen....28 grader er perfekt både for discus og regnbue fisken men må være obs på oppførsel og adferd i temperatur svingning på fisk som egentlig tåler mindre.
Han forklarer her at de svømmer rundt og er livlig så med andre ord biter ikke temperaturen på dem men alikevel følg godt med på om adferden skifter
Som sagt går ann å prøve seg fram til en viss grense å det er kun vi som kan sette grenser å egentlig følge opp hva fisken trivest best i når det kommer til temperatur,omgivelse osv....
Hei,

Discus og små regnbuer vil kunne gå greit. Dette er veldig små arter (ofte kalt solstråle-fisk som samlebegrep på Iratherina spp, Pseudomugil spp, Thelmatherina spp etc).

De kommer fra ganske forskjellige forhold i naturen, men i et selskapskar hvor du ikke modifiserer vannet i noen retning, vil begge fiskegrupper kunne trives. Husk på at voksen discus vil kunne spise noen av disse regnbueartene.

I naturen kommer discus fra surt/bløtt vann, og regnbuefisk stort sett fra hardt/alkalisk. Oppdrettsdiscus er gjerne blitt holdt i pH over 7 hele livet.

PS! Iratherina werneri har behov for veldig finfordelt mat. Frosne bosmider, cyclops, microplankton og fint tørrfôr vil fungere.

Thor
dragefinnene mine tåler temperaturer fra 22 til 29 grader så er godt innenfor grensen der med tanke på at mine discus lever i temperatur 26-27 grader. dette har de levd med siden jul å det er INGEN tegn på at de mistrivest. Mange anbefaler å ha de rundt den temperaturen, pga eventuelle sykdommer blir det da lettere å øke temperaturen slik at alle fisk i akvariet overlever den kunstige feberen.

Har gått igjennom liste etter liste med regnbuefisker her på AF sin fiskebase, å ja jeg ser at de fleste regnbuefisk lever i kaldere vann, så jeg må sortere ut med omhu de som jeg faktisk kan ha sammen med discus uten at de verken plager hverandre eller at vannkvaliteter må endres for mye.

Som sagt er dette et lite forsøk, men alt skal gjørest innenfor rimelighetens grenser.
Målet er å finne regnbue fisker og/eller andre fargerike små selskaps fisk som ikke er så "vanlige" i discus akvarier, slik at også andre som vil ha discus men også litt mindre "vanlige" fisk har muligheten til å blande arter i akvariet sitt.

Jeg kunne også tenkt meg flere tips til fisk som kunne passet godt sammen med discus for å få flere valgmuligheter av test fisk.

PS: bilder kommer iløpet av helgen, har mye annet på programmet også.
Har hatt en meget travel hverdag i det siste, så har ikke fått tatt meg tid til å ta bilder eller å sitte på pc'en enda.
Så projektet mitt har vell stanset litt opp.
Men jeg har også bestemt meg for å bare holde meg til dragefinnene i akvariet mitt å ikke ha oppi flere fiskearter denne runden.
Dragefinnene har det supert i discus akvariet sammen med kardinalene mine, og Discusene mine legger så vidt merke til dem å lever i sin egen verden.
Konklusjonen er da; dragefinner + discus = går godt sammen.
PS: ha temperaturen på ca 26-27 celsius
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap