Algespisere sammen med aggresiv fisk

Har to røde dvergciklider (apistogramma hongsloi) i 63 literskaretmitt. Det har bare stått i 6 dager, men likevel har lange grå trådaøger byn't å vokse.
Hva kan jeg ha oppi som spiser alger? Snegler har jeg for lav gh til.
Ciklidene har lagt egg og er jo defor ganske aggresive.
Hva med ottocinclus?

PH: 6 GH: 4
Otto passer perfekt. Bare husk at A. hongsloi krever litt plass, så jeg ville ikke hatt stort mer enn disse og en gjeng otto i karet.
Ville heller gått for ancistrus, siden otto er vare for forandringer i vannverdier,og kan bli ganske så kraftig angrepet av ciklidene. Skal ikke se ifra at otto kan gå ned i noen få jafs.
Hvis du velger ancistrus, må du også være klar over at disse er helt rå til å stjele egg. Apistogramma hviler om natten, og du skal ikke se bort ifra at egg blir snacks for den nattaktive ancistrusen.

Man klarer seg forsåvidt også fint uten algeetere, jeg har ingen i mine fem kar. Litt alger skal man ha, der finner også yngel massevis av microorganismer og annet godt. Alger på frontglasset fjerner jeg med filtervatt, alt annet får egentlig vokse som det vil. Det er også ganske enkelt å kontrollere de fleste alger dersom man vet hvorfor de har oppstått, f.eks. overfôring, for mye lys eller for mye næring.
Ja mange ciklider sover om natten, eller ser dårlig i mørket, og da kan ancistrus og annen fisk komme å stjele egg. Men dette kan man unngå ved å ha et lys i rommet hvor du har akvariet, som kan brukes som nattlys for fisken, slik at det ikke blir helt mørkt.
Ottoer fungerer utmerket...
Har selv hatt ottoer, gruppe på 6-7 stk, sammen med en leksgruppe Apistogramma Hongsloi i en 65l og det fungerte utmerket. Hongsloiene brydde seg ikke om Ottoene og de ble aldri oppfattet som en trussel mot egg/yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap