375 liter, fisk som spiser fra hånda?

Hallo. kjøpte for noen uker siden ett 375 liters akvarium, som det fulgte med fisk i. jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha der, men jeg tror jeg vil ha litt "bøsere" fisk. slik som Stripet sjokolademalle, som jeg har 2 av fra før.

Jeg har noen ciklider og annet fra før av, de to sjokolademallene og 2 abbor - og det har helt klart vært mest morro med sjokolademallene og abborene, for de spiser fra hånda. Jeg lurer litt da på om jeg skal kjøpe flere sjokolademaller, og fange flere abbor - og ha det sånn.
Har tenkt litt på 2 gibbiceps, vet de ikke spiser av hånda - men de er så utrolig flotte.

Er det noen fisk dere anbefaler til 375L som er veldig lite sky, spiser fra hånda og er flotte å se på?
Jeg syns gibbiceps blir for stor for 375 liter. Har selv overtatt to stykker fra andre med enda mindre akvarium, og gitt dem videre etter hvert som de vokste ut av 375-literen min.
Jeg får ikke min gibbiceps til og spise fra handa.
Men min commom pleco og gold spot pleco gjør det.
Gibbicepsen blir veldig stor med tiden.
Men vokser ikke så veldig fort.
Men du får uansett problemer når den blir for stor. Er ikke lett og bli kvitt den da.
Og butikkene vil som regel ikke ta de imot.
Blir litt aggresiv som regel når den blir litt stor, med litt stor mener jeg rundt 20cm.
Min er 25 cm ca, men her er det gold spot plecoen som er skjefen

En nydelig fisk som jeg har, Ildål, den spiser fra handen. Det har den gjort fra den var ca 10-12 cm.
Men denne blir også stor.
Og vokser betydelig fortere en gibbi og pleco
okei =) da skal jeg ikke skaffe meg gibbiceps, siden den blir for stor.

men er det noen andre som kan være tøffe da? synes det er utrolig morsomt med store fisk =)
Kan vel anbefale Kinesisk Værål. De blir veldig tamme om man har mer enn 3 stk. Og de blir 25cm lang.
Vet ikke om de kan gå med de andre fiskene dine når det gjelder vannverdier, og om de andre fiskene dine er veldig aggresive. Værål er både høyt og lavt, og er akvariets klovner:P
Hehe, skal titte på de etterpå. =)

Nja, om de går sammen med de andre eller ikke er ikke noe problem - for jeg skal kvitte meg med det meste jeg har fra før av, kanskje t.o.m alt jeg har. så alt av forslag vurderes =)
Leste på den nå, og det står at den kan hoppe - og jeg har ikke dekkglass, så jeg må desverre stå over den. Den virket ganske perfekt helt frem til det
Mikael Lindberg
Leste på den nå, og det står at den kan hoppe - og jeg har ikke dekkglass, så jeg må desverre stå over den. Den virket ganske perfekt helt frem til det :)

Ja da kan du nok ikke ha den. Den er kjempeflink å hoppe!
Det er ikke værre enn å bestille seg nytt dekkglass på en glassmester i byen. Koster ikke så mange kronene heller
Moni69
Det er ikke værre enn å bestille seg nytt dekkglass på en glassmester i byen. Koster ikke så mange kronene heller :)

Dekkglass er bra å ha uansett. De fleste fisk klarer å hoppe, og er noe dritt å finne uttrøkede fisk på gulvet.
etter å ha lest "akvariets største sjarmør" - Corydoras artikkelen, begynte jeg å se for meg akvariet mitt med disse små søte fiskene. De er vel ikke noe spesielt sky de?
går alle cory 'slagene' sammen med Ancistrus sp. L144 og Ancistrus oppdrettsvariant?

Har 8 ancistrus oppdrettsvariant fra før av, og 6 L144 som skal oppi når jeg får fjernet ciklidene++ som jeg har fra før. eller blir det kanskje veldig dumt, siden cory, og begge malle slagene mine er bunnfisk?

- Mikael
I dag fikk jeg mine Indiske Glassmaller til å spise fra hånden min.
Disse var litt sky i begynnelsen men nå ser jeg de hele tiden. Og de stimer så flott. :o))
Virker som en kul fisk det, passe størrelse og. men det er ikke akkurat noe jeg ville sett for meg i karet mitt... er veldig glad i fisker med sterk farge, og som er ' fin' å se på/tøff.

De "oppsetta" jeg tenker mest på nå er:

1. 10 ancistrus oppdrettsvariant og 10 L-144 som bånnfisk, med en stor fin neontetra stim, og en fin guppy stim.

2. En stor fin corydoras gjeng som bånnfisk / la ancistrus'en leve med de. + neontetra/guppy som topp.

kjøpte meg 6 kuhlii-ål for en uke siden som går i et 75-liters kar, hadde det vært en mulighet å ha en stor kuhlii gjeng i 375L?

som sikkert er synlig, så er jeg ikke glad i å blande masse fisk. liker rene artskar, eller kar med maks 3 forskjellige arter i.

Men kan du ikke risikere at ancistrusen og l-144 får yngel sammen og dermed blande raser?

Jeg syns rødmunntetra er en flott fisk å se på. De er fine i fargen og stimer bra selv om de føler seg trygg i karet. :o)
er det så stor sjanse for at de formerer seg med hverandre?? har lest at det har skjedd, men trodde ikke det var sånn som kunne skje "når som helst, hvor som helst" på en måte.
Tror jeg hadde kviet meg for å putte kuhlii oppi akvarium med Stripet sjokolademalle.. De er jo ikke store de kuhliiene og vil riskikere å bli spist.

Vanlig ancistrus sp. oppdrettsvariant og L-144 er så nært beslektet. Historien til L-144 er at en enkelt hann ble funnet vilt, og deretter krysset med vanlig ancistrus sp. oppdrettsvariant for å danne L-144 som den er idag. Så de er så å si samme art.

Da har jeg kvittet meg med alle som gikk i 375 literen. fjernet den stygge grusen, puttet ny biltema sand - og er snart klar for bruk. =)

da tenkte jeg litt på sammensetning...

Jeg har tenkt til å ha L-144 på bånn, sammen med kuhlii'er. jeg ser for meg at dette går bra, til tross for at Pangio kuhlii spiser egg. Derfor jeg tror det går bra, er jo for at mallene legger egg i skiferhule, og da passer jo hannen godt på, så ingen åler får tak i eggene (eller?)

tenkte jeg skulle ha rundt 10-12 stykk av L-144, og rundt 20 pangio kuhlii som bånnfisk. og da trenger jeg også noe som kan ta opp plassen i midten og toppen av karet - som også tåler god sirkulasjon. noen ideer? (guppy?)

=)
nei, de blir nok for store.

de spiser vel både egg og yngel... og ål, når de kommer opp i størrelse=)
Hva i all verden, kan man ha abbor i akvarium? :o Dette må du nesten fortelle mer om :o
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap