Hvor lenge lever alger i filteret uten vanngjennomstrømning?

Storrengjøring i 100 L. Tok de små over i 30 L. Flyttet så på 100 L. Koblet så på filterpumpen igjen etter halvannen time. Da pumpet den i mitt "nye" vann som holdt 17 grader. Har normalt 20-21. Ser greit ut, men lurer på om det kan være skummelt.
Åtte av de små fiskene som skal oppi igjen har jeg hatt lenge og jeg vil ikke miste noen. Deriblant fem Galaxy Raspora/Stjernedanio, hvorav en er født i dette akvariet.
Kan jeg bare teste vannet på vanlig måte før de slipper oppi i morgen?
Som vanlig glad for svar.
Inaktiv bruker
hvor har du de nå da?
Det er veldig variabelt, siden bakterie-kulturen nok består av svært mange ulike arter. Noen opplever nitritt om filteret av avslått i bare litt under en time, andre har opplevd at alt var vel etter flere timers strømbrudd. Mest sannsynlig så går det helt fint med 1 1/2 time, men mål og sjekk før du har i fisk, og hold et øye med det i noen dager, så er du sikker.
Har du innvendig filter som sto i vann under rengjøringen, eller utvendig filter som var fylt med vann?

Jeg har en 530 liter med AM top filter som pumper 1200 liter pr time og har flere ganger glemt å sette det på etter kveldsforing. Først langt utpå neste dag har jeg kommet på dette og satt på strømmen igjen. En gang tok det over 15 timer, men da spylte jeg gjennom med akvarievann før jeg satte utløpsslangen i akvariet etter oppstart. Har aldri hatt problemer i sammenheng med dette.

Jeg skal ikke si at mine erfaringer er almengyldige, kommer bl.a. an på filterstørrelse (volum i beholderen), men tror nok at mange er unødvendig engstelige for at bakteriene skal dø ut. På den annen side, bedre for forsiktig enn for uforsiktig. I ditt tilfelle med 1,5 timer kan du være ganske så trygg.
Så først nå at spørsmålet ditt var "Hvor lenge lever alger i filteret uten vanngjennomstrømming?"

Jeg svarte som om du hadde spurt om bakterier, men det var kanskje det du mente?
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander Severinsen
Reklame for plussmedlemskap