Pterophyllum leopoldi

Nu har jeg læst alle de artsbeskrivelser jeg har kunnet finde på Dansk og Engelsk, omhandlende Pterophyllum Leopoldi, jeg var på udkig efter adfærds og yngle beskrivelser, men lægger mærke til at max størrelses angivelserne af leopoldier svinger fra 6-10 cm. længde. Jeg har 6 stk VF leopoldier, det er ca 1½ år siden de kom til DK, som lige nu er mellem 8-13 cm fra snude til og med hale (uden forlængede finnetråde), og ja det er leopoldier, billeder kan ses på:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/weblog/post/?ID=2978
Er der nogen af jer der har lignende erfaringer, eller kan komme med nogen fornuftig forklaring på at mine fisk er for store, eller er der bare nogen der har glemt at fortælle fiskene at de ikke må blive større
Vet ikke mye om størrelsen på fisken du lurer på, men jeg vet at målt størrelse kan variere da noen måler fisk uten halefinne, noen måler tom den korteste delen av halefinnen(midten av halefinnen hvis halefinnen har en bue som går innover) , og noen måler hele fisken fra snute til enden av halefinnen.
Det er et poeng at fisk kan måles i SL (standardlengde, fra snute til halerot), TL (totallengde, fra snute til spissen av halefinnen), FL (fork length, fra snuten til midten av halefinnen, på fisker som har lyrehale o.l.) og diverse annet.

Hos skalarer måles gjerne også høyden i stedet for lengden. Noen måler da den totale høyden, noen måler høyden på kroppen, og noen måler høyden på den svarte stripen som går gjennom ryggfinnen, over siden på kroppen, og nedover gattfinnen.

Så hvis du ikke vet hvilken av disse X antall målemetodene som er brukt, er de oppgitte målene dessverre ikke så mye verdt.
Der kom forkortelsene også. En grei ting å leite etter Er mest i vitenskapelige artikkler disse forkortelsene står sammen med lengde, men forekommer andre steder også.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap