Enda noe å lure på: hvilke akvariefisker tåler best temperatursvingninger?

Og årsaken er som følger. Barn vil ha akvarie på rommet, og far foretrekker at hun sover med åpent vindu. Er det da noen egnede fisker som det ville være greit at vanntemperaturen følger romtemperaturen mer eller mindre døgnkontinuerlig? Dvs det blir litt kaldere om natta og varmere om dagen.

Og da tenker jeg på fisker som det ikke gjør så mye at temperaturen i vannet synker til kanskje 18 grader om natta, og opp til 23 om dagen. Akvariet er på 110 liter, og jeg lurte på å unngå varmekolbe.....

Når jeg skriver dette, så tenker jeg at dette høres ut som en oppskrift på dårlig fiskehold, men jeg lurer egentlig på om det er noen dette ville være helt greit for. Guppyene i akvariet hennes nå - de har varmekolbe, og jeg åpner heller ikke vinduet om natten når det nærmer seg - 10 grader.
Hvis du har en skikkelig varmekolbe så bør vel egentlig det være greit nok.Den skal jo justere temperaturen i karet.
De fleste fisker tåler litt temp svingninger, men hvilke som tåler det aller best vet jeg ikke. Men hvorfor la dette skje med overlegg i steden for å ha kolbe oppi?

Regner med at han far vil ha vinduet oppe pga vanndamp?

18-23 grader synes jeg er litt lavt og har selv temp som regel på 24-27 grader. Har aspidoras, corydoras, levendefødere, apistogramma og maller hovedsaklig.

Sommerstid tar jeg ut alle kolber, men når vinteren setter inn... kommer også kolbene inn. Vil ha en jevn og stabil temp i mine kar.

Ser ikke noen grunn til at du ikke skal bruke kolbe for mer stabil temp i deres datters kar
Fem graders temperatursvingninger er det nok mange fisker som tåler, men når temperaturen går fem grader opp og ned i løpet av så kort tid som et døgn, så blir det nok færre.

Når dette skjer hver dag over lang tid, vil jeg tro at de fleste tropiske fisk vil begynne å slite.

Jeg er enig med Sølvi og Loffa i at en god varmekolbe bør kunne være en enkel og grei løsning på problemet.
Takk for svar!
Og jada - jeg har ingen planer om å ta ut kolbene for å la temperatursvingningene bli større enn akseptabelt med overlegg. Guppyene har det bra, og de skal fortsatt få så gode forhold som mulig.

Jeg var mest nysgjerrig på om det var kjente fisker, hvor dette spiller liten rolle. F.eks "kaldtvannsfisker" som vanlig gullfisk, venusfisk og værål kan jo med fordel holdes i temperaturer lavere enn vanlig stuetemperatur..

Men jeg får la dette være et tankeeksperiment, for å unngå at leiligheten overfylles med akvarier..
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap