Fiskesammensetning i 260-liter

Holder på å kjøre i gang en 260-liter nå, og lurer litt på fiskesammensetning. For det første har jeg tenkt til å ha noen L134 og L200 i karet. Videre lurer jeg på å ha noen Bolivianske sommerfuglciklider, en fisk jeg ikke har noen personlig erfaring med. Hvor mange av disse kan jeg ha? Vil de gå fint sammen med maller, tenker spesielt på om de tar malleyngel.

Lurer også på om jeg skal ha en stim med annen fisk mer i toppsjikt. Noen forslag?
Inaktiv bruker
Heisann!

Bolivianske sommerfuglciklider vil gå fint i dette karet. Om de tar malle yngel vet jeg dog ikke. Tror det skal gå fint

I et såpass stort kar kan du ha 1 eller 2 par med sommerfugl cikliden! Om du skal ha 2 par bør du huske på å ha mange gjemmesteder og at begge par får et "sted for seg selv".

Du kan kjøpe ca. 6 stk fra dyrebutikken om de har der. Så venter du til du ser at ét (evt. to) par er dannet. Da bør du fjerne de som er igjen. Du kan jo også sjekke om du får kjøpt "ferdige" par her inne på akvaforum eller andre steder på nettet. (Nettakvariet.no, Finn.no..) Da slipper du å vente på at de skal danne par.

Som stimfisk ville jeg valgt en Nannostomus-art, som feks. Nannostomus beckfordi eller Nannostomus marginatus

Lykke til!

-Erik
Takk for svar!

Det svømmer nå 5 bolivianere rundt i karet, som ser ut til å stortrives. Får se om de får dannet noe par, har kun hatt de i noen få dager, så ser ikke helt tendenser til det enda. Nannostomus tror jeg ikke er helt min greie, egentlig. Begynner å lure på om jeg kommer til å gidde å ha noen toppsjikt-stimfisk i karet i det hele tatt. Fisk med personlighet er det jeg vil ha (noe bolivianerne har tonnevis av, de er utrolig kule!) og jeg har ikke funnet noe toppsjikt-stimfisk som har noe av det enda.
Hei!
Slenger innom tråden din, da jeg har omtrent samme oppsett som deg. 5 Bolivianere, 10 Nannostomus (og de er kjempefine!) og noen grenmaller og eplesnegler i en 250l. Bolivianerne legger jevnlig egg, men ender av en eller annen grunn opp med å spise ungene, men det tar stadig lengre tid, så jeg håper! Nå er det to faste par og en hunn (tror jeg..) som ikke helt vet hvor hun hører hjemme. Flotte fik, personlighet og allikevel snille og greie. Har du sett noe lek enda?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap