For litt over den uke siden bestilte jeg meg nye panseråler (måtte selge mine gammle når jeg flyttet fra oslo, ville ikke utsette stakkarene for stresset). Karet har vært oppe i ca 2 mnd og har fine vannverdier, uten at jeg skal gå så mye mer inn på det (du finner dem på siden til akvariet om du skulle være interissert, oppdatert i går kveld).
Ålene skulle egentlig vært i mine hender på tirsdag, men fordi det visst nok var en ny sjåfør brukte han ca 24 timer lengre. I mine ører så skjønner man ganske raskt at dette ikke lover godt. Panserål er som det står i fiskebasen ganske hardføre fisker, men 3 åler holdt i en liten pose i over 48+ timer... Når jeg kom hjem åpnet jeg posen i toppen for å få inn litt luft, og la posen i akvariet for å klimatisere dem, etter ca 30 minutter begynte jeg å tømme litt og litt vann fra akvariet ned i posen, ca 2dl per 10 min. Etter rundt 1 time og 15 minutter slapp jeg dem ut. (standard prosedyre?). Og da skjedde det jeg fryktet, alle 3 sliter med å svømme og synke, etter en time fannt ene ålen en stilling der halen lå mot bunnen og hodet oppover, luften begynte etterhver å sive ut av gjellene. Nå er det ikke så. At dette er helt 100% unormalt, panderåler har ek tendens til å svelge litt luft og gjøre det litt "vanskelig" for seg selv. Men 20 timer seinere har dem det på samme måten, så nå tenker jeg at det kan ha gått så langt at de har fått indre skader av hele greia. Desverre så var jeg så dum at jeg ikke tok bilder og vannprøver av vannet de kom i.. Men jeg tok en hurtigtest av akvariet (jbl test sticks) og så at innholdet No2 og 3 hadde steget litt. Giftig vann og lang transport vanskelig å bevise dette her. Føler meg litt screwed her jeg sitter. Vet rett og slett ikke hva jeg kan gjøre for dem. Ikke klarer de å svømme og ikke orker de å spise.. Trasig situasjon å være i
Bilder og noen videoer kommer så snart jeg får tilgang på pc, sitter og skriver på telefonen. Et bare så frustrert her jeg sitter...