Guppy fått pokkelrygg.

Hei, jeg har en guppy hunn som var helt vanlig før vi dro på ferie.¨
Da var ryggen på en måte rett.
Men når jeg kom hjem så hadde hun plutselig fått sånn pokkelrygg.. Ser ut som at den har klemt seg.
Vanskelig å forklare, har dessverre ikke bilde :/

Noen som vet sånn cirka hva det er?
Hvor stort karr går hun i?
Uansett er det et kjent fenomen at de kan få pukkelrygg,og når de først har fått den forsvinner den ikke.
Virker som om de kan leve greit med pukkelryggen
Kan du ha fått sykdom i akvariet?

Dette står under artikkler- sykdom:
- Dette gjelder orm i fisken: "I tilfeller med store mengder orm i tarmsystemet til fisken, vil fisken kunne få en knekk i ryggen etter hvert. Spesielt Guppy er utsatt for denne parasitten, men alle fisk kan rammes."

Vanlig problem med Guppy, tror ikke det noe spesielt som hjelper mot det
Hadde noen Neontetra for noen år tilbake i et 375 liters kar som fikk en slags knekk på ryggen, den gang fant vi ut at det var p.g.a mineralmangel i vannet og løsningen ble da å legge en nylonstrømpe med litt skjell/korallsand i filteret, har siden ikke hatt/sett slike tilfeller med knekk på rygg igjen, men som nevnt av andre i denne tråden kan det være mange årsaker til slike skader..

Vennelig hilsen
Erik
Hvordan kan det være mineral mangel? Neon tetra lever jo Ph ned i 4-5 og hardhet rundt 0-1.
Kan nok ha noe med hva de spiser i naturen å gjøre også som tilfører de nødvendige mineraler til benoppbyggingen i fiskene, hvor mye dette er hensynstatt i de forskjellige fortypene som selges er uvisst, men skjell/korallsand løste problemene i mitt tilfelle og jeg har siden alltid brukt det i mine filtre..

Vennelig hilsen
Erik
Det kan godt være : )
Jeg er ingen ekspert men bare lurte siden i naruren kan de leve i Ph ned i 4,0 : )

Emil
Jeg har blitt fortalt at guppy kan få pukkelrygg etter mange generasjoner med innavl, så om det er flere som får det neste gang de føder så ville jeg fått inn litt nytt blod i akvariet.
Hakasu
Jeg har blitt fortalt at guppy kan få pukkelrygg etter mange generasjoner med innavl, så om det er flere som får det neste gang de føder så ville jeg fått inn litt nytt blod i akvariet.

det er ganske rett en venninnde av meg hadde 3 guppyer som var helt friske , men så avlet hun mye på yngelene som kom, så etter vært ble det bare flere og flere med ryggknekk, og dyrebutikkene er ikke akkurat så flinke til å si ifra om fiskene er søsken eller ikke anbefaler om du skal bruke fiskene til avl å kjøpe feks en hanne fra en butikk, og hoene evnt fra andre dyrebutikker for å være sikker på at det ikke blir innavl
Tilfeldig bekjentskap
© Amanda Nagell
Reklame for plussmedlemskap