Et raskt spørsmål om gullfisk kombinasjon

Er det noen her som har erfaring med gullfisk sammen med molly/platy/sverddrage?

Karet til gullfisken begynner å bli for lite, så tenkte jeg ville flytte den sammen med de andre fiskene, altså i et større kar. Men vil ikke gjøre det, i tilfelle de ikke går overens.

Har jo tenkt på at de andre artene jeg nevner skal ha mye varmere vann, enn gullfisken som er kaldtvannsfisk. Har varmekolben på 25 grader, er dette noe problem for gullfisken?

På forhånd, takk for svar
Plussmedlem
Kombinasjonen vil neppe være noe problem, slik jeg ser det. Ingen av artene er territorielle eller aggressive, så slik sett vil det gå godt. Gullfisken vil dog spise alt den kommer over og dette inkluderer yngelen av de nevnte levendefødende fiskene. :p
Angående temperatur er ikke gullfisk kresne og tåler fint en temperatur på 25 grader så lenge du venner den/dem til det på en forsvarlig måte.
så, så herlig!

Prøvde å flytte den over i stad, men så ut til at sverddragen hakket på den, og plaget den, så flyttet den tilbake.
Gullfisker er ikke kaldtvannsfisker. Dette er en myte. De trives helt fint i temperaturer mellom 10 til 35 grader, og overlever fra 1-40 grader.
Inaktiv bruker
hei!
ser det er delte meninger her ja!
Mine gullfisker har jeg i en 120 liter å det er for lite, de skal flytte til noen tusen liters dam til sommeren. min flrste gullfisk var kanskje 8 cm lang å spiste levendefødene å tetra, såd et funka ikke.

det med kaldtvannsfisk... mine går i ca 15-20 grader C. å ser at de ikke trives fukt så mye i varmere. jeg tørr jo heller ikke sette de sammen med noe annet heller nå da, som alt dette har skjedd meg før.
å til info så spiser jo gullfisk og slørhale opp allt som kalles planter så da må du nok ha plantefritt akvarie :O
ellers så kan jo gullfiskene og levendefødene dine bytte plass??? fordi levendefødene trenger jo ikke så stor plass.

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Gullfisk og slørhaler blir "gigantiske" i forhold de fleste andre vanlige akvariefisker og med de munnene de har til rådighet sier det seg selv at når de når en viss alder, vil de fortære og sluke alt i sin vei.
Men mens de ennå er for små til å spise alt og alle, går de stort sett fint overens med de nevnte typer fisk. Det vil aldri være noe 100 % svar når det kommer til fiskers oppførsel overfor hverandre, så det hender jo at arter som stort sett går fint sammen hos de aller fleste, er full krasj hos noen andre. Slike garantier kan aldri gis.
Likeledes det med temperatur. Noen gullfisk ser man helt klart trives aller best når de får leve i kaldere vann enn andre tropiske fisker, mens en del igjen vil se ut til å ha det ypperlige nesten uansett temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap