Hva skjer med mine otto affinis?

De siste ukene har vi ikke sett stort av dem. Tror damsneglene spiser for mye av algene fremme i karet slik at de holder seg bakerst nede.

I kveld så vi plutselig en som hvilte på ett blad helt oppe i toppen og den tok flere kolbøtter rundt der oppe og snurret rundt nedover og oppover.
Den så også ganske tykk ut i magen.
ER den gravid?
Legger den egg eller føder dem levende småtroll?
Hei

Jeg er ikke sikker men mener og huske at dem er eggleggere.

Men over til dette men oppførselen :
Har selv hatt en annen type otto som drev på nesten på samme måte som du beskriver og den og resten av ottoene døde kort tid etter.
Det sies jo at dem er vare for forandrineg den første tiden (1-2 uker ) etter flytting, men her var det sånn at dem tålte lite selv etter 2 mnd.

Min konklusjon er :
Ottoer vanskelig og holde.
Vannverdiene var slettes ikke gode når jeg kjøpte dem i desember. Gh på 25- 30.
Sakte men sikkert har gh endelig kommet ned på 10. Ph har hele tiden vært på ca 7.
Så det skal ikke være vannverdiene som har blitt dårlig.
Så vidt jeg vet finnes det mer eller mindre ingen som har oppdrett på otto i fangenskap. Ottoene vi kjøper er som oftest viltfanget, fordi det rett og slett er vrient å drive oppdrett også i stor skala.

Ottoer er veldig sårbare i starten, og vannverdier er mye mer enn bare GH og pH. Store menger nitrat er ikke bra for fisk (derfor vannbytter), så om disse er høye så kan det være litt av problemet. Gassovermetting av vannet ved vannbytter, fosfater, tungmettaler, temperatur, klor etc. er alle ulike vannverdier som ikke kan bli alt for langt utenfor komfortsonen til fisk. "Kresen" fisk er ofte mer følsomme for noen av disse verdiene enn mer hardføre fisk.
Jeg har også sett at de gangene jeg har mistet ottoer så har det vært i perioder hvor jeg har vært treg på vannbyttene, og en gang sank temperaturen litt for mye ved vannbytte (5 grader), da strøk det med to ottoer som var relativt nykjøpte.
Jeg har pleid å miste omtrent halvparten av ottoene jeg kjøper i løpet av de første 1-2 månedene, men de som har overlevd så lenge ser ut til å tåle temmelig mye. Jeg har 4 stykker som ble kjøpt i oktober, og en som har vært i hus i godt over et år som har overlevd mye rart, de 5 kompisene dens strøk med når det var kobberforgiftning her, så det er en hardfør liten tass.

En god og rund mage er et sunnhetstegn på ottoer. De spiser bare grønt, og har behov for bakterier i magen som hjelper med å bryte ned maten. Går de på tom mage så får fort denne kulturen en knekk, og de sliter med næringsopptaket. Dette er mye av grunnen til at de er så skjøre når de kommer fra butikkene, sult under frakt, stress og lite alger tilgjengelig i butikkarene tar rett og slett knekken på fordøyelsen deres.
I starten når helt nye ottoer kommer i hus ser jeg at de spiser som gale, jeg hadde mine 6 nye nå sist i et godt overgrodd kar, og på en natt gnagde de hele karet tomt, bunnen var dekket av skit. Etter det foret jeg dem etter beste evne med erter og brokkoli, samt noen grøntfortabletter. De fikk også noen får myggiser når jeg foret med det i det andre akvariet, som de faktisk spiste, så jeg fortsatte å gi dem noen få i en liten periode. Det er en teori Mona referete til en gang; at veldig utsultede ottoer tidvis spiser animalsk protein, muligens fordi det hjelper dem med å få igang magen igjen, eller fordi det er næringsrik mat.

Anyways, ottoer er vriene, særlig i starten. Forvent å miste noen, og er du virkelig uheldig så har du fått en gruppe med svært pjuske individer fra dyrebutikken (lang reise kanskje? Det hender at folk mister hele grupper på bare en uke eller to) Men jeg har ihvertfall hatt suksess når jeg har vært veldig streng på vannkvalitet og foret flittig, særlig om jeg ser det er lite alger.
Jeg fant den ville liggende død oppe blant det lange gresset i formiddag.
Det har ikke vært nitrit på lang tid.
Vet ikke om det er metaller el. Lign. I vannet.
De får litt grønnsaker ca en gang i uka.
Og skifterl vann minimum hver 14 dag.

Kan det være at damsneglene spiser for mye sånn at de ikke får i seg nok næring? Vi har veldig mange snegler. Jeg fjerner noen hver dag, men de er jo overalt og nede i grusen er det fult opp av dem.
Hva slags for bør dem egentlig få?
siande
Så vidt jeg vet finnes det mer eller mindre ingen som har oppdrett på otto i fangenskap.

Å jo da, der tar du feil En tråd om Otocinclus oppdrett her
Janne
[QUOTE=siande]Så vidt jeg vet finnes det mer eller mindre ingen som har oppdrett på otto i fangenskap.

Å jo da, der tar du feil En tråd om Otocinclus oppdrett her

Tøft Noen ganger liker jeg å være feilinformert, og slike nurk er definitivt søte
Ottoer liker friskt oksygenrikt vann.

Har lest at følgende anbefales:
- 40% vannbytte to ganger i uka
- Grundig slamsuging ved hvert bytte

Jeg vet at Otto og andre fisk liker hyppige vannbytter. Har ikke byttet vann på noen dager siden det kryr av bittesmå guppyyngel det nå. Noen som nærmer seg 14 dager gamle og samsynligvis noen som nærmer seg en uke gamle. Så det er nok ett par uker siden det ble byttet vann.
Vil ikke at de små krabatene havner i avløpsrørene...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap