Fisketips?
Jeg er i den gledelige perioden der jeg er opptatt av å finne nye borgere av mitt 160liters akvarium.
I den sammenheng skulle jeg gjerne hatt litt tips til fredelige fisk som kunne passet inn her hos meg.
Har litt lyst på dvergciklider, fredelige - og som ikke lever i jarsurt vann.
Er også interessert i å høre om andre temmelig små fisk =)
I den sammenheng skulle jeg gjerne hatt litt tips til fredelige fisk som kunne passet inn her hos meg.
Har litt lyst på dvergciklider, fredelige - og som ikke lever i jarsurt vann.
Er også interessert i å høre om andre temmelig små fisk =)
Postet 17.10.11 kl 20:15
Postet 17.10.11 kl 21:29
Postet 17.10.11 kl 21:36
Postet 17.10.11 kl 22:38
Postet 18.10.11 kl 01:35
Postet 18.10.11 kl 08:54
Postet 18.10.11 kl 12:55
Postet 18.10.11 kl 12:58
Kanskje jeg kan få tipse deg om den superlekre slekten Nannostomus, som består av mange flotte arter av sør-amerikanske tetraer! Altså stimfisk.
Selv har jeg hatt både Nannostomus marginatus (lett å få fatt i) og den superflotte Nannostomus mortenthaleri. Den er dyr (til å være liten stimfisk) og koster gjerne en hundrelapp pr stk... men fy søren, de er flotte og verdt det! Men man bør passe på å innrede akvariet slik at de trives og holde en ph de trives med. Ellers har de en tendens til å falle fra over litt tid.
Mine N. mortenthaleri likte ikke å bo sammen med dvergciklider av Apistogramma, men det kan skyldes at jeg hadde dem i for lite akvarium (112 L). Du har jo 160 liter, og det hjelper. Masse planter og røtter og sandbunn, så hjelper det ennå mer
Anbefaler virkelig Nannostomus, det er en familie av superflotte stimfisk!
Selv har jeg hatt både Nannostomus marginatus (lett å få fatt i) og den superflotte Nannostomus mortenthaleri. Den er dyr (til å være liten stimfisk) og koster gjerne en hundrelapp pr stk... men fy søren, de er flotte og verdt det! Men man bør passe på å innrede akvariet slik at de trives og holde en ph de trives med. Ellers har de en tendens til å falle fra over litt tid.
Mine N. mortenthaleri likte ikke å bo sammen med dvergciklider av Apistogramma, men det kan skyldes at jeg hadde dem i for lite akvarium (112 L). Du har jo 160 liter, og det hjelper. Masse planter og røtter og sandbunn, så hjelper det ennå mer
Anbefaler virkelig Nannostomus, det er en familie av superflotte stimfisk!
Postet 18.10.11 kl 14:44
Endret: 18.10.11 kl 14:44
Jeg har faktisk hatt smykketetra en gang, husker ikke hvor mange jeg startet med - men husker jeg hadde en igjen. Den hadde jeg gående her i et par år før jeg solgte den på forrige storauksjon fordi jeg syntes så synd på den der den svømte alene i sitt slag. Men jeg liker den typen fisk!
Okeida, så er det kanskje flere tetra enn kongotetra jeg vil ha da! :p
Okeida, så er det kanskje flere tetra enn kongotetra jeg vil ha da! :p
Postet 18.10.11 kl 17:36
Postet 18.10.11 kl 18:20
Postet 18.10.11 kl 18:24
Postet 18.10.11 kl 18:42
Postet 20.10.11 kl 00:21
Må nesten anbefale min siste store forelskelse; sommerfuglciklidene (Mikrogeophagus ramirezi).
Jeg har de gående med coryer og tetraer. Det går hos meg helt utmerket. Sommerfuglene forsvarer et territorie på 4 x 4 cm, noe som gir plenty plass igjen til coryene. Når coryene blir jagd fra denne lille flekken, så er det faktisk for at de er på eggjakt.
Men fisk er forskjellige, og i serdeleshet ciklidene. Det kan gå bra eller skeis.
Jeg har de gående med coryer og tetraer. Det går hos meg helt utmerket. Sommerfuglene forsvarer et territorie på 4 x 4 cm, noe som gir plenty plass igjen til coryene. Når coryene blir jagd fra denne lille flekken, så er det faktisk for at de er på eggjakt.
Men fisk er forskjellige, og i serdeleshet ciklidene. Det kan gå bra eller skeis.
Postet 20.10.11 kl 00:43
Jonas76: Bra tips! De er flotte fisk. Har sett endel på de allerede! Kanskje mest på kakaduen =)
superconstanse: Sommerfugler er jo nydelige! Hadde en for lenge siden, kalla den Bobble fordi den va så gla i bobla.. hehe. Flott fisk! Hadde bare en da, nå vil jeg ha parfisk inn!
Et revir på 4 kvadratcentimeter? Da får jeg plass til mange :p
Har lyst på en liten fisk sånn at karet blir ordentlig stort for dem! =D
superconstanse: Sommerfugler er jo nydelige! Hadde en for lenge siden, kalla den Bobble fordi den va så gla i bobla.. hehe. Flott fisk! Hadde bare en da, nå vil jeg ha parfisk inn!
Et revir på 4 kvadratcentimeter? Da får jeg plass til mange :p
Har lyst på en liten fisk sånn at karet blir ordentlig stort for dem! =D
Postet 20.10.11 kl 17:09
Endret: 20.10.11 kl 17:11
En annen mulighet er dverggurami, Ancistrus og noen levendefødere som f. eks guppy og molly. Jeg har disse sammen med posthornsnegler og amanoreker og det fungerer bra. Når du velger algespisende dyr er det enkelt å holde akvariet rent og algefritt. Jeg tror ikke der er så lurt å kombinere ciklider og guppy, siden ciklidene kan være ganske aggressive.
Postet 20.10.11 kl 17:55
Endret: 20.10.11 kl 17:59
Doktor Dyregod:
Jeg tror ikke jeg kommer til å sette guppy og ciklider sammen, da tror jeg igrunn guppyen blir bare en litt finere middagsrett for cikiden ...
Har du noen fine tips om hvilke dvergguramier som jeg kan se på? Hvordan er guramier oftest i oppførselen? Har inntrykk av at de kan være nokså aggressive. Men det gjelder kanskje mest de større typene, som gullgurami? Jeg ville trodd de spiste opp rekene?
Det kommer nok til å være ancistrus i karet ja.. har allerede en oppdrettsvariant som bor der, men spekulerer litt i retning av noe litt mer spennende på den fronten også.
Jeg tror ikke jeg kommer til å sette guppy og ciklider sammen, da tror jeg igrunn guppyen blir bare en litt finere middagsrett for cikiden ...
Har du noen fine tips om hvilke dvergguramier som jeg kan se på? Hvordan er guramier oftest i oppførselen? Har inntrykk av at de kan være nokså aggressive. Men det gjelder kanskje mest de større typene, som gullgurami? Jeg ville trodd de spiste opp rekene?
Det kommer nok til å være ancistrus i karet ja.. har allerede en oppdrettsvariant som bor der, men spekulerer litt i retning av noe litt mer spennende på den fronten også.
Postet 21.10.11 kl 12:48
Endret: 21.10.11 kl 12:48
Postet 21.10.11 kl 12:59
De fleste dvergguramier og honningguramier kan passe bra sammen med små fisker som guppy, men det er litt individuelle forskjeller. Noen hanner kan være litt aggressive, særlig under lek. Hos meg fungerer det bra, guramihannen har aldri gjort noe med guppyene. Guramiene mine har aldri gått i lek i selskapskaret, men har lekt en gang i eget oppdrettskar. Det er en fordel å flytte guramiene til et eget kar under lek, eller eventuelt flytte rede og egg etter egglegging. Hannen blir veldig stresset av å ha andre fisk rundt seg når han passer på egg og yngel.
Postet 21.10.11 kl 15:23
Endret: 21.10.11 kl 15:29