Har satt opp igjen en gammel 128 liter... men hvilke fisk passer oppi?

Jeg har nå gjenopplivet et gammelt kar som stod på loftet og lurer på hva slags fisker som egner seg oppi et så lite akvarium. Jeg har egentlig lyst på Black Ghost eller lignende, men disse vil nok ganske fort bli for store.

Men er egentlig fornøyd sålenge det er noen merkelige eller kule fisk oppi der. IKKE de mest vanlige som guppy, mollly, ciclider osv...

Så, er det noen som kan hjelpe meg?
Har du prøvd å søke i Fiskebasen? Der kan du oppgi størrelse på akvariet og få opp en liste med fisk som passer til størrelsen.
Husk at akvariet må innkjøres i flere uker før fisk kan settes inn.
Hva slags filter (merke og modell) har du til dette karet?
Pumpen er en Fluwall om jeg ikke leste feil som kan filtrere 1000 liter i timen. Akvariet står til innkjøring nå.
Jeg har lest litt i akvariebøker og funnet en fisk som var spesielt kul: Enneacampus Ansorgii

Den ser ut som en sjøhest som er blitt strukket ut på en måte, veldig stilig. Er det noen som har eller har hatt noe lignende og som kan si noe om vanskelighetsgrad osv? Og ikke minst om den vil trives i et 128 liters kar eller om de ender opp hos noen andre når de vokser til...?
Enneacampus Ansorgii

Denne var kjempe stilig
Står litt om den på linken under. Du kan vist ha 4-5 stk på 120 liter. Passer kun sammen med svært rolige fisk.
http://diszhal.info/english/livebearers/en_Syngnathus_pulchellus.php
Rekemannen
Jeg har lest litt i akvariebøker og funnet en fisk som var spesielt kul: Enneacampus Ansorgii

Hvis du er nybegynner, er det dessverre ikke fisken for deg. Den må ha levendefôr.
Skaff deg vanlige fisker til å begynne med, og jobb deg opp erfaring med å både dyrke og bruke levendefôr-kulturer hjemme. Det kan ta litt tid, men etterhvert får man det til.
Jeg er ikke nybegynner, men jeg leser om de fiskene jeg tenker å anskaffe meg likevel
Rekemannen
Jeg er ikke nybegynner, men jeg leser om de fiskene jeg tenker å anskaffe meg likevel :)

Så du har erfaring med levendefôring? Kanskje også med fisker som trenger levendefôr for å overleve?
Kjøp den fisken du føler for å prøve.Det går nok helt fint.
Disse fiskene kommer nok ikke inn i bildet før om lenge når akvariet er skikkelig etablert. Hvis de i det hele tatt er å få tak i... Innen den tid skal jeg ha fått i gang en kultur med levendefor der oppi.
Rekemannen
Innen den tid skal jeg ha fått i gang en kultur med levendefor der oppi.

I akvariet..!???
Haha, oisann. Skulle egentlig stå noe om et nanokar jeg har på pulten, men det kom visst ikke med :P
Hehe.. kunne fort blitt tykke fisk og fritt for mat:-P
Nanokaret er bare et pyntekar på pulten ved siden av pcen der det går noen få Black Bee reker midlertidig bare for å holde litt orden på et bonzaitre som jeg driver og dyrker fram. Skulle vel gå greit å ale opp noen småkryp der.

Har sjekket endel inne på dizhal og syntes at de oppgir litt vel små krav til antall liter på mange arter, noen flere som har sett det? Gjerne 40-50cm lange fisker i en 300 liter i GRUPPE.
Jeg har sjekket litt opp i disse fiskene og har bedt den lokale butikken (som faktisk har peiling for de er litt entusiaster) om å sjekke om de finnes i listene deres. Hvis de gjør det så må jeg bare se å få tak i et klekkeri med en gang

Men disse skal kun gå i lag med rolige og snille fisker, er det noen som har forslag til noen flotte, rolige fisk som ikke har enorme plassbehov? Jeg klarer liksom ikke å bestemme meg helt for hva som skal oppi, for det er jo så mange flotte fisk... Muligens noen få maller som er litt mer hardføre på saltinnhold og slikt, siden disse "sjøhestene" liker seg best med litt salttilsetning.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap