Trenger hjelp til valg av fisk i tillegg til cory i 126l

Heisann!
Jeg skal sette opp et akvarie på 126 liter etter hvert, men vil starte å planlegge i god tid. Akvariet kommer oppover når jeg får noen til å kjøre det, så det kan ta sin tid.
Akvariet er 70X36X50, altså 126l. Jeg skal ha biltema sand (den grovkornete, tror jeg), og innrede med kokosnøtthuler, kanskje steinhuler, og "mangroverøtter". Planene jeg har bestemt meg for så langt er sverdplante og javamose, men skal lete litt mer etter planter som passer til resten.

Så, jeg har blitt forelska i disse vakre coryene, og tenker da på å ha en 6+ av disse i akvariet, samt ancistruser. Da er jo bunnen ganske dekt, men mangler midt- og toppsjiktefisk! En fargerik stim av tetraer som passer med vannverdiene coryer skal ha, og kanskje et par andre litt større om det er noen som passer inn (sommerfuglciklider er så vakre, men er skeptisk til hvordan de går med coryer og tetraer?)
Men de fiskene som jeg leter etter nå må tåle disse verdiene:
PH: Mellom 6-7
GH: 0-8
Temperatur: Mellom 23-28
Er det noen som har forslag? Jeg søker stadig vekk gjennom fiskebasen, men har ikke funnet noen som har slått meg ennå. Scalarer hadde jeg elsket å hatt, men akvariet mitt er ikke stort nok, og jeg må nok sette fiskene foran mine egne innfall her.
Og hvor mange fisker burde jeg ha totalt i 126l? Kan kanskje ikke slenge oppi så veldig mye mer om jeg skal ha en stim, samt en del coryer? Vil ikke overbefolke det heller.
Tenkte forresten i utgangspunktet på Corydoras Aenus
Inaktiv bruker
Glem ciklider. Ciklider og cory = dårlig sammensettning.
Du kan jo ha en GOD 12+ stim med Rødmunntetra. De lever i samme område og i toppen en 10+ Øksefisker, så har du alle nivåene. Da trenger du ikke mer.
Ancistrus er skikkelige eggtyver så om du ønsker avkom fra cory så burde du ikke ha dem eller så må du plokke ut eggene med en gang.
Sikkert noen som har bedre forslag en meg, men det var dette jeg kom på nå i allefall.
Spock
Glem ciklider. Ciklider og cory = dårlig sammensettning. Du kan jo ha en GOD 12+ stim med Rødmunntetra. De lever i samme område og i toppen en 10+ Øksefisker, så har du alle nivåene. :) Da trenger du ikke mer. Ancistrus er skikkelige eggtyver så om du ønsker avkom fra cory så burde du ikke ha dem eller så må du plokke ut eggene med en gang. Sikkert noen som har bedre forslag en meg, men det var dette jeg kom på nå i allefall. :)

Ja, var ganske sikre på at ciklider ikke ville passe, men ville spørre likevel. Just in case. De er jo vakre!
Rødmunntetra ser jo stilige ut, og skal sjekke ut øksefiskene.
Om jeg finner ut at jeg skal prøve å få coryene i lek så får jeg bare plukke ut eggene, har for øyeblikket ikke plass til å fore opp yngel heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap