Heisann!
Jeg skal sette opp et akvarie på 126 liter etter hvert, men vil starte å planlegge i god tid. Akvariet kommer oppover når jeg får noen til å kjøre det, så det kan ta sin tid.
Akvariet er 70X36X50, altså 126l. Jeg skal ha biltema sand (den grovkornete, tror jeg), og innrede med kokosnøtthuler, kanskje steinhuler, og "mangroverøtter". Planene jeg har bestemt meg for så langt er sverdplante og javamose, men skal lete litt mer etter planter som passer til resten.
Så, jeg har blitt forelska i disse vakre coryene, og tenker da på å ha en 6+ av disse i akvariet, samt ancistruser. Da er jo bunnen ganske dekt, men mangler midt- og toppsjiktefisk! En fargerik stim av tetraer som passer med vannverdiene coryer skal ha, og kanskje et par andre litt større om det er noen som passer inn (sommerfuglciklider er så vakre, men er skeptisk til hvordan de går med coryer og tetraer?)
Men de fiskene som jeg leter etter nå må tåle disse verdiene:
PH: Mellom 6-7
GH: 0-8
Temperatur: Mellom 23-28
Er det noen som har forslag? Jeg søker stadig vekk gjennom fiskebasen, men har ikke funnet noen som har slått meg ennå. Scalarer hadde jeg elsket å hatt, men akvariet mitt er ikke stort nok, og jeg må nok sette fiskene foran mine egne innfall her.
Og hvor mange fisker burde jeg ha totalt i 126l? Kan kanskje ikke slenge oppi så veldig mye mer om jeg skal ha en stim, samt en del coryer? Vil ikke overbefolke det heller.