Søker en hardfør stimfisk istedenfor kardinaltetra
Jeg er veldig glad i kardinaltetraer. De er vakre å se på med sin knall blå og røde farge. Og de stimer fint.
Desverre har jeg funnet ut at de lett blir syke, og hele stimen min er snart død nå i prikkesyke, så jeg trenger nye stimfisker.
Rødmunn tetraen er også vakker, og en fisk jeg kunne tenkt meg, men leser at de er like så sarte og blir lett syke.
Så da må jeg finne ut om jeg skal gå for en annen type stimfisk i 160 literen min.
Kan noen hjelpe meg for foreslå fargerike stimfisker som er kjent for å være hardføre? Det må være noen som tåler mer enn kardinal/neon tetra f.eks.
Jeg kjenner lite til andre stimfisker enn disse.
Desverre har jeg funnet ut at de lett blir syke, og hele stimen min er snart død nå i prikkesyke, så jeg trenger nye stimfisker.
Rødmunn tetraen er også vakker, og en fisk jeg kunne tenkt meg, men leser at de er like så sarte og blir lett syke.
Så da må jeg finne ut om jeg skal gå for en annen type stimfisk i 160 literen min.
Kan noen hjelpe meg for foreslå fargerike stimfisker som er kjent for å være hardføre? Det må være noen som tåler mer enn kardinal/neon tetra f.eks.
Jeg kjenner lite til andre stimfisker enn disse.
Postet 05.02.12 kl 11:56
Inaktiv bruker

Ikke så fargerik men sortneontetra er kul.
Postet 05.02.12 kl 12:50
Postet 05.02.12 kl 13:21
Denisons barbe er en veldig fin stimfisk som stimer bra, er også ganske hardfør. De er også ganske fargerike og fargene blir sterkere når dem trives, blir forhålsvis store 15 cm.
Postet 05.02.12 kl 13:28
Inaktiv bruker

SissimorSort neon er også kjent for å være skjøre Spock, og får lettere hvitprikk enn vanlig neon...
:o huffda, var ikke klar over det. Da er det bare å glemme dem, har bare hatt svakt angrep av hvitprikk en gang på en øksefisk. Men cory er vell hardfør for hvitprikk?
Postet 05.02.12 kl 13:33
JørgenK[URLBLOCK1] er en veldig fin stimfisk som stimer bra, er også ganske hardfør. De er også ganske fargerike og fargene blir sterkere når dem trives, blir forhålsvis store 15 cm.
Denisoner er vakre, men ALT for store til en 160 liter. Jeg hadde en stim i 375 litern min, og syns det ble for lite når fiskene vokste. Det er en veldig aktiv fisk som trenger mye svømmeplass.
Ang. hardfør stimfisk, hvis "noe" er galt, så vil jo selv de mest hardføre fiskene bli syke eller dø. Jeg har ikke opplevd Kardinaltetra som spesielt skjør, men ganske hardfør av seg. Men de liker litt surere vann enn levendefødere, og om de går i "feil" type vann, så er det jo klart at de lettere blir syke.
Hva slags vannverdier har du i ditt kar? Det er jo litt essensielt å vite når du skal velge en fisk som passer inn der.
Postet 05.02.12 kl 13:35
Postet 05.02.12 kl 14:37
Nydelig den barben, men jeg har alt for lite kar ja.
Tror verdiene ligger på profilen min,
Men om jeg ikke husker feil så ligger
ph - 7
Gh - 4-5
Kh - 1
Temp ca 26 grader til vanlig
Så jeg har bløtt vann.
Av andre fisker har jeg
coryer
dverggurami
ottoer
ansistruser
kuhlii åler
Og så de syke kardinalene og dolkestikkene som det nesten ikke er fler igjen av.
Tror verdiene ligger på profilen min,
Men om jeg ikke husker feil så ligger
ph - 7
Gh - 4-5
Kh - 1
Temp ca 26 grader til vanlig
Så jeg har bløtt vann.
Av andre fisker har jeg
coryer
dverggurami
ottoer
ansistruser
kuhlii åler
Og så de syke kardinalene og dolkestikkene som det nesten ikke er fler igjen av.
Postet 05.02.12 kl 14:53
Postet 05.02.12 kl 15:03
Vil støtte siste taler 100%.
Dronningrasbora er veldig flotte fisker. Bronsefargen de får er utrolig fin å se på.
De kan dog lett forveksles med disse:
Kileflekkrasbora
Uten norsk navn
Dronningrasbora er veldig flotte fisker. Bronsefargen de får er utrolig fin å se på.
De kan dog lett forveksles med disse:
Kileflekkrasbora
Uten norsk navn
Postet 05.02.12 kl 15:39
Postet 05.02.12 kl 16:43
må si at jeg ikke aner noe om denne fisken, altså hvor hardfør den er, men den hadde sinnsykt kul farge!
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/fish/microrasbora_kubotai_05.jpg)
Microrasbora kubotai (bildet hentet fra fiskebasen)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/fish/microrasbora_kubotai_05.jpg)
Microrasbora kubotai (bildet hentet fra fiskebasen)
Postet 05.02.12 kl 17:58
Endret: 05.02.12 kl 18:00
Postet 05.02.12 kl 19:54
Postet 05.02.12 kl 19:56
sessanTror verdiene ligger på profilen min, Men om jeg ikke husker feil så ligger ph - 7 Gh - 4-5 Kh - 1 Temp ca 26 grader til vanlig Så jeg har bløtt vann.
Der er ikkje akuratt verdiene til kardinaltetraen.
Kardinaltetra liker
PH mellom 4,0 - 6,0
GH 0-8
Temp 23-27
Så det kan nok vere phen som er skyld i dette.
Har selv Kardinal tetra og aldri hatt problem med dei (bank i bordet)
Phen i karet mitt ligger på 6,0
Postet 05.02.12 kl 20:08
Postet 05.02.12 kl 20:49
DagMen når det er sagt så ville jeg gått for kileflekk rasbora, de er av en eller annen grunn utrolig flotte i akvariumet :O) >
Enig. Har en flokk på 10-12 av dem, og de er veldig flotte, og har den fine, kraftige rustrøde fargen.
Synes forresten Kobbertetra er en flott fisk også. Har en gjeng på 15-20 av dem i et annet kar, og de er fine de og.
Postet 05.02.12 kl 21:04
Endret: 05.02.12 kl 21:08
Rune 160L[QUOTE=sessan] Tror verdiene ligger på profilen min, Men om jeg ikke husker feil så ligger ph - 7 Gh - 4-5 Kh - 1 Temp ca 26 grader til vanlig Så jeg har bløtt vann.
Der er ikkje akuratt verdiene til kardinaltetraen.
Kardinaltetra liker
PH mellom 4,0 - 6,0
GH 0-8
Temp 23-27
Så det kan nok vere phen som er skyld i dette.
Har selv Kardinal tetra og aldri hatt problem med dei (bank i bordet)
Phen i karet mitt ligger på 6,0
Ph er litt høy men ellers er forholdene fine. Kardinalene og dolkestikkene ble syke, de andre har det foreløpig ok, bittelitt prikker på ansistrusene.
Men har jo både hørt og lest at kardinaler, neon og rødmunn er sarte, både for vannkvalitet, flytting og sykdom.
SÅ jeg ønsker meg en "traktor fisk", hehe, en som er hardfør men gjør litt av seg når de svømmer rundt.
kobbertetra er fine, men de er kjent for å være litt hissige, spesielt om de ikke er mange nok. har to gjenlevende i et annet kar, og de jager mye hverandre rundt.
Postet 05.02.12 kl 21:18
Postet 06.02.12 kl 23:14
Glødelysdanio
Har du vurdert Glødelysdanio? Jeg har hatt en stim på 15 av disse i et mallekar og de tåler alt ser det ut til. Har dem selv i temmelig surt vann men de har jo bra spennvidde på ph'en disse. Bildene i profilen lyger litt synes jeg for mine har mye kraftigere farger.
Postet 06.02.12 kl 23:24