Søker en hardfør stimfisk istedenfor kardinaltetra

Jeg er veldig glad i kardinaltetraer. De er vakre å se på med sin knall blå og røde farge. Og de stimer fint.
Desverre har jeg funnet ut at de lett blir syke, og hele stimen min er snart død nå i prikkesyke, så jeg trenger nye stimfisker.
Rødmunn tetraen er også vakker, og en fisk jeg kunne tenkt meg, men leser at de er like så sarte og blir lett syke.

Så da må jeg finne ut om jeg skal gå for en annen type stimfisk i 160 literen min.

Kan noen hjelpe meg for foreslå fargerike stimfisker som er kjent for å være hardføre? Det må være noen som tåler mer enn kardinal/neon tetra f.eks.
Jeg kjenner lite til andre stimfisker enn disse.

Inaktiv bruker
Ikke så fargerik men sortneontetra er kul.
Sort neon er også kjent for å være skjøre Spock, og får lettere hvitprikk enn vanlig neon...
Denisons barbe er en veldig fin stimfisk som stimer bra, er også ganske hardfør. De er også ganske fargerike og fargene blir sterkere når dem trives, blir forhålsvis store 15 cm.
Inaktiv bruker
Sissimor
Sort neon er også kjent for å være skjøre Spock, og får lettere hvitprikk enn vanlig neon...

:o huffda, var ikke klar over det. Da er det bare å glemme dem, har bare hatt svakt angrep av hvitprikk en gang på en øksefisk. Men cory er vell hardfør for hvitprikk?
JørgenK
[URLBLOCK1] er en veldig fin stimfisk som stimer bra, er også ganske hardfør. De er også ganske fargerike og fargene blir sterkere når dem trives, blir forhålsvis store 15 cm.

Denisoner er vakre, men ALT for store til en 160 liter. Jeg hadde en stim i 375 litern min, og syns det ble for lite når fiskene vokste. Det er en veldig aktiv fisk som trenger mye svømmeplass.

Ang. hardfør stimfisk, hvis "noe" er galt, så vil jo selv de mest hardføre fiskene bli syke eller dø. Jeg har ikke opplevd Kardinaltetra som spesielt skjør, men ganske hardfør av seg. Men de liker litt surere vann enn levendefødere, og om de går i "feil" type vann, så er det jo klart at de lettere blir syke.

Hva slags vannverdier har du i ditt kar? Det er jo litt essensielt å vite når du skal velge en fisk som passer inn der.
Rødmunnstetraene mine var utrolig nok de mest hardføre jeg har hatt. de er nyydelige med den knallrøde fargen men de er ikke like fargerike som kardinaler, da de er blanke på resten av kroppen. de stimer utrolig bra da. de kan også være innmari griske når det gjelder mat.
Nydelig den barben, men jeg har alt for lite kar ja.

Tror verdiene ligger på profilen min,
Men om jeg ikke husker feil så ligger
ph - 7
Gh - 4-5
Kh - 1
Temp ca 26 grader til vanlig

Så jeg har bløtt vann.

Av andre fisker har jeg
coryer
dverggurami
ottoer
ansistruser
kuhlii åler

Og så de syke kardinalene og dolkestikkene som det nesten ikke er fler igjen av.
Dronningrasbora er jeg veldig fornøyd med her, aktiv og vakker liten fisk som stimer fint.
Vil støtte siste taler 100%.
Dronningrasbora er veldig flotte fisker. Bronsefargen de får er utrolig fin å se på.

De kan dog lett forveksles med disse:
Kileflekkrasbora
Uten norsk navn

oi, de var ikke enkle å se forskjell på. Men de var veldig pene.

må si at jeg ikke aner noe om denne fisken, altså hvor hardfør den er, men den hadde sinnsykt kul farge!
[External Image]
Microrasbora kubotai (bildet hentet fra fiskebasen)
Rødmunn Tetra stimer best!
Men når det er sagt så ville jeg gått for kileflekk rasbora, de er av en eller annen grunn utrolig flotte i akvariumet :O) >
sessan
Tror verdiene ligger på profilen min, Men om jeg ikke husker feil så ligger ph - 7 Gh - 4-5 Kh - 1 Temp ca 26 grader til vanlig Så jeg har bløtt vann.

Der er ikkje akuratt verdiene til kardinaltetraen.
Kardinaltetra liker
PH mellom 4,0 - 6,0
GH 0-8
Temp 23-27

Så det kan nok vere phen som er skyld i dette.
Har selv Kardinal tetra og aldri hatt problem med dei (bank i bordet)
Phen i karet mitt ligger på 6,0
Dag
Men når det er sagt så ville jeg gått for kileflekk rasbora, de er av en eller annen grunn utrolig flotte i akvariumet :O) >

Enig. Har en flokk på 10-12 av dem, og de er veldig flotte, og har den fine, kraftige rustrøde fargen.

Synes forresten Kobbertetra er en flott fisk også. Har en gjeng på 15-20 av dem i et annet kar, og de er fine de og.
Rune 160L
[QUOTE=sessan] Tror verdiene ligger på profilen min, Men om jeg ikke husker feil så ligger ph - 7 Gh - 4-5 Kh - 1 Temp ca 26 grader til vanlig Så jeg har bløtt vann.

Der er ikkje akuratt verdiene til kardinaltetraen.
Kardinaltetra liker
PH mellom 4,0 - 6,0
GH 0-8
Temp 23-27

Så det kan nok vere phen som er skyld i dette.
Har selv Kardinal tetra og aldri hatt problem med dei (bank i bordet)
Phen i karet mitt ligger på 6,0

Ph er litt høy men ellers er forholdene fine. Kardinalene og dolkestikkene ble syke, de andre har det foreløpig ok, bittelitt prikker på ansistrusene.

Men har jo både hørt og lest at kardinaler, neon og rødmunn er sarte, både for vannkvalitet, flytting og sykdom.

SÅ jeg ønsker meg en "traktor fisk", hehe, en som er hardfør men gjør litt av seg når de svømmer rundt.

kobbertetra er fine, men de er kjent for å være litt hissige, spesielt om de ikke er mange nok. har to gjenlevende i et annet kar, og de jager mye hverandre rundt.
Har hatt dolkestikk tetraene mine en god stund nå. De stimer skikkelig fint, også får de jo så god størrelse )
Glødelysdanio
Har du vurdert Glødelysdanio? Jeg har hatt en stim på 15 av disse i et mallekar og de tåler alt ser det ut til. Har dem selv i temmelig surt vann men de har jo bra spennvidde på ph'en disse. Bildene i profilen lyger litt synes jeg for mine har mye kraftigere farger.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap