Praktbotia med maller?
Hei!
Vurderer og gå til anskaffelse av en stim med praktbotia. De er veldig livlige fisk leser jeg, noe jeg kunne tenkt meg. Det står også at rolige fisk kan bli stresset av deres oppførsel. Lurer på om det også angår maller? Er litt redd for at praktbotiaene da vil stresse mallene mine (gibbiceps, ancistrus sp., golden nugget, l-144)? Om noen har svar blir jeg veldig glad.
Vurderer og gå til anskaffelse av en stim med praktbotia. De er veldig livlige fisk leser jeg, noe jeg kunne tenkt meg. Det står også at rolige fisk kan bli stresset av deres oppførsel. Lurer på om det også angår maller? Er litt redd for at praktbotiaene da vil stresse mallene mine (gibbiceps, ancistrus sp., golden nugget, l-144)? Om noen har svar blir jeg veldig glad.
Postet 11.02.12 kl 01:10
Postet 11.02.12 kl 01:20
Takk for raskt svar! Det var da bra at de i det minste skal kunne fungere forhåpentligvis Litt nysgjerrig på din nugget, jeg har ikke hatt min mer enn i ca 2 uker så lurer på en ting eller to om atferd om du har mulighet? Min nugget er ekstremt sky, og har mer eller mindre bodd i samme hulen siden den flyttet inn. På fôring har det blitt med at jeg har puttet fôr inn i hulen dens (alge tabeletter, algae wafers, squash, agurk, spinat, asparges, gulrot) og det ser ut til at den eter normalt. Når jeg løfter opp hulen er den som vanlig sugd fast på innsiden, beveger seg og virker sunn og sprek. Jeg har sett den utenfor hulen en gang tror jeg. Har sett den igjennom åpninger i hulen 3-5 ganger, men da gjemmer den seg etter sekunder når den merker meg. Vet at de kan slite med og tilpasse seg, er det der problemet ligger? Noen tips for og forbedre situasjonen? Har masse gjemmesteder, røtter og planter. Bunnlaget er grus. Takk for evt hjelp!
"Du vet du er akvaholiker når du leser AF 5 timer før man skal stå opp og gå på jobb" hehe..
"Du vet du er akvaholiker når du leser AF 5 timer før man skal stå opp og gå på jobb" hehe..
Postet 11.02.12 kl 01:41
Postet 11.02.12 kl 15:43
Beurre blancPå fôring har det blitt med at jeg har puttet fôr inn i hulen dens (alge tabeletter, algae wafers, squash, agurk, spinat, asparges, gulrot)
Du bør ikke fôre inne i hulen, for det kan føre til at fôret ligger og rotner ute av syne. Det er vanlig å fôre maller etter at lyset er slukket om kvelden. Da kommer de ut for å spise.
Beurre blancNår jeg løfter opp hulen er den som vanlig sugd fast på innsiden, beveger seg og virker sunn og sprek
Hvorfor løfter du opp hulen? Da blir jo mallen enda reddere.
L-maller er generelt sky, men dette avtar gjerne med tiden dersom de holdes riktig. Du bør lese deg opp på L081, da det er en litt krevende malle.
Postet 11.02.12 kl 18:05
Janne[QUOTE=Beurre blanc]På fôring har det blitt med at jeg har puttet fôr inn i hulen dens (alge tabeletter, algae wafers, squash, agurk, spinat, asparges, gulrot)
Du bør ikke fôre inne i hulen, for det kan føre til at fôret ligger og rotner ute av syne. Det er vanlig å fôre maller etter at lyset er slukket om kvelden. Da kommer de ut for å spise.
Beurre blancNår jeg løfter opp hulen er den som vanlig sugd fast på innsiden, beveger seg og virker sunn og sprek
Hvorfor løfter du opp hulen? Da blir jo mallen enda reddere.
L-maller er generelt sky, men dette avtar gjerne med tiden dersom de holdes riktig. Du bør lese deg opp på L081, da det er en litt krevende malle.
Hei og takk for svar! I starten foret jeg ikke inni hulen, men siden den aldri kom frem ble jeg bekymret og puttet små biter mat inni hulen siden jeg hadde lest at den var vanskelig og holde og vanskelig i matfatet. Ville være sikker på at den fikk i seg mat. Har pleid og putte mat oppi rett før jeg slår av lyset. Jeg har nå fått installert meg nattlys så det blir lettere og følge med om den kommer ut for og ete.. Har løftet opp hulen for og se hvordan det går med den, da jeg blir litt bekymret. Men skal ikke gjøre det mer, du har et godt poeng. Har lest det som står i basen her på AF og lagt til rette deretter, så håper det kommer seg. Takk for hjelp!
Postet 12.02.12 kl 20:49