Helrød buk på neontetra?

Hei, i et av mine rekeakvarier går en stim - blandet Neon- og Kardinaltetra. Vi fyller på med fisk innimellom, og idag har jeg for første gang lagt merke til en liten neontetra (det er virkelig ikke en Kardinaltetra, den er for liten og ser ut som en karakterisitisk neon) - men med helrød buk fra munn til hale?
Hva kan det være? Vi har hatt og "tilført fisk" til denne stimen i rundt halvannet år - leker den?(det har jeg sannelig ikke lagt merke til før, om de har lekt eller ei, jeg kan ikke huske å ha sett en eneste neon så rød noensinne) Eller ER det enda en rød art innen tetra?
Fisken virker både frisk og rask, har vanntemp på 25.6, Ph 7.8,og fores med helt ordinært tetra- og rekefor; Sera San, Sera Flora, JBL Novo Prawn, og litt rød artemia + f.eks spinat innimellom.
Prøv å se om dett er denne Paracheirodon simulans ?
Mvh. Roland Dreinø
Blå neontetra
Joda, jeg sjekket litt bilder på nett, i og div forum nettop fordi jeg trodde det kunne være paringsklar fisk som narrer meg... Men; Blå neontetra har jo enda mindre røde partier enn kardinal- og neontetra. Enten er den særs overfarget, eller så må den være i lek...Jeg blir ikke klok av dette.

Har noen drettet dem og sett om de da blir intenst farget?
Jeg skulle gjerne tatt et bilde for å vise her, men jeg har bare mobilkamera,og fisken står ikke i ro - så det syns ikke desverre
Bilde
Her har jeg prøvd å få til noen vettuge bilder. Den er rød helt frem til gjellene, jeg vil også si at den er rød på haka.
Inaktiv bruker
Kardinaltetra heter den fisken
Hmmm
Jeg har også kommet frem til at det må være det. OG lurer på hva de egentlig ga oss da vi skulle ha kardinaltetra. En tulleting kanskje, alle har hatt småtetra, de oppleves ikke som særs viktige heller - og slike småfisk får unnselig plass i selskapsakvarier, men vi bestillte kardinaltetra fordi de samler stimen bedre enn neontetra alene - og hva vi fikk var STORE dråpeformede neontetralignende fisk, som vi ble fortalt at var vår bestilling.

Kardinaltetraen er altså vesentlig mindre enn disse...
Jaja, jeg har ihvertfall frisk fisk, det er liten sannsynlighet at det er lek på gang (sære lekekrav har vi ikke iverksatt) - så da kjan jeg slå meg til ro med at alt er vel. ...og siden skal jeg ta en prat med vår lokale dyrebutikk. Jeg tror ikke de heller da har full oversikt...

Men takk for hjelpen. Det ville vært krise å få sykdom i rekeakvariet, der denne neon/kardinaltetrastimen går. Nå kan jeg slappe av
Dette ser ut som en ungdom. Neon og kardinaler er veldig like i formen, og kardinalene kan bli noe større enn neontetra...
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap