Inspirasjon til nye fisker

Hei

Jeg har ett 160l akvarie som har stått å gått i noen år nå. I forkant av en lengre ferie rundt juletider ble innbyggerne gitt bort til bedre hjem Av fisk igjen i akvariet er noen otocinclus.

Karet har vært i drift i 2 år siden forrige ominnredning, og fremstår som en liten jungel. Cryptocoryner av middels størrelse dominerer hele tanken, noen anubias, samt javamose og Vallisneria i bakgrunnen. Det er veldig lite åpne områder i tanken. Rett og slett en jungel. Det ligger en rygg med stein i midten av tankens lengderetning. I denne er det også røtter. Innredningen er i stil med foto, men på langt nær så fint og ryddig

Nå har jeg lyst å fylle på med nye innbyggere. Jeg har opp gjennom årene vært innom det meste av fisk og har gått litt tom for idéer til hva jeg skal sette inn. Det er her jeg kanskje kan få litt tips og inspirasjon fra forumet

PH ligger på 7 med GH 1-2 og KH under 5. Har ikke tenkt å endre på disse parametrene. Dette er det sjiktet vannet har ligget stabilt på etter siste endring for et par år siden.

Så da håper jeg noen har noen fine tips å komme med. Karet skal være i veldig bra stand for nye innbyggere som kan trives under forholdene beskrevet over.

Mvh
André
Jaa, her har du mange muligheter! Skal det bare være til pynt, eller vil du drive noen form for oppdrett?

Det ville vært vakkert med en majestetisk kampfisk, og en stor stim med små rasbora eller danio, men her kommer det jo veldig an på smak og behag.
Sissimor: Det skal kun være til pynt. Eventuell formering i tanken blir på fiskens eget initiativ og ansvar Akvariet står i stuen, så det skal være mest for å ha noe å hvile øynene på nå og da. Oppdrett har jeg andre akvarier og plassering for.

Jeg glemte å nevne at jeg filtrerer med en utvendig Eheim 2224, som også skaper det som er av sirkulasjon i tanken.

Alt er smak og behag ja. Jeg forsøker nullstille og kanskje teste fisk/kombinasjoner jeg ikke har forsøkt eller tenkt på før. Det jeg kan si er at jeg ikke skal ha gullfisk.

Om jeg får oppi noen flyteplanter kan kanskje en kampfisk trives i tanken ja. Det er kun vallisneriaen helt i bakgrunnen som strekker seg til overflaten, og labyrinter jeg har hatt før liker godt å surre rundt i planter i overflaten. Regner med kampfisk er på samme viset.

Fisk i bunnskiktet er også interessant, men det må da være arter som ikke er avhengig av større flater med rein sand. Dersom de derimot liker jungel, vil de trives.
Da kan du ha kuhliier på bunnen, for de liker jungel. Om det er noe sand?

Kampfisker liker å smyge rundt i plantene ja, og gjerne legge seg for å hvile på de merkeligste steder. Med skikkelig jungel kan du jo kanskje hha 2-3 hunner også? Stjernedanio kunne bli flott stimfisk...
I ett akvarie med mye grønt, så kan du ha fisker med mørkere farger, som da vil være en kontrast til alt det grønne.

Neonfisk feks passer best i mørke karr med mye røtter og slikt, hvor da neonfargene kommer mer til sin rett.

Selv har jeg erfart at de fleste asiatiske fisk, slik som galaxy rasbora, kler akvarier med mye planter, siden de fleste planter faktisk stammer fra asia.

Sør amerikanere derimot kler dystre mørke akvarier for å komme til sin rett.

Og hvis jeg babler mye, jeg er litt trøtt og da går ikke hjernen helt rundt. ;D

Du får bare prøve deg frem, mange fisk som liker overgrodde akvarier.
Det kan passe bra med et dverggurami-par, de liker litt jungel.

En annen mulighet er å bruke det som rekekar, jeg tror rekene kommer til å trives bra sammen med Otto'ene.

Begge mine forslag krever at du øker gh til 5 eller mer, det er ikke så mye stress å putte oppi litt GH pulver ved vannbytte.
Fint akvarie. Hva kjører du av lys, co2, gjødsel osv .

Det er veldig fint med små stimfisk i plante akvarier. Små danioer er veldig fint i stim.
Roy Fredrik Pedersen:
Bildet er ikke min tank desverre. Slengte bare med et bilde for å vise eksempel på hvordan akvariet mitt er bygget opp. Men har mye av de samme plantene. Ingen CO2, to standard 30w lysrør, rikelig med tropica bunnsubstrat og en skvett flytende tropica nå og da. Jeg har gjort minst mulig "inngrep" den tiden karet har gått og planter har fått spre seg som de vil.

Fine forslag til nå. Dvergguramier er kanskje på tide å ha igjen. En av de første fiskene jeg hadde. Kampfisk ville sikkert ungene synes være stas å ha, men har erfaring med at de gjerne forsvinner litt bort om det blir mye ståk med aktiv stimfisk. Er mye fine danioer, så skal tråle fiskebasen litt og se hva som finnes.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap