Trenger hjelp til å finne den perfekte fisken til 100 liter!!

Hei jeg er i gang med å bygge meg et ca.100 liter akvarie, selv om det kommer til å gå litt tid før jeg skal ha fisk i så er planleggingen i full gang

her er en link til tråden om byggeprosessen: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=68131&message_id=574053&sr=1&mp=1#574053

Discus og Scalare er to fisker jeg har veldig sansen for, jeg vet godt at 100 liter blir litt i det minste laget for disse, så spørsmålet mitt blir da om det finnes aternativer til disse som ligner disse som kan trives i 100 liter(60*40*40)?

Har sett litt på dverg scalaren men ser at den i fiskebasen krever 200liter. Skal jeg bare glemme denne eller er det mulig å legge tilrette i karet mit sånn at et par med disse kan trives ?

Ellers så er jeg åpen for andre forslag til et kansje mer typisk selskapsakvarie

På forhånd takk for svar
Heisann, Sitter med samme problemet selv for tiden..

Mitt tips er å ha fisker som behøver mindre karr, da kan man si med rimelig sikkerhet at de vil trives. om andre forhold stemmer selvsagt.

Ville i ditt tilfelle gått for en mindre cichlide eller gurami. kansje en stor tetra ?
Forstår ut ifra innlegget at det vanlige med guppy og sverddragere er utenfor temaet?

100 liter er alt for lite til discus og scalarer.
Colisa lalia
er en vakker fisk. Den er litt kresen i forhold til hvordan karret bør innredes i forhold til mengde planter, strøm, vannverdier etc men det er en fantastisk vakker fisk når den trives. Den er også litt kresen på hvilke andre fisker du kan ha ved siden av.

Ellers er jeg stor fan av apistogramma. Den ligner ikke all verden på fisker som scalare og discus dog. 100 liter kunne også vært tålelig passende for et par pelvicachromis pulcher (palettciklide). De vil nok dog formere seg og således herske litt over karret i det minste i den nedre regionen når den tiden kommer.
Takk for svar :)
Kjempe flott at dere tar dere tid til og hjelpe

Ciklider og gurami var det mye fint av ja, var veldig fin den som Truls nevner(Colisa lalia).
Var inne på fiskbasen å bladde litt i forkjellige guramier likte veldig godt Polyacanthus fasciatus (båndgurami), det står at denne kan bli opp til 12,5 cm men at 100l er nokk er det noen som har noen synspunkter på det? og hvordan vil det være med eventuelt andre fisk?
Er mange kule tetra også, så litt på Skjørtetetra kunne kansje vært noe å hatt en større stim me dem, hvor mange vil være pssende i 100l? Det står at den kan bli 6 cm å Lasse nevner "stor tetra" hva vil stor tetra si?
Spørr kansje litt dumt men er bedre å spørre å lære av det enn å ikke å ikke lære

Med tanke på guppyer og sverddragere så er det kansje ikke helt det jeg har sett for meg men er vell ikke helt utelukket hvis jeg kan ha dem sammen med andre fisk.

Kom over løvehodeciklider i fiskebasen er det noen som har noen som kan si om den kunne vært noe å satse på?

Takk for alle svar

Haavard

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap