Effektiv algespiser

Noen tips til effektiv algespiser? Jeg har skifta lysstoffrør i ene akvariet, og har plutselig fått masse trådalger. På en måtte er de litt dekorative, men det blir litt mye.

Jeg har fire svære, feite ottoer i det akvariet. Jeg har tenkt på at jeg kan få noen til, men spiser de trådalger? De spiser hele tida, men jeg er ikke sikker på om de hjelper noe på algebestanden?

Jeg har hatt amanoreker, og har to fortsatt i et annet akvarium, men de gikk litt løs på plantene etter hver, og jeg må ha ganske mange for ta de skal være effektive.

Jeg har anicistrus i et annet akvarie, og har ca halvannen cm lang yngel der nå, som kan flyttes over når de er blitt litt større (hvor store bør de være før de flyttes mellom to akvarier med ca samme vannverdier?), men er de egentlig så effektive på trådalger?

SAE. Jeg har faktisk tenk litt på å få meg SAE, men jeg syns de tar litt vel mye overhånd i akvariet? Det er snakk om en 180 liter, og jeg må vel ha en liten flokk. Men disse er effektive mot trådalger? Ihverfall som forholdsvis unge?

Andre forslag? Mørkelegging frister lite, og vil vel strengt tatt ikke hjelpe når problemet er for mye lys? Jeg har på lyset ca 9 timer i døgnet, har aldri hatt problemer med alger før jeg skifta lysstoffrør (de gamle var minst 3 år gamle). men det har også blitt mer sol ute, og det er et vindu det skinner litt inn på akvariet gjennom.

Noen snegler som er effektive algespisere, men som ikke spiser planter?
Antennesnegler er utrolig effektive på alger.
Neongoby er også et alternativ
Neongobyene er kule, men er de veldig effektive algespisere? Det står at de er omnivore og spiser det meste. De andre fiskene blir jo fora, vil ikke gobyene ta for seg av det isteden for å knaske lange grønne alger?
Amanoreker er visst veldig effektive på trådalger
Hva slags lysstoffrør har du? Jeg også sliter noe infernalsk med trådalger, jeg blir "tuillått" snart. Har prøvd alt bortsett fra bytte av rør, mulig det er grunnen min også?
Jeg har både otto og sae, synes egentlig ikke det krymper særlig med alger, selv om de heletiden spiser:-p
Amanoreker ville eg gått for... beste algespiseren. Men må ikkje ha med store fisker.
SAE er veldig effektive. Tror ikke du trenger mer enn 3 stk. Hva med Otto? Men usikker på hvordan de er med trådalger.
MajRenate
Hva slags lysstoffrør har du? Jeg også sliter noe infernalsk med trådalger, jeg blir "tuillått" snart. Har prøvd alt bortsett fra bytte av rør, mulig det er grunnen min også? Jeg har både otto og sae, synes egentlig ikke det krymper særlig med alger, selv om de heletiden spiser:-p

Jeg har hatt det akvariet i over to år, og aldri hatt problemer med alger. Trådalgene kom umiddelbart etter jeg bytta lysstoffrør. Jeg bytta til nye av samme merke som jeg hadde, så det er nok bare at de gamle hadde mista mye av effekten sin. Jeg har bare de orginale juwel-lysrøra. Det er vel strengt tatt en kombinasjon av for mye lys og for mye eller feil næring i vannet. Men hos meg var nytt lysstoffrør endringen som fikk dem til å få overtaket. Det har alltid vært alger, det er det jo i alle kar, men det har vært lite og helt kontrollert til nå. At sola skinner litt inn hjelper nok heller ikke på, men det har den alltid gjort. Jeg har ikke prøvd noe som helst enda for å bli kvitt dem, så skal ikke klage enda :P

Ottoer har jeg. Men bare 4 stk på 180 liter. Jeg kunne godt tenkt meg fler, for de er søte, men jeg tror ikke de er spesielt effektive på trådalgene. De spiser hele tida og er gode og feite, men de sitter ikke på rota eller de plantene som er dekket av trådalger.

SAE er foreløpig beste tipset. 3-4 stykker kunne vært greit. De er jo ganske fine Er de greie mot andre fisk (bortsett fra at de kan være aktive)? Ikke noen halenapping el?

Amanoreker tror jeg faktisk ikke trives i det akvariet etter jeg endra innredninga og la oppi en svær rot. Jeg hadde amano der før, og de ble svære og trivdes (har fortsatt 3 av den gjengen flytta over i et annet akvarium), men lurer på om den svære rota har endra PHen for mye for dem. Jeg prøvde å få meg noen nye amanoer for en del uker sida, og har ikke sett noe til dem siden jeg slapp dem oppi. Det er selvfølgelig mye å gjemme seg i, og de er ganske små når man kjøper dem, men jeg er redd de ikke har klart seg. Jeg har ikke skjekka PH etter storrota kom oppi, men kan gjøre det. Hvis teorien min stemmer utgår jo snegler også (som har trivdes godt i det karet før).

Hei hei. Kan anbefale deg SAE. Jeg kjøpte meg en gjeng på 7 stk som da var pga penselalger. I løpet av en kveld var alle penselalger oppspist. Synes de er gode algeetere og kan trekke frem allsidigheten, de spiser de fleste typer alger som var et stort pluss for en nybegynner som meg.. Har ikke hatt noen algeproblemer siden. Oppførselens dems er eksemplarisk; De stimer fint hos meg og lager aldri noe "kvalme". De er for det meste ute på beite og gjør ikke de andre fiskene noe som helst. Anbefales
Mitt råd er: DRA PÅ FERIE. Har aldri så rent kar som etter en ferie med minimal foring. Så råder er vel egentilig da...: Skift vann og reduser foringen over en periode...
:d
den jeg føler er best er helt klart pansermalle ... den rydder ''gulvet'' hele tiden
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap