Vil disse fiskene passe?

Inaktiv bruker
[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9101]Skal om noen uker kjøpe fisk til akvariet mitt, og har funnet en fin kombinasjon: Kardinaltetra, Sommerfuglciklide, Dverggurami, Ancistrus sp opdrettsvariant, pansermaller og kanskje kuhli åler,
er det noen som har hatt disse sammen vellykket?
hvis jeg får pH ned på 6,5 så vil det passe nesten perfekt til alle disse fiskene, men er litt usikker på om de sloss, så vet noen om de gjør det?
Slik ser akvariet ut nå, skal ta oppi eikeblader når jeg er ferdig med salmiakk.:
(jeg har bestilt et uvendig filter og de må innkjøres)
115 liter[/URL]
Hei Lars!

Ancistrus, pansermaller, sommerfuglciklider og kanskje kuhli åler lever alle på bunnen. Jeg tror nok jeg ville gått for flere akvarium he he he

Simen
Hei Lars!

Ancistrus er eggtyver av rang, og kardinaltetra er yngeltyver av rang. Dvs at hvis du har lyst til å oppleve sommerfuglciklidene legge egg og drive med yngelpleie, får de muligens en utfordring... Pansermaller er fredelige, men vimser seg alltid bort til eggleggende ciklider - som er klare til å forsvare både egg og yngel med livet. Det kan også bli vrient. Jeg er selv stoooor tilhenger av dvergciklide, og har vridd hodet midt rundt dette greiene her selv.

Sjekk hva andre har sammen med sommerfuglciklider her på forumet

Simen
Inaktiv bruker
Ok da utelukker jeg det.
Kan du anbefale noen typer fisk? helst litt fargerik, og som skal ha surt vann.
Har ingen andre fisker der akkuratt nå
Om du velger enten corydoras eller kuhlii kan du jo ha en større stim av en av delene? Hvis du er interessert i å ha en stor stim, kanskje du får egg på corydoras om de er mange nok? (vet ikke om kuhlii er like ivrig?)

Null greie på ciklider, men ville vurdert de etter hva s i m e n skriver.

bedre å være ekstra kresen på fiske-sammensetning i starten enn å ende med død/slossing og tapte penger i etterkant.

Inaktiv bruker
Kan Corydas og ciklider være sammen? (kun de to)
er det helt umulig å ha neontetra eller kardinal tetra samtidig?
corydoras er fredelige med alle slags fisk, men ciklidene, slik jeg har forstått det, vil angripe de om de kommer for nært egg o.l - noe de ofte gjør for corydoras bare drømmer seg bort og svinser hvor de vil. Så da vil de kanskje bli skadet?

neontetra og kardinaltetra kan fint gå sammen, men de er jo nesten helt like foruten om at neontetra er mer hvit på magen, litt mindre, og stimer sjeldent. (kardinaler stimer litt mer, eller holder seg i flokk, mens neontetraene bare svømmer rundt på måfå) - om man for eks har et par neontetra til overs og har de sammen med kardinaler går det helt utmerket, men skal man skaffe seg enten neon eller kardinaler er det jo like greit å bare ha en sort uansett.
Har lite erfaring med sommerfuglciklide, men hadde noen i tidlig start. Der var en av dem helt på tur... jaga alt og alle. Ikke vanlig hørte jeg. Ser faktisk at flere av karene jeg la ut på linken har flere av dine ønsker i kombinasjon... noen i forholdsvis store kar. Kanskje noen faktisk har gode erfaringer, uten at jeg ville prøvd det ut.

Cory er som sagt noen herlige og morsomme vimekopper som ikke har vett til å holde seg unna "egg-revir", men er usikker på hvordan sommerfuglciklidene vil reagere på dette. Med Apistogramma (dvergciklide) hadde det iallefall blitt krasj. De snakker om coryer som mister øyne, straks ciklidene finner ut pansermallenes svake punkt. Men hva med en stor cory-stim, en ancistrus & en flott stim med kardinaltetra... kardinal og neon går fint sammen forøvrig.

Hvis sommerfuglciklide er pri èn, håper jeg du får svar av folk med mer erfaring!

Simen
Inaktiv bruker
Takk for svar!! Er det sjanse for at pansermallene får yngel? (jeg har lyst på det)
Hvis jeg kjøper kardinaltetra, pansermaller og kanskje noen ancostrus, hvilke andre fisker kan jeg ha? Jeg har en følelse av at kardinaltetra ikke lever så lenge....
Så jeg kunne tenke meg f.eks en litt større fisk samtidig, hvilken som helst egentlig.
Jeg utelukker sommerfuglciklider&dverggurami
Det er godt mulig at corydorasene legger egg, men ancistrusene (og corydorasene for den del) kan spise eggene, så det kan være lurt å flytte de til egen beholder. Kardinaltetra kan leve i mange år.
hehe, jah kontorstol svarte vel rimelig utfyllende på det - det er maange her som opplever at corydoras leker, får egg, og yngel. Selv fikk jeg egg på mine først coryer, uten at jeg gjorde noe som helst, og var absolutt helt i nybegynnerfasen.. men jeg hadde jo noen glupske tetraer.

Inaktiv bruker
ok, da tror jeg jeg kjøper det
men finnes det noen fredelige algespisere som ikke spiser egg?
Og kan kardinaltetra/neontetra spise tropical flakes, og kan corydoras spise algetabletter eller trenger de også kjøtt?
Jeg lurer bare på om det går ann å ha andre fisker enn bare kardinaltetra/neontetra og corydoras?
Jeg hadde vinkeltetra og kardinaltetra, begge stimer på ca ti stk. Vinklene holder seg øverst i sjiktet...men selv vil jeg anbefale å ha bare en type stimfisk. Da kan du jo heller ha en stor stim med kardinal/neon istede for masse forskjellig.

Corydoras liker kjøttbasert mat, det finnes vel algetabeletter for corydoras mener jeg, som har både kjøtt og "algebasert" mat..

otocinclus er en liiiten søt algespiser som trenger å være i stim på minst fire- fem, helst flere.. disse spiser ikke kjøtt (yngel, egg osv) - jeg har selv sett de smake på røde mygglarver, men det har de spyttet ut. De er absolutt helt fredelige og er flittige algespisere. De kan være veldig skjøre, og dør veldig lett...så de trenger goood tid å bli vant med vannverdiene og de trenger også å bli matet med grønnsaker av og til.

kardinaler/neon spiser det aller meste av flakfor.

her er en liten forslags-liste. jeg er ikke så god til dette med å beregne hvor mange fisk som blir for mye, men hvis jeg skulle hatt dette oppsettet ville jeg valgt:

10 stk pygmè corydoras (disse er små men veldig fine.. tror det er to typer små-coryer. små coryer er til mindre belastning for filteret enn store) Hvis du vil ha litt større, kanskje panda cory eller trilineatus. da ville jeg hatt ca 7 stk.
15 kardinaltetra (eller neontetra)
5 - 6 otocinclus

bare et eksempel såklart.

Inaktiv bruker
Jeg tror jeg tar corydoras og kardinaltetraer men hvor mange kardinaltetraer kan jeg ha i ett kar?
Jeg hadde 15 i mitt 110liters akvarie, og 10 vinkeltetraer. Men hvis du bare vil ha kardinaler og corydoras kan du sikker ha kanskje 20 kardinaler? Spørs litt hva slags corydoras du skal ha vil jeg regne med. Om du har en liten corydoras kan du sikkert ha 20 kardinaler, men skal du ha større coryer så kanskje trappe ned litt på kardinalene.
Inaktiv bruker
da satser jeg på det men først må jo filteret innkjøres,
men det står at de ikke vil ha så lys substrat, jeg har jo nettop kjøpt lys ciklidesand
mrn jeg kan jo ta litt eikeblader oppi.
Jah, jeg har også biltema sand som er ganske lys.. men som regel går det bra, spesielt om man har litt røtter og planter som demper litt. eikeblader er også smart! Ikke bare vil vannet farge men de kan ligge oppå så det ser mørkere ut
Det er sjanse for at den ciklide-sanda inneholder kalk, så da spørs det om du klarer å få til bløtt/surt vann...
Inaktiv bruker
Testet for GH nå nettop, den er på 3-4,
Sanden har vert oppi i 5 dager nå.
Hvis det var kalk i sanden, ville ikke GH-en vært mye høyere? PH er 7-8, pga salmiakk (salmiakk har 12 ph)
Jeg skal kjøpe Kardinaltetra&Pansermaller om noen måneder, men først skal filteret innkjøres skikkelig godt men håper ikke bakteriene dør når jeg er på ferie, skal til Frankriket i 9 dager så kan ikke få tatt oppi salmiakk (
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap