Prakt botia
Postet 03.06.12 kl 13:50
Postet 03.06.12 kl 14:23
Endret: 03.06.12 kl 14:23
Postet 03.06.12 kl 21:07
Postet 03.06.12 kl 21:38
Inaktiv bruker

Har kulefisker, de bør ikke gå sammen med andre fisker, så vidt de bør gå i artskar, utrolig aggressive. Kjøp heller jegersnegler, de holder pestsneglene i sjakk og skader ikke andre fisker.IznogoodDersom man skal ha en fisk som tar snegler, ville jeg gått for en kulefisk-variant.. Evt låne et par av noen for en stund :)
Postet 03.06.12 kl 21:43
Postet 03.06.12 kl 21:44
Inaktiv bruker

IznogoodJa de bør være alene med sneglene :) Virket på meg som trådstarter nettopp har startet akvariet sitt og dermed kanskje ikke har andre fisker :)
Sitat: Hadde nettopp startet opp mitt 90 liter akvarie men fekk sneglar i plantene med på kjøpet. Så eg heiv oppi 2 prakt botia for å bli kvitt dem, men kan eg har kirsebær reker oppi der? Har fått litt blanda svar på nettet.
to praktbotia i det, som i tillegg blir for store for selve karet.
Postet 03.06.12 kl 21:48
"Dersom man skal ha en fisk som tar snegler, ville jeg gått for en kulefisk-variant.."
Med dette mener jeg at kulefisker er et bedre alternativ for et 90-liters kar for å bli kvitt snegler. Ikke at man skal ha de der sammen med andre fisker. Ettersom han "heiv to prakt-botier opp i karet", gikk jeg ut i fra at han hadde de for hånden i et annet kar.. Mulig jeg tar feil selvsagt.
Med dette mener jeg at kulefisker er et bedre alternativ for et 90-liters kar for å bli kvitt snegler. Ikke at man skal ha de der sammen med andre fisker. Ettersom han "heiv to prakt-botier opp i karet", gikk jeg ut i fra at han hadde de for hånden i et annet kar.. Mulig jeg tar feil selvsagt.
Postet 03.06.12 kl 22:05
Prakt botia
Kommer fra 220 l akvariet mitt, men så ville eg ha eit på 90 l liter med små fisk og noen reker, men dyrebutikken solgte snegler med plantene som skulle oppi, så eg tenkte eg skulle putte noen prakt botia oppi for å bli kvitt dei. Det var noen som nevnte jeger snegler som eg kunne ha oppi? Kva heite dei og formerer dei seg fort. 90 literen er heilt i start fasen så eg har ikkje noe fisk i det
Postet 03.06.12 kl 22:30
Inaktiv bruker

Jegersnegler formerer seg sakte, du ser eggene klart og tydelig, så om du ikke ønsker flere kan du bare plukke bort eggene. Jegersnegler spiser også opp matrester som blir liggende i bunnen av akvariet. De beiter ikke planter og er snille mot fisker.AtticusKommer fra 220 l akvariet mitt, men så ville eg ha eit på 90 l liter med små fisk og noen reker, men dyrebutikken solgte snegler med plantene som skulle oppi, så eg tenkte eg skulle putte noen prakt botia oppi for å bli kvitt dei. Det var noen som nevnte jeger snegler som eg kunne ha oppi? Kva heite dei og formerer dei seg fort. 90 literen er heilt i start fasen så eg har ikkje noe fisk i det
Postet 03.06.12 kl 22:35
Anentome helena tar pest snegler.
Postet 03.06.12 kl 22:35
Jeg lurer på en ting angående snegler.
Jeg har selvsagt greid å få pestsnegler i et karr med Corydoras Sterbai, og de legger egg et par ganger i uka. Men, spiser sneglene eggene? Jeg har plukket egg og tatt de oppi en slags flytende "yngelkasse" i akvariet, og der kan jo sneglene lett komme til, siden den ikke er tett. Når eggene klekkes så pleier jeg å la yngelen svømme ut (de kommer seg jo også lett ut gjennom små åpninger siden de er bittesmå) og de ser ut til å overleve ganske bra i karret.
Men, nå begynte jeg å bekymre meg litt for om disse pestsneglene kan være eggtyver?
Kan ikke flytte over noen av mine Praktbotia i det karret, for de vil jo bare spise både egg og yngel, dessuten har jeg erfart at det ikke er særlig effektivt med Praktbotia mot pestsnegler.
Men, hva med Jegersnegler? Er de eggtyver? Og hvor mange Jegersnegler må man ha for å ta knekken på pestsneglene?
Jeg er mektig lei av å se de pestsneglene formere seg. De myldrer virkelig, siden jeg har foret godt pga at det er masse yngel i det karret!
Jeg har selvsagt greid å få pestsnegler i et karr med Corydoras Sterbai, og de legger egg et par ganger i uka. Men, spiser sneglene eggene? Jeg har plukket egg og tatt de oppi en slags flytende "yngelkasse" i akvariet, og der kan jo sneglene lett komme til, siden den ikke er tett. Når eggene klekkes så pleier jeg å la yngelen svømme ut (de kommer seg jo også lett ut gjennom små åpninger siden de er bittesmå) og de ser ut til å overleve ganske bra i karret.
Men, nå begynte jeg å bekymre meg litt for om disse pestsneglene kan være eggtyver?
Kan ikke flytte over noen av mine Praktbotia i det karret, for de vil jo bare spise både egg og yngel, dessuten har jeg erfart at det ikke er særlig effektivt med Praktbotia mot pestsnegler.
Men, hva med Jegersnegler? Er de eggtyver? Og hvor mange Jegersnegler må man ha for å ta knekken på pestsneglene?
Jeg er mektig lei av å se de pestsneglene formere seg. De myldrer virkelig, siden jeg har foret godt pga at det er masse yngel i det karret!
Postet 04.06.12 kl 00:39
Corydoras Sterbai ete sikkert sine egne egg på lik linje med andre Corydoras. det er i grunn individuelt om dei ete egga eller ikkje, dissa coryane
jegersnegle = ca 1 pr 20 liter vatn meina eg å ha lest en plass for å holde pestsneglane i sjakk, og 1 pr 10 liter for å utrydde dei.
men det basera no seg i hovedsak på kor møkje du matar fiskane. for viss ikkje pestsneglane finn mat blir det heller ikkje noko særleg formering på dei.
hadde sjølv mange pestsneglar og reduserte ein heil del på foring, so no gjer dei berre nytte for seg og er blitt ferre sneglar. har då ikkje noko anna sneglar oppi.
jegersnegle = ca 1 pr 20 liter vatn meina eg å ha lest en plass for å holde pestsneglane i sjakk, og 1 pr 10 liter for å utrydde dei.
men det basera no seg i hovedsak på kor møkje du matar fiskane. for viss ikkje pestsneglane finn mat blir det heller ikkje noko særleg formering på dei.
hadde sjølv mange pestsneglar og reduserte ein heil del på foring, so no gjer dei berre nytte for seg og er blitt ferre sneglar. har då ikkje noko anna sneglar oppi.
Postet 04.06.12 kl 06:09
Jada, de eter sine egne egg. Men, jeg plukker dem som regel før de får sjansen, og har dem over i en "rugekasse" som flyter i akvariet, og snegler kan lett komme til i den, selv om ikke fisk kommer til. Så, når eggene klekkes bare lar jeg yngelen svømme ut av rugekassa og ned i akvariet, og de fleste har klart seg og vokst. Jeg gidder ikke styre med egne yngelkarr, for det er så mye styr med denne rasen, de er jo spesielle
Postet 04.06.12 kl 22:15