Dårlig samvittighet

Heihei...

Er helt nybegynner og har for 1 uke siden kjøpt akvarium og fylt det slik at fiskene vil forhåpentligvis trives. Har i dag kjøpt fisker. Viste vi skulle ha neontetra og kjøpte 10 av disse. Jeg syntes også scalare fiskene var veldig fine, og ville også ha 3 av disse(fordi de måtte minst være 2). Spurte selgeren på dyrebutikken om de 2 fiskene passet sammen, og hun svarte så lenge akvariet var stort nok for Scalare fiskene, passet de fint sammen. Akvariet vårt er på 110 L.
Nå når jeg kom hjem og søkte om disse fiskene på nettet står det på nesten alle sidene om neontetra, at de absolutt ikke må være i samme akvarium som Scalare fisker.
Bør jeg da dra tilbake med Scalare fiskene før de vokser seg store??
Eller har andre opplevd at de fungerer bra sammen??

## Nærvøs!!!
Akvariet du har blir veldig fort for lite for scalare, så du burde uansett levere de tilbake.

Har du innkjørt filter da, siden du satte opp karet for ei uke siden?
så man kan ikke stole på de som selger fisker på dyrebutikker altså!?
Takk for svar iallefall

Ja, alt er klart med både temperatur, ph osv.
Nei
De som jobber i dyrebutikker har ofte et mål om å selge. Dessuten er det nu engang slik at dyrebutikker selger så mangt. Kanskje selgeren din er ekstremt interessert i kaniner og kan ALT om kaniner. Men det betyr ikke at de kan all verden om hverken fisk eller hunder.
Det tryggeste når man kjøper fisk er å sjekke i forkant, evt fiske frem mobilen når man står i butikken med fristelsen foran seg og sjekke nettet kjapt der.
Hva angår scalare og neon vil scalaren med stor sannsynlighet synes neontetra er topp når den blir større. Fordi da kan de spise den. Men som sissimor var inne på tidligere er hovedpoenget at 110 liter uansett er for lite til en scalare.
Jeg lurer fortsatt på om du har innkjørt filter, siden det bare er ei uke siden du satte det opp. Kjøpte du det da brukt, men inntakte filterbakterier? Ellers må du belage deg på myyye vannbytting framover...
Sant så sant :/
Takk for tipset!

Kjøpte med filter og alt når jeg handlet akvariet. Der fikk jeg fortalt at filteret og alt skulle stå i vannet ett par dager før man kunne ha fisk i. 3 dag dro jeg for å handle fisk hvor jeg ble fortalt at det måtte stå 1 uke før jeg kunne ha fiske i vannet, derfor ventet jeg til det hadde gått en uke, altså idag. Har kjøpt med alt av div. pulver og vesker som skal være i vannet før man har fisken oppi og alt skal være klart etter det jeg har blitt fortalt å rådet fra andre.
hvordan vet jeg om filteret er innkjørt da? ;o
Innkjøring av filter tar 4-5 uker, så her vil du fort få problemer. Les artiklene under Akvarieskolen (artikler) så vil du finne ut det meste.
Var akvariet i bruk når du kjøpte det?
Dersom du kjøpte alt nytt har nok personalet bommet igjen. Normalt er det minimum 3-4 uker før et filter er innkjørt. Og selv om jeg aldri har forsøkt disse tilsetningsstoffene selv har jeg merket meg at de fleste her ikke har den største tillitten til dem.

Du kan måle nitritt i karret ditt. Nitritt kan motvirkes ved vannbytter, som sissimor er inne på. Så fisken kan reddes men det blir litt jobb.
uff, no blir jeg nesten oppgitt her....
men men, tusen takk for kjempegode tips!
Så skal jeg gjøre mitt beste for at fiskene skal få det bra.
Du kjenner ikke noen som gar et godt innkjørt akvarium da, slik at du kan få litt filtergrums derifra?
Har ei god venninne som har hatt akvarium i noen år, så skal høre med hun når hun er hjem fra feri
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap