Sør-amerikansk kar
Tenker etter noen år med pause fra litersyken å starte opp igjen. Før drev jeg på mye med Malawi, maller (L-122) oppdrett, Prinsessen av Burundi oppdrett, svært corydoras Paleatus oppdrett og saltvannskar. Jeg tenker nå å sette opp et lite Sør Afrikansk kar. Tenker Apistogramma i hovedsak, men er ikke alt for kjent med de, så trenger litt info fra noen som vet litt, hva bør jeg ha, liksom? Karet tenker jeg skal være ca 60l, hvilken apisto passer da?
Må også ha noen flere fisk, hvilke arter kan være morsomme å ha med apisto? Vet de er veldig revirdannende og kan være forstyrrende, kan jeg f. eks ha noen serpea tetra? Forslag?
Mvh
- Håkon
Må også ha noen flere fisk, hvilke arter kan være morsomme å ha med apisto? Vet de er veldig revirdannende og kan være forstyrrende, kan jeg f. eks ha noen serpea tetra? Forslag?
Mvh
- Håkon
Postet 02.08.12 kl 15:11
Endret: 02.08.12 kl 15:16
Postet 02.08.12 kl 15:16
Postet 02.08.12 kl 15:37
I utgangspunktet er 60liter for lite for Apistogramma Håkonkissarmy. Det kan komme en del utfordringer i forhold til dette, da denne fisken er territoriell - og verre blir det når egg- og yngelpleie setter igang. Jeg har ingen erfaring med Apisto i 60litere selv. At noen får det rimelig hyfsad til, kan nok forekomme. Men jeg ville nok ventet til et større kar dukket opp, hvis du ikke har ordnet det allerede. Jeg endte opp med en 200liter for et par alene, etter å startet litt kjapt på... Men når det er sagt, gå for Apistogramma!!! Det er virkelig en herlig fisk, med et stor atferdsreportoar - vi snakker fisker med Kiss-masked-look ...
Postet 02.08.12 kl 15:52
Postet 02.08.12 kl 15:55
Ja, skjønner hva du mener! Skulle gjerne had større, men for tiden lever jeg i en hybel på 16km2... hehe. Så det er ikke plass til mer. Men skal ta noen mål i morgen. Har fått tilbud av en jeg kjenner som heter Ragnar, og fått ett kar på 60l til 300 med pumpe og alt. Planen er å sette opp dette, og kun bry meg om det karet, og gjøre alt ordentlig og stilrent Og jeg er ikke typen som vil ha guppy liksom...
Apisto er kule fisker ja, får se om jeg kanskje bare velger å ha det paret, selv om det frister å skaffe litt selskap til dem. Men ancsictrus kan funke?
Hvilken type annbefaler du da?
Apisto er kule fisker ja, får se om jeg kanskje bare velger å ha det paret, selv om det frister å skaffe litt selskap til dem. Men ancsictrus kan funke?
Hvilken type annbefaler du da?
Postet 02.08.12 kl 22:10
Ancistrus er en eggtyv av rang og nattaktiv når Apistoene sover... Så Otocinclus er mallevarianten som tar seg av reingjøring, og lar dem være i fred. Med mange gjemmeplasser og synsbrudd da, er det størst mulighet for et hyggelig kar med mange hyggelige øyeblikk... Unngå Apistogramma panduro og Apistogramma nijsseni. De kan bli i overkant aggressive! Håper du får innspill fra andre om type Apisto!
Simen
Simen
Postet 02.08.12 kl 22:44
Endret: 02.08.12 kl 22:48
Må nok si meg enig med han Simen. En 60L er ikke å anbefale for Apistogramma. Det måtte i så fall bli A. luelingi eller en annen som er liten. Simen nevner nijsseni som en hissigpropp, men dette tror jeg er forskjellig fra individ til individ. Mitt par er veldig rolig, men elsker å spise egne egg og nyklekkede yngler, dett kun av en grunn.... alt for lite kar. Anbefalt str på et par med nijssenii er 100L.
Har selv 11 arter av apistogramma og den jeg synes er den fredligste er nok A. barlowi, men disse blir av en str som gjør at de ikke må finnes i et så lite kar. Hovedsaklig har jeg mine apistoer i artskar, uten innslag av andre fisk.
Anbefaler virkelig apistoer, men kan du få et kar med noe større grunnflate enn et 60L kar ville dette vært bedre for fisken og ikke minst til mer glede for deg selv.
Ta gjerne turen innom tråden min, Leifs verden del 2 og se på noen bilder av mine apistoer. Simen har også egen tråd med masse flotte apistoer. Blir det apisto på deg lover jeg deg mange flotte stunder
Har selv 11 arter av apistogramma og den jeg synes er den fredligste er nok A. barlowi, men disse blir av en str som gjør at de ikke må finnes i et så lite kar. Hovedsaklig har jeg mine apistoer i artskar, uten innslag av andre fisk.
Anbefaler virkelig apistoer, men kan du få et kar med noe større grunnflate enn et 60L kar ville dette vært bedre for fisken og ikke minst til mer glede for deg selv.
Ta gjerne turen innom tråden min, Leifs verden del 2 og se på noen bilder av mine apistoer. Simen har også egen tråd med masse flotte apistoer. Blir det apisto på deg lover jeg deg mange flotte stunder
Postet 02.08.12 kl 23:04
Postet 03.08.12 kl 16:43