Hjelp til finne unik fisk

Holder på med ett akvarie på 450 liter som jeg vil ha litt unike fisk i.
jeg ønsker fisk som ikke alle har og som gjerne er litt unike. vet om plasser som bestiller det meste av fisk hvis jeg har spesielle ønsker men er så usikker på hva jeg skal ha i dette karet.
derfor spør jeg dere om forslag til fisk. gjerne med litt størrelse og litt unike og ikke så vanlige. både fisk som svømmer i midt-toppsjiktet og gjerne en eller flere bunnfisk. kan også være interesert i åler eller andre unike akvariedyr. kom med forslag gjerne med link til bilde og info om dem.
akvariet skal innredes etter hva slaks fisk jeg skal ha så derfor må jeg bestemme meg for type fisker og lese om deres krav før jeg kan starte opp dette prosjektet mitt.

all hjelp er til stor hjelp
ps. har noen ett bra akvarie på 25-40 liter med bra lys i rogaland så er jeg kanskje interesert i handel også da jeg vil bytte ut den 22 litern jeg har for ett bedre hjem til mine reker og snegler. ikke interresert i noe dyrt men må se bra ut til rett pris
Hvis du vil ha en unik fisk som ikke er så vanlig, så uten tvil! Bikir polypterus.
Har 3 stk av de selv, veldig spennende fisk!
Knivfisk
Tenkte først på Black ghost, men hadde glemt hvor store de blir. Husker vi hadde en white ghost, utrolig kul! Men prøvde å finne andre knivfisker du kan ha, og afrikansk knivfisk er utrolig kul! http://akvaforum.no/profile.cfm?id=12628

Det eneste med denne er at det er vanskelig å få den til å spise, det eneste som gikk (lenge siden vi hadde en slik en, sånn 3 år siden) var neontetra...

Noe annet som er litt åleliknende er Pilnebb! De er utrolig fine, men sjekk str og literkrav først. De som er "vanligst" der er vel tire track og påfuglpilnebb, og de er utrolig fine.

Ellers så må jo øreålen nevnes da... Absolutt favorittfisken min! De er jo relativt vanlige da (dessverrre, i alt for små akvarier), men utrolig kule fisker!

PolypterusDelhezi: Blir ikke bikiren litt for stor for en 450 l?
Enig med deg i disse fiskevalgene øreålen er jo en stor favoritt!
Øreålen er jo i familie med bikirer
Bikirene vokser utrolig sakte, en 450 skal nok holde i laaang tid
Kjempekule forslag :-)
Likte forslagene kjempegodt. har sett black gost i en butikk. ikke ofte den kom fram fra gjemmestedet sitt men ett praktsyn når man ser den.
jeg falt også en del for Sebra pilnebb (Macrognathus zebrinus) og Apteronotidae (Knivfisk). men er det kanskje en eller anen som har forslag til en eller to fisker til som kanskje vil gå samman med disse som kanskje er litt mere dag aktive også?
den 450 litern jeg egentlig skulle handle var eiern uheldi å knuse ene siden på så etter jobben i dag ble det en runde innom ett par butikker for å innhente priser på 450 litere hehe.
Grunnet litt trang ingangsparti inn til leiligheten så driver jeg å tar mål for å se om jeg klarer lirke inn ett større akvarie også men får se hva det blir til. skal i allefall få dette igang snart
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap