Vannet er uklart + syk fisk?

Hei, vannet i mitt 60 liters akvarium er litt uklart og det er lenge siden jeg tok vann i det så det er ikke noe med oppstarten å gjøre.. har ikke foret for mye heller tror jeg :/
Hva kan det være, og hva skal jeg gjøre for å få det helt klart?

Noen av fiskene mine er veldig rolige og ser litt syke ut egentlig, kan det være noe sykdom i det??
Hva er vannverdiene, og hvor ofte skifter du vann?
Hansiman
Hva er vannverdiene, og hvor ofte skifter du vann?

har ikke målt vannverdiene for har ikke kjøpt noe å måle det med.. skifter ca 1 gang i uka, og skiftet i går men det er enda litt uklart og fiskene ser litt slappe og syke ut ://
Du trenger å teste vannet, du kan vanligvis gjøre det på dyrebutikken hvis du ikke har vanntester selv.

Hvor lenge er det siden oppstart? Og hvor mange fisk har du?
Aqua1
Du trenger å teste vannet, du kan vanligvis gjøre det på dyrebutikken hvis du ikke har vanntester selv. Hvor lenge er det siden oppstart? Og hvor mange fisk har du?

Første gangen jeg brukte dette akvariummet var for over ett år siden
har ca 7 platy, 7 guppy, 12 neontetra og en malle og en annen fisk som jeg ikke kan navnet på..

har skiftet ca 30% av vannet nå og det ble litt klarere men det er fortsatt litt uklart da.. og den ene fisken ser litt syk ut :/
Hvis vannet er uklart og fisk virker syke så er det sannsynlig noe galt med vannverdiene. Derfor trenger du å få testet vannet ditt, da finner du nok ut hva som er feil.

Du har litt for mange fisk i 60 liter, det kan være årsaken. Det er mulig at filteret ditt ikke klarer denne belastningen. Kanskje du kan flytte eller gi bort noen av fiskene?

Du skriver også at "første gangen du brukte akvariet var for over ett år siden".
Betyr det at akvariet har stått tomt i mellomtiden og du startet det opp igjen for ikke så lenge siden? Da kan det hende at filteret ikke er godt nok innkjørt.

Det er bra at du skifter vann ofte i denne situasjonen. Gjør det hver dag hvis du kan og prøv å teste vannet så fort som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap