Hjelp - alle fiskene drar til vannoverflaten, igjen
Har hatt problemer for en måned siden, motoren til filteret var veldig svak uten at jeg oppdaget det, og fiskene begynte å dø en etter en, mistet 5 i løpet av 2 uker. Jeg tenkte på filteret når en morgen så jeg at fiskene sto opp til overflaten og pustet raskt.... Kjøpte ny "motor", alt var bra igjen. Fredag har jeg renset filt. og akvariet og kjort vanlig vannskift (25-30 pct). I går kveld begynte fiskene å puste rart igjen. I dag er de oppe med munnen ut av vannet, akkurat som før......I dag har jeg demontert og renset (men det var i orden) "motoren" og satt på plass igjen, virker perfekt. Verdier i vannet er helt ok......hva kan dette være??? Please help me.
ferskvann akvariet godt etablert (6 år) 2-3 forskj. tetra, kuli, 1 sjokolade malle, ancistrus osv. Cka 25 fisker gjennomsn., 60 l.
ferskvann akvariet godt etablert (6 år) 2-3 forskj. tetra, kuli, 1 sjokolade malle, ancistrus osv. Cka 25 fisker gjennomsn., 60 l.
Postet 03.09.12 kl 11:02
Postet 03.09.12 kl 11:52
Hei
Er det innvendig eller utvendig filter? Om du sier hvilken type filter/pumpe du har er det lettere å problemsøke.
Det hender at slangene til og fra de utvendige filterene tetter seg med slagg, noe som medfører liten sirkulasjon. De kan kobles av og gjennomspyles med vann i høyere trykk.
Er det innvendig må du se at det har full effekt etter at har renset det. Det kan ofte legge seg slagg i deler av filteret som en ikke ser/eller får bort ved vanlig skylling.
Det hender at slangene til og fra de utvendige filterene tetter seg med slagg, noe som medfører liten sirkulasjon. De kan kobles av og gjennomspyles med vann i høyere trykk.
Er det innvendig må du se at det har full effekt etter at har renset det. Det kan ofte legge seg slagg i deler av filteret som en ikke ser/eller får bort ved vanlig skylling.
Postet 03.09.12 kl 12:10
Postet 03.09.12 kl 12:53
Postet 03.09.12 kl 13:04
jeg tror jeg må bare skaffe meg en, dette har blitt årsaken til en del mareritter om natta, jeg ørker ikke mer å se fiskene i nøde. Har lest at det kan være ammoniakk forgifting, og den ser jeg ikke når jeg måler vannets verdiene. Finnes det noe som hjelper? Kan ikke i butikken før i morgen pga jobben, men da kan jeg kjøpe alt jeg trenger hvis dere har noe forslag....
Fiskene er stort sett ok akkurat nå. Men det må ha vært noe galt med vannet....
Fiskene er stort sett ok akkurat nå. Men det må ha vært noe galt med vannet....
Postet 03.09.12 kl 17:26
I mellomtiden kan du prøve å plassere det filteret du har så høyt oppe som mulig slik at vannstrålen kommer over vannflata. Det hjelper ofte når det blir for lite oksygen.
Og husk at du skal helst ha et filter som fungerer opp til 120 liter hvis akvariet er 60 liter. Hvis det går bare til 60 liter så kan det lett bli for lite, særlig hvis man har mange fisker.
Og husk at du skal helst ha et filter som fungerer opp til 120 liter hvis akvariet er 60 liter. Hvis det går bare til 60 liter så kan det lett bli for lite, særlig hvis man har mange fisker.
Postet 03.09.12 kl 17:54
Første prioritet er å bytte vann om fiskene drar til overflaten.
I de fleste tilfeller så er det høyt nivå av nitrit som sørger for at fiskene oppfører seg slik.
Skal veldig mye til at det er for lite O2 i vannet, jeg har kar hvor jeg har veldig lite bevegelser grunnet at jeg holder apistogrammaer. Og tror neppe at en brusestein vil hjelpe. Har til dags dato aldrig opplevd for lite O2.
25 fisk i en 60l kan være årsaken om filteret ikke er stort nok til å holde unna, så hva slags filter har du?
I de fleste tilfeller så er det høyt nivå av nitrit som sørger for at fiskene oppfører seg slik.
Skal veldig mye til at det er for lite O2 i vannet, jeg har kar hvor jeg har veldig lite bevegelser grunnet at jeg holder apistogrammaer. Og tror neppe at en brusestein vil hjelpe. Har til dags dato aldrig opplevd for lite O2.
25 fisk i en 60l kan være årsaken om filteret ikke er stort nok til å holde unna, så hva slags filter har du?
Postet 03.09.12 kl 17:56
Hjelp
fiskene trenger mer o2 dersom det er nitritt,nitrat eller amoniakk i vannet så brusestein vil sansynligvis hjelpe.
Postet 03.09.12 kl 18:21
Anders Bjørkvistfiskene trenger mer o2 dersom det er nitritt,nitrat eller amoniakk i vannet så brusestein vil sansynligvis hjelpe.
Absolutt ikke, giften er jo fremdeles i vannet og er jo det som er problemet. Så eneste som hjelper er vannbytte og mere vannbytter.
Hovedsaken her er å fjerne roten til problemet, ikke finne måter på å holde fisken i live med masse gift i vannet.
Postet 03.09.12 kl 19:26
Endret: 03.09.12 kl 19:30
Hjelp
må jo vere bedre med o2 tilførsel for og holde fiskene i live til vannkvaliteten bedrer seg
Postet 03.09.12 kl 19:45
Anders Bjørkvistmå jo vere bedre med o2 tilførsel for og holde fiskene i live til vannkvaliteten bedrer seg
Poenget mitt er at om man tar relativt store vannbytter hver eneste dag til filteret klarer å ta unna, så har man ikke behov for brusestein. Selv om man tilfører masse o2, så hjelper ikke det når giften hindrer fiskene å ta opp o2.
Postet 03.09.12 kl 19:58
Postet 03.09.12 kl 20:06
Når det gjelder nitritt så er det kun vannbytter i store mengder som hjelper så lenge man ike har et filter som fungrer. Ikke unormalt å byte over 50% hver dag i en periode for å holde nitritten nede.
Når det gjelder O2 så er det langt mere effektiv å skape bevegelse i vannflata enn det å benytte brusestein og luftpumpe. Hev utblås på filteret slik at det står rett under vannflaten. Dette er et tveegget sverd da dette vil medføre redusert mengde med CO2 i karret, noe som plantene ikke vil like. Her er det om å gjøre å skape nok bevegelse og ikke mere enn det.
Når det gjelder pH så er det om å gjøre å holde denne under 7 hvis man skal ha god plantevekst. Når pH kryper over 7 så vil karbonatene binde seg slik at plantene må foreta en prosess for å få tak på karbon. Med fri karbon i vannet slipper de dette.
Postet 03.09.12 kl 21:24
Ok, det jeg tror jeg skal gjøre er
1. daglig vannskift (delvis) i 2-3 dager - er det nok?
2 . røret går ikke så mye opp, så jeg skal senke litt nivøen av vannet sånn at den bruser mer
3. ikke fôr i 3-4 dager, sånn at vannet renser seg fortere
hjelper det å skifte "bomull" filteren igjen? den er ikke så skittent (3 dager gammel)
ang. svampfilterne (i denne orden, fra h. til laveste)
første holderen
1 hvit (bytter månedlig)
1 svart (trenges det?)
1 keramikk (må byttes, steinene var litt slitne siste gang jeg så den)
1 grønn
andre holderen har plass til 2 filter, men der ligger bare en blå som kommer helt til bunnen.
plassering har vært det sammen i alle årene, men lurer på om jeg har flyttet noe sånn at den laveste f. (blå) ligger for tett til grillen nederst....trenger jeg alle disse svamper? de var der fra begynnelse, har bare vasket dem (i akvarievannet) og byttet den svarte-blå og grønn kanskje i fjor. "Keramikk buret" har vært der i cirka 2 år.
Som jeg sa, jeg har hatt akvariet i 7 år nå, noe av fiskene er 4-5-6 år gamle, alt gikk bra inntil motoren krasjet, men selv med den nye er ikke vannet helt rent nå. Det er en Juvel bioflow 600.
Nå går jeg og skifter vann før jeg legger meg...
Egentilig pleier jeg å søke hjelp til de andre dyrene mine på amerikanske eller italienske forumer, men har intrikk at her er det mange som har virkelig peiling på greia og kan masse om fisker, derfor har jeg blitt medlem og leser alt jeg kan her hos dere.
Så, hjertelig takk til alle!
1. daglig vannskift (delvis) i 2-3 dager - er det nok?
2 . røret går ikke så mye opp, så jeg skal senke litt nivøen av vannet sånn at den bruser mer
3. ikke fôr i 3-4 dager, sånn at vannet renser seg fortere
hjelper det å skifte "bomull" filteren igjen? den er ikke så skittent (3 dager gammel)
ang. svampfilterne (i denne orden, fra h. til laveste)
første holderen
1 hvit (bytter månedlig)
1 svart (trenges det?)
1 keramikk (må byttes, steinene var litt slitne siste gang jeg så den)
1 grønn
andre holderen har plass til 2 filter, men der ligger bare en blå som kommer helt til bunnen.
plassering har vært det sammen i alle årene, men lurer på om jeg har flyttet noe sånn at den laveste f. (blå) ligger for tett til grillen nederst....trenger jeg alle disse svamper? de var der fra begynnelse, har bare vasket dem (i akvarievannet) og byttet den svarte-blå og grønn kanskje i fjor. "Keramikk buret" har vært der i cirka 2 år.
Som jeg sa, jeg har hatt akvariet i 7 år nå, noe av fiskene er 4-5-6 år gamle, alt gikk bra inntil motoren krasjet, men selv med den nye er ikke vannet helt rent nå. Det er en Juvel bioflow 600.
Nå går jeg og skifter vann før jeg legger meg...
Egentilig pleier jeg å søke hjelp til de andre dyrene mine på amerikanske eller italienske forumer, men har intrikk at her er det mange som har virkelig peiling på greia og kan masse om fisker, derfor har jeg blitt medlem og leser alt jeg kan her hos dere.
Så, hjertelig takk til alle!
Postet 03.09.12 kl 21:29
Postet 04.09.12 kl 17:28
Katastrofe
nå har fiskene fått hvitprikker. Natt til tirsdag har jeg medisinert dem med TetraMedica General Tonic Concentrate, men slå ikke av filteret før tirsdag ettermiddag (da jeg leste på nettet at det skulle gjøres)...Siden mandag, har jeg mistet 4 fisker til...og flere har fått prikker (ikke de 4 glassmallene) både de 2 siamesiske algespiserne og 3 blinde hulefiskene (1 døde i dag). Filteret har jeg slått på igjen i går (onsdag).
Hva skal jeg gjøre nå? Skifte vann og behandle på nytt? eller bare vente? Det står over alt at du må vente 1 uke før du behandler på nytt, men det er langt å vente og da dør flere fisker...Vannverdiene er ok. Skal jeg skifte 2/3 av vannet og behandle på nytt med en gang?
Jeg antar at dette skjedde pga stress og forgiftning når filtersmotoren stoppet.
please hjelp meg!
Hva skal jeg gjøre nå? Skifte vann og behandle på nytt? eller bare vente? Det står over alt at du må vente 1 uke før du behandler på nytt, men det er langt å vente og da dør flere fisker...Vannverdiene er ok. Skal jeg skifte 2/3 av vannet og behandle på nytt med en gang?
Jeg antar at dette skjedde pga stress og forgiftning når filtersmotoren stoppet.
please hjelp meg!
Postet 13.09.12 kl 18:06