Øreål og kuhlii
Eh jeg fikk en øreål i dag. Omplassert fra et 60 liters kar hvor den gikk sammen med en drøss med guppyer. Jeg har bare 180 liter jeg og, så vi får se om den blir værende eller plasseres videre etterhvert. Litt bedre plass har den ihvertfall fått.
Men! Jeg var sikker på at det ikke var noen flere kuhlii-åler igjen i det akvariet (etter et par år begynte de å dø uten at jeg fant årsaken, alle andre i det karet var friske). Men etter jeg slapp ut øreålen i sta kom det fram to feite fine kuhliier frem :O Og det rare er at de svømmer rundt øreålen, legger seg over den pirker i sanda rundt den og ser ut til å stortrives med å ha fått en tøff storebror! Men dette kan vel ikke gå bra? Øreålen har bare vært i karet noen timer og syns fortsatt verden der er ganske skummel, men de er jo ganske rå jegere? På den andre siden gikk den sammen med småfisk hos forrige eier...
Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, men det var da en veldig merkelig reaksjon fra kuhliiene som har holdt seg skjult i mange måneder (og gjennom et bytte av all sanda, ominnredning og tatt ut nesten alt vannet)? Og er det sjangs for at de klarer seg?
Men! Jeg var sikker på at det ikke var noen flere kuhlii-åler igjen i det akvariet (etter et par år begynte de å dø uten at jeg fant årsaken, alle andre i det karet var friske). Men etter jeg slapp ut øreålen i sta kom det fram to feite fine kuhliier frem :O Og det rare er at de svømmer rundt øreålen, legger seg over den pirker i sanda rundt den og ser ut til å stortrives med å ha fått en tøff storebror! Men dette kan vel ikke gå bra? Øreålen har bare vært i karet noen timer og syns fortsatt verden der er ganske skummel, men de er jo ganske rå jegere? På den andre siden gikk den sammen med småfisk hos forrige eier...
Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, men det var da en veldig merkelig reaksjon fra kuhliiene som har holdt seg skjult i mange måneder (og gjennom et bytte av all sanda, ominnredning og tatt ut nesten alt vannet)? Og er det sjangs for at de klarer seg?
Postet 14.09.12 kl 15:04
Postet 14.09.12 kl 18:23
Postet 14.09.12 kl 18:45
PolypterusDelheziDet tror jeg skal gå bra ja! Mange overdriver rundt øreålen, finnes fisker som er MYE værre enn den. Bare pass på slik at han ikke er sulten :) fra min side, synes jeg øreålen er uskyldig. Jeg hadde en øreål sammen med mine, men de tok livet av han..
Jeg håper du har rett For de kuhliiene jeg ikke visste at jeg hadde ser veldig fornøyde ut med å ha fått en stor og tøff storebror. Hehe hadde vært synd om han plutselig spiser dem. Foreløpig får de krype rundt munnen hans uten at han bryr seg, men vi får se når han blir litt mer varm i trøya i nye hjemmet sitt.
Jeg kunne tatt kuhliiene over i et annet kar, men jeg har rett og slett ikke sjangs til å få tak i dem. De er lynkjappe og jeg har tydligvis ikke klart å få tak i dem når jeg ommøblerte og skifta sanda en gang. Lurer på hvor de har gjemt seg egentlig. I pumpa? Den var det eneste som sto igjen...
Postet 14.09.12 kl 19:38
Nå spiste han (jeg har ikke fått skjekka om det faktisk er en han enda :P ) en svær bit reke, så det er ikke mangel på appetitt som gjør at han enda ikke har gnafsa på sine små venner. Får se til natta da. Men jeg tenkte det var greit å fore han med en gang så han ikke er sulten når det blir mørkt :P
Herregud disse er kule! Skulle ønske jeg hadde stort nok akvarium til å ha en 3-4 stykker av disse! Får se om jeg klarer å omplassere han...
Men han har et lite sår på ene følehornet (eller hva det heter). Jeg har putta oppi noen catappa-blader og håper det gror greit.
Herregud disse er kule! Skulle ønske jeg hadde stort nok akvarium til å ha en 3-4 stykker av disse! Får se om jeg klarer å omplassere han...
Men han har et lite sår på ene følehornet (eller hva det heter). Jeg har putta oppi noen catappa-blader og håper det gror greit.
Postet 14.09.12 kl 20:48
Postet 14.09.12 kl 20:56
HippocampusKan vel si at det så langt er en søt historie =) De står registrert som akvarievenner, men ingen vet hvor lenge det varte ;)
Så langt ser det ut som det går greit. Jeg hadde en skikkelig etterlysning i går :P Han var borte vekk, og selv om jeg hadde tapa hullene hvor ledningene går ut ble jeg litt bekymmra. Vi snakker om en 20 cm lang fisk i et 180 liters akvarium. Hvor godt kan den gjemme seg? Jeg er helt sikker på at den hadde vært oppi filteret en tur (har orginalfilteret til juwel vision), for lokket var skjøvet til side og reflektoren over lysstoffrøret var flytta på. Tok ut alt av filteret, men fant han ikke. I dag morres så jeg han igjen, og nå er han ute og gumler reke hehe. Det er mange gjemmesteder i det akvariet, så han hadde vel funnet et bra et hehe
Kuhliiålene er fortsatt fremme og storkoser seg med sin store beskytter. Ingen spist enda :P
Rolf HBilder ?? Stor ?? Bare snoker litt
Litt i underkant av 20 cm tror jeg. Skal se om jeg får tatt bilde en dag
Postet 18.09.12 kl 16:09