Fisker i vannflata ved mørket

Hei er det normalt at en god del av fiskene mine holder seg ganske høyt oppi vannflata når det er kveld og mørkt og jeg har slukket lyset ? På dagtid er det ikke sånn og har ikke nitritt i vannet
Ser det ut som de "puster" fort? I tilfelle så har du lite oksygen i vannet. Har du det vil de også "gispe" etter luft ellers. Er det lite oksygen så gjør de dette samtidig som de trekker opp til overflata.

Det høres mer ut for meg at de enten føler seg truet/plaget av nattaktiv bunnfisk. Eller så sover de rett og slett
Noen ligger og spiser liksom bobler fra luftstein mens andre bare liksom flyter rolig fram og til bake. Rart hvis det skulle være lite oksygen bare om natta. Har utvendig filter og luftstein i tillegg . Akvariet er 180 liter skulle vel være nokk da med filter og luftstein
Så har jeg 5 Ancistruser alle oppfører seg normalt fouten om 1 som plutselig kan renne opp i overflaten nesten hoppe å så pile ned igjen. Han har nettopp passet på små ancistruser som vi har tatt over i fødekasse kan det ha noe med det å gjøre ?
Han begynte med det i dag etter at vi hadde flyttet ungene hans
Ja det ville vært veldig rart om de sleit oksygen kun om natta. Utblåsen på filteret ditt, lager det bevegelse i vannflata? Hvis ikke så pek det litt oppover slik at det gjør det. Da får du mer oksygen i vannet og utelukker det problemet hvert fall. Ancistrusene har vel også den muligheten at de kan lagre luft i kroppen. Blære eller tarm tror jeg det var. Dette fordi de i naturen ofte lever i oksygenfsttig vann. Da svømmer de opp og fyller opp med luft før de stuper ned igjen.

Siden denne gjør dette så mistenker jeg at det kunne vært mer o2 i karret enn det er. Som sagt så bør det hjelper om du får mer bevegelse i vannskorpa.
Det er et sån langt rør med masse hull hullene peker nedover men hele røret er under vann. Er det galt ? Luftstein er ganske krafig og lager masse bobler og rørelse.
Jeg ville vridd det røret oppover slik at det bryter vannflata. Da vil du få mye mer oksygenrikt vann. Prøv det i første omgang og se om de forandrer oppførsel. Jeg tror ganske sikkert at dette vil gjøre susen.

Angående luftesteiner så er det mye forskjellige meninger. Noen sier de gjør susen. Noen sier de ikke gjør noe som helst og noen mener de hjelper litt. Jeg selv
Mener de hjelper litt men at de ikke er nok til å holde oksygenet på ett greit nivå.
Ok slik at hullene peker litt oppover ?
Ja sånn at vannet som kommer ut av hullene på røret går bittelitt over vannoverflata i akvariet. Det bør løse problemet.
Tusen takk for svar skal få gubben til å gjøre det i morra. Han som kan med sånn tekniske greier. Takk for hjelp og ja du har sikkert rett i at det vil hjelpe, Takk
Bare hyggelig t er ikke noe hokus pokus altså. Bare ta tak i røret i enden med en hånd også holder du ved overføringa fra røret til slangen i den andre enden og vrir røret til det står tilstrekkelig oppover.
Ok men får gubben til å gjøre det god natt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap