Vårt nye akvarium(54l) forslag på fisk? =)
Vi har nå kjøpt oss et nytt ferskvanns akvarium, og etter innredning trenger vi noe fisk.
Nå er nitraten perfekt, mens PH'en er på 8.0-8.5..
Den kommer til å stabilisere seg innen få dager..
Akkurat nå har vi 5 baby mollyer, som såklart ikke tar noe plass, og vi kunne tenkt oss forslag på ny type fisk.
I vårt andre akvarium har vi guppyer, så det vil vi ikke ha i dette..
Vi tenkte på kampfisk, neon tetra, sverddrager, sebrafisk, platy.. egentlig alt av fisk som er ferskvanns og fine å se på..
Har dere noe forslag til hva vi kunne ha hatt?
Tenker da også på antall fisk.. Vil gjerne ha en del forskjellige, så de må kunne omgås hverandre, og lurer også på hvilke fisk som kan være eneste av sitt slag.
Vedlagt er et bilde av det nye akvariumet.
Veldig spent på å se hvor kreative dere er,
og takker så mye for alle fremtidige svar. =)
Nå er nitraten perfekt, mens PH'en er på 8.0-8.5..
Den kommer til å stabilisere seg innen få dager..
Akkurat nå har vi 5 baby mollyer, som såklart ikke tar noe plass, og vi kunne tenkt oss forslag på ny type fisk.
I vårt andre akvarium har vi guppyer, så det vil vi ikke ha i dette..
Vi tenkte på kampfisk, neon tetra, sverddrager, sebrafisk, platy.. egentlig alt av fisk som er ferskvanns og fine å se på..
Har dere noe forslag til hva vi kunne ha hatt?
Tenker da også på antall fisk.. Vil gjerne ha en del forskjellige, så de må kunne omgås hverandre, og lurer også på hvilke fisk som kan være eneste av sitt slag.
Vedlagt er et bilde av det nye akvariumet.
Veldig spent på å se hvor kreative dere er,
og takker så mye for alle fremtidige svar. =)
Postet 20.10.12 kl 22:32
379 ulike svar på en gang
[URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=54&size_to=54&aquariumtype_id=] 378 54-litere her på akvaforum [/URL] - og i vår 54 går det en kampfisk og en liten viftereke. og snegler. men vi også trenger noe nytt og spennende
Postet 20.10.12 kl 23:01
Postet 20.10.12 kl 23:46
Har nå tittet litt rundt, og sett hva andre har hatt i sine akvarium osv.
Vi har endel fisk vi nå har lyst på, og lister nå opp disse.
Det vi trenger hjelp til, er om noen har noen erfaring med hvordan de forskjellige fiskene passer sammen.
Også et mulig oppsett av hvor mange av hver enkelt, og hvilke vi burde eller ikke burde ha med!
5 Black Molly (Vi har 5 baby mollyer, så disse blir)
6 Tetra (Vi har lyst på en fin stimfisk, sett på neontetra og smykketetra)
2 Malle
1 Kampfisk
2 Dverg Ciklid
2 Scalare
3 Sverdrager
3 Platy
Hadde vært kjempe fint hvis dere gadd å ta en titt, og komme med produktive tips! =)
Vi har endel fisk vi nå har lyst på, og lister nå opp disse.
Det vi trenger hjelp til, er om noen har noen erfaring med hvordan de forskjellige fiskene passer sammen.
Også et mulig oppsett av hvor mange av hver enkelt, og hvilke vi burde eller ikke burde ha med!
5 Black Molly (Vi har 5 baby mollyer, så disse blir)
6 Tetra (Vi har lyst på en fin stimfisk, sett på neontetra og smykketetra)
2 Malle
1 Kampfisk
2 Dverg Ciklid
2 Scalare
3 Sverdrager
3 Platy
Hadde vært kjempe fint hvis dere gadd å ta en titt, og komme med produktive tips! =)
Postet 21.10.12 kl 23:38
Endret: 21.10.12 kl 23:46
Postet 21.10.12 kl 23:42
Postet 21.10.12 kl 23:47
Postet 21.10.12 kl 23:51
Hei og velkommen!! Selskapskarret er ikke det jeg kan mest om men jeg kan komme med noen tips for det.
Scalarene og dvergciklidene bør du ikke ha i dette karret. Scalarene vil nok ikke trives pga størrelsen på karret og ciklidene kan bli hissige under lek derav avlive de andre fiskene. (Ikke meningen å ta motet fra dere altså)
Karret deres er litt lite til å ha mange arter i. Var jeg dere ville jeg holdt meg til molly og kanskje noen ottoer? Ottoer tar alger. Blir ikke store og er fredelige. Alternativet er reker og snegler. Disse kommer i utrolige mange fine farger. Er vel også noe Nanofisk som kan passe inn her. Kampfisk er mulig uten at jeg kan si det sikkert da jeg ikke har noen erfaring med de.
Men før dere skaffer mer fisk bør dere følge litt med på vannverdier. Dere har en høy ph. Samme som jeg har til mine tanganyikaer. Og i denne phen er det ikke all fisk som kan gå. Du kan jo søke opp molly. Også skriver du inn størrelse på karret samt ph. Da får du ett begrenset søk
Det som er viktig å tenke på er vannverdier og størrelse samt om artene kan gå sammen. Minuset dere har er som sagt størrelsen på karret. Det blir ikke så mange gjemmesteder i ett slikt karr og derfor er det bedre å begrense antall arter og fisk. Og holde seg til de sol er fredelige. Når det kommer til reker og nano fisk er Tommy tran her inne mannen du bør snakke med
Håper dette ikke ble en negativ ladet post for dere. Var ikke den hensikten jeg hadde. Ønsker der masse lykke til!!
Scalarene og dvergciklidene bør du ikke ha i dette karret. Scalarene vil nok ikke trives pga størrelsen på karret og ciklidene kan bli hissige under lek derav avlive de andre fiskene. (Ikke meningen å ta motet fra dere altså)
Karret deres er litt lite til å ha mange arter i. Var jeg dere ville jeg holdt meg til molly og kanskje noen ottoer? Ottoer tar alger. Blir ikke store og er fredelige. Alternativet er reker og snegler. Disse kommer i utrolige mange fine farger. Er vel også noe Nanofisk som kan passe inn her. Kampfisk er mulig uten at jeg kan si det sikkert da jeg ikke har noen erfaring med de.
Men før dere skaffer mer fisk bør dere følge litt med på vannverdier. Dere har en høy ph. Samme som jeg har til mine tanganyikaer. Og i denne phen er det ikke all fisk som kan gå. Du kan jo søke opp molly. Også skriver du inn størrelse på karret samt ph. Da får du ett begrenset søk
Det som er viktig å tenke på er vannverdier og størrelse samt om artene kan gå sammen. Minuset dere har er som sagt størrelsen på karret. Det blir ikke så mange gjemmesteder i ett slikt karr og derfor er det bedre å begrense antall arter og fisk. Og holde seg til de sol er fredelige. Når det kommer til reker og nano fisk er Tommy tran her inne mannen du bør snakke med
Håper dette ikke ble en negativ ladet post for dere. Var ikke den hensikten jeg hadde. Ønsker der masse lykke til!!
Postet 21.10.12 kl 23:54
Postet 21.10.12 kl 23:56
Postet 22.10.12 kl 00:07
54 liter er litt lite for Black Molly. Hvis du kutter ut alle de andre fiskene, kan det gå. Når disse begynner å formere seg, trenger du plass til yngel. Jeg tror det kanskje kan gå greit å kombinere med en kampfisk og noen ottoer.
Husk at 54 liter er lite, du bør nok kutte ut det meste på listen. Flere av artene dine passer ikke sammen, enten på grunn av at de skal forskjellige vannverdier eller på grunn aggressiv atferd.
Husk at 54 liter er lite, du bør nok kutte ut det meste på listen. Flere av artene dine passer ikke sammen, enten på grunn av at de skal forskjellige vannverdier eller på grunn aggressiv atferd.
Postet 22.10.12 kl 03:58
Endret: 22.10.12 kl 04:00
Postet 22.10.12 kl 08:38
Postet 23.10.12 kl 22:17
FerskingeneGår det ann å putte en varmekolbe i det innebygde filtersystemet? vannet her er jo vannet som er i tanken.. da syns den ikke heller :)
Det er ikke noe problem hvis filtersystemet har plass laget for det. Jeg har et Juwel akvarium, og der er det plass for varmekolben inne i kassen som har pumpen. Og temperaturen er helt stabil i hele karet.
Postet 23.10.12 kl 22:30
Postet 24.10.12 kl 10:46
Etter kjøpet av rot, (ser den på bildet) så har det begynt å komme noe som ser ut som hår ut av den, kan nesten se ut som støv..
jeg fikk beskjed om at dette var alger, selvom karet er relativt nytt..
Kjøpte da "Algzit", som skal ta knekken på algene..
lurer da på om dette er lurt å bruke da det står på pakken
"Skadelig for vannlevende organismer: kan forårsake uønskede øangtidsvirkninger i vannmiljøet"
Burde jeg gjøre noe annet, siden det er fisk i vannet?
jeg fikk beskjed om at dette var alger, selvom karet er relativt nytt..
Kjøpte da "Algzit", som skal ta knekken på algene..
lurer da på om dette er lurt å bruke da det står på pakken
"Skadelig for vannlevende organismer: kan forårsake uønskede øangtidsvirkninger i vannmiljøet"
Burde jeg gjøre noe annet, siden det er fisk i vannet?
Postet 25.10.12 kl 20:36
Postet 25.10.12 kl 20:40
Postet 25.10.12 kl 20:42
Postet 25.10.12 kl 21:06
Postet 25.10.12 kl 23:15