Kampfisk oppdrett
Inaktiv bruker

Jeg har nå kjøpt meg 2 jente-kampfisker, og jeg har 1 hann fra før av. Og nå har jeg lyst til å begynne med oppdrett. (: Det jeg har tenkt å prøve først da er å ha disse fiskene sammen med: Dverg Gurami, Guppy, Black/White Molly, Platy, Sverddrage, Ancistrus også skal jeg sage ev bunnen av en flaske og sette den i vannet slik at hannen kan lage skumrede der. Tror dere dette kommer til å gå? og visst ikke er et 70L akvarium for stort til dette? Og i såfall har dere noen forslag på hva jeg kan bruke som akvarie til kampfiskoppdrett?
Postet 30.10.12 kl 18:39
Hei =)
Her står det litt om kampfisk oppdrett =) :
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=60793
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=45432
http://bettysplendens.com/articles/catview.imp?catid=855
=)
Her står det litt om kampfisk oppdrett =) :
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=60793
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=45432
http://bettysplendens.com/articles/catview.imp?catid=855
=)
Postet 30.10.12 kl 19:34
Inaktiv bruker

Takk for nettsidene, fant mye nyttig der, men har fortsatt noen spm;
Går det an å bruke et 70L akvarium til kampfisk oppdrett?
Kan jeg flytte både hunnen og hannen samtidig oppi det 70L akvariet og fore de opp ca. en uke? deretter plassere bunnen av en flaske oppi der og fange hunden oppi resten av flasken? Har funnet mye rart om dette noen sier at man ikke trenger å fore de opp mens andre sier at de bør fores opp men da ikke i det samme akvariet som de skal legge skumrede og egg.
Og til slutt; gjør det noe å ha på filter pumpa i oppdrett karet?
-Sondre
Går det an å bruke et 70L akvarium til kampfisk oppdrett?
Kan jeg flytte både hunnen og hannen samtidig oppi det 70L akvariet og fore de opp ca. en uke? deretter plassere bunnen av en flaske oppi der og fange hunden oppi resten av flasken? Har funnet mye rart om dette noen sier at man ikke trenger å fore de opp mens andre sier at de bør fores opp men da ikke i det samme akvariet som de skal legge skumrede og egg.
Og til slutt; gjør det noe å ha på filter pumpa i oppdrett karet?
-Sondre
Postet 30.10.12 kl 20:30
Hei, tror det ideelle er å fore dem opp hver for seg. To uker med proteinrikt for (gjerne levende eller frossent) har jeg lest. Helst skal hannen gå i lekskaret, så han tar det til seg som sitt territorium og begynner å lage skumreir.
Tryggest å ha hunnen for seg bortsett fra et par dager omkring selve leken. Skal du ha paret sammen bør du ordne et veldig tett buskas av planter som går helt fra bunnen og opp til overflaten! Da kan hunnen svømme opp og hente luft uten å vise seg for hannen hvis han er hissig... Et slikt buskas er forresten fint selv om hunnen bare skal oppi for et par dager. Du bør uansett holde et øye med kampfiskparet så lenge de går sammen, så hunnen ikke blir skadet.
Denne metoden fungerte bra for meg: Når hannen er i gang med å bygge store fine skumreir, og hunnen har rundt og fin mage (begge deler framskyndes av proteinrikt for) setter du hunnen oppi lekskaret i et syltetøyglass eller noe annet gjennomsiktig. Når hunnen får loddrette striper og/eller begge fiskene virker veldig klare for å komme sammen (hannen veksler mellom å vise seg for henne og å bygge på skumreiret) kan du slippe henne sammen med hannen.
Hvis de er klare, tar det et døgn eller to før eggene kommer. De må gjerne prøveleke noen ganger først. Hvis hannen bygger på skumreiret og iblant ser ut som han prøver å lokke henne bort dit, tyder det på at det fortsatt er håp om lek. Hvis han etter hvert bare jager henne rundt i karet, er det best å avbryte. Det tyder på at hunnen ikke er klar ennå - da bør de skilles for å unngå at hun blir skadd.
Tryggest å ha hunnen for seg bortsett fra et par dager omkring selve leken. Skal du ha paret sammen bør du ordne et veldig tett buskas av planter som går helt fra bunnen og opp til overflaten! Da kan hunnen svømme opp og hente luft uten å vise seg for hannen hvis han er hissig... Et slikt buskas er forresten fint selv om hunnen bare skal oppi for et par dager. Du bør uansett holde et øye med kampfiskparet så lenge de går sammen, så hunnen ikke blir skadet.
Denne metoden fungerte bra for meg: Når hannen er i gang med å bygge store fine skumreir, og hunnen har rundt og fin mage (begge deler framskyndes av proteinrikt for) setter du hunnen oppi lekskaret i et syltetøyglass eller noe annet gjennomsiktig. Når hunnen får loddrette striper og/eller begge fiskene virker veldig klare for å komme sammen (hannen veksler mellom å vise seg for henne og å bygge på skumreiret) kan du slippe henne sammen med hannen.
Hvis de er klare, tar det et døgn eller to før eggene kommer. De må gjerne prøveleke noen ganger først. Hvis hannen bygger på skumreiret og iblant ser ut som han prøver å lokke henne bort dit, tyder det på at det fortsatt er håp om lek. Hvis han etter hvert bare jager henne rundt i karet, er det best å avbryte. Det tyder på at hunnen ikke er klar ennå - da bør de skilles for å unngå at hun blir skadd.
Postet 30.10.12 kl 21:28
Og angående det med filter/pumpe: Hvis det er hull som yngelen kan bli sugd inn i går det antakelig dårlig. Hvis vannet først suges gjennom en finmasket svamp, går det bra. Det bør ikke være kraftig strøm i vannet, og det må ikke være bobling/bølger/strøm i overflaten (det forstyrrer lett skumreiret). Har du ikke filter, må du skifte vann ofte når du begynner å fore yngelen.
Postet 30.10.12 kl 21:30
Inaktiv bruker

Takk for svar Andreas! Men har du hatt noe erfaring med å la kampfiskene legge egg og skumrede i selskapsakvariet? For det er det jeg har som mulighet nå, for jeg får ikke lov til å ha et til akvarie men kan dette gå? Og har du da noen smarte tips til hvordan dette skal gjøres?
-Sondre
-Sondre
Postet 31.10.12 kl 08:18
Postet 31.10.12 kl 12:03
Ynglene er bittesmå, og til og med faren begynner å jakte på dem når de har blitt selvstendige! Eneste sjansen jeg kan komme på til å redde dem i et selskapsakvarium er hvis du kjøper et yngelnett og greier å "fange" hele skumreiret etter at eggene har klekket men før yngelen er frittsvømmende. Så må de vokse opp inni der - gjerne med en klump mose eller noe som gir litt kosttilskudd og gjemmesteder - til de er ganske store. Men prosjektet er egentlig ikke noe å satse på hvis du ikke har mer enn ett akvarium til rådighet. Unge kampfiskhanner blir vel gjerne kranglete på et tidspunkt i oppveksten og må holdes separat mens de vokser ut.
Postet 31.10.12 kl 12:23
Inaktiv bruker

takk takk! Da prøver jeg å få hannen til å bygge skumrede sammen med de andre fiskene i akvariet. Er det noe spesielt jeg må gjøre eller ha for at han skal gjøre dette?
Gjerne gi meg linker til videoer hvor de viser hvordan man kan gjøre dette i et selskapsakvarium eller bare si det her For jeg har hatt kampfisken i ca. 1 mnd og han har ikke gjort det enda, prøvde dette med å bare bruke bunnen av en flaske og la den flyte på toppen av akvariet, men dette funket ikke for den ville ikke flyte men bare tippet over på siden og sank nedi vannet.
-Sondre
Gjerne gi meg linker til videoer hvor de viser hvordan man kan gjøre dette i et selskapsakvarium eller bare si det her For jeg har hatt kampfisken i ca. 1 mnd og han har ikke gjort det enda, prøvde dette med å bare bruke bunnen av en flaske og la den flyte på toppen av akvariet, men dette funket ikke for den ville ikke flyte men bare tippet over på siden og sank nedi vannet.
-Sondre
Postet 31.10.12 kl 18:06
Postet 31.10.12 kl 20:17
Postet 01.11.12 kl 19:02