Forslag til fisk?
Jeg skal kjøpe nye fisker og trenger forslag..
de må være hardføre(hardføre nok til å tåle springvann)
ha en gh på 7+
ph 6.5+
jeg vurderer black molly, men er usikker på om disse er like ødelagte som guppy, forrige gang jeg prøvde guppy døde alle langsomt, noen som vet?
Andre levendfødere går fint, så lenge de ikke er kjent for å være innavlet og ha fødselsfeil sliks om guppy.
Jeg vil også ha eplesnegler, kirsebærreker eller amano reker og kanskje en type corydoras, men trenger isåfall også forslag til corydoras som kan leve i hardt og alkalisk vann..
Her er et bilde av akvariet, det har sandbunn, masse røtter og en del planter, + et stort utvendig AMTOP 3338 som har hvert innkjørt i et halvt år.
de må være hardføre(hardføre nok til å tåle springvann)
ha en gh på 7+
ph 6.5+
jeg vurderer black molly, men er usikker på om disse er like ødelagte som guppy, forrige gang jeg prøvde guppy døde alle langsomt, noen som vet?
Andre levendfødere går fint, så lenge de ikke er kjent for å være innavlet og ha fødselsfeil sliks om guppy.
Jeg vil også ha eplesnegler, kirsebærreker eller amano reker og kanskje en type corydoras, men trenger isåfall også forslag til corydoras som kan leve i hardt og alkalisk vann..
Her er et bilde av akvariet, det har sandbunn, masse røtter og en del planter, + et stort utvendig AMTOP 3338 som har hvert innkjørt i et halvt år.
Postet 08.11.12 kl 08:12
Jeg har hørt at man skal være litt forsiktig med levendefødende og dvergreker. Mine guppy/platy/sebrafisk(som er veldig glupske) går imidlertidig fint sammen med amanoreker. Reker og corydoras skal visstnok gå fint.
Er det karet med sommerfuglciklider og ottocinclus du skal bruke? Ser for meg at det kan bli krasj med reker...
Er det karet med sommerfuglciklider og ottocinclus du skal bruke? Ser for meg at det kan bli krasj med reker...
Postet 08.11.12 kl 08:33
Ja, men sommerfuglene er døde det er nok pga vannet, de tåler ikke springvann, så jeg brukte regnvann i stedet, og det fungerte i noen måneder, men jeg tror det ble dårlig kvalitet på regnvannet siden det stod for lenge, jeg har medisinert med exit&2000 + protozin(med noen dagers forskjell)
Så jeg vil ha fisk som tåler springvann
Så jeg vil ha fisk som tåler springvann
Postet 08.11.12 kl 09:15
Postet 08.11.12 kl 15:27
Postet 08.11.12 kl 16:17
Postet 08.11.12 kl 16:53
Postet 08.11.12 kl 17:01
NaloJeg vil også ha eplesnegler, kirsebærreker eller amano reker og kanskje en type corydoras, men trenger isåfall også forslag til corydoras som kan leve i hardt og alkalisk vann..
De levendeføderne du etterlyser, som molly, vil raskt spise opp både kirsebærreker og amanoreker. Rekene du nevner vil vel egentlig ikke ha samme vann som mollyene heller, og det samme gjelder for Corydoras. Mollyer kommer fra sentral-amerika, hardt vann med noe høyere ph, mens Corydoras kommer fra junglene i sør-Amerika, Amazonas. Der er vannet mykt (lav gh) og lav ph.
Som du skjønner er ikke ønskemålene dine helt forenelige. Å kjøpe dvergreker til et akvarium med molly i, vil fort bli å anse som en dyr lunsj for fiskene dine. Bortkastet for deg å bruke penger på reker.
Har du sand på bunnen i akvariet ditt? Hvis ikke, er det ikke egnet for Corydoras.
Er det kranvannet ditt som har gh på hele 7, eller tilsetter du noe pulvergreier fra boks eller flaske? Gh på 7 er ikke vanlig i norske vannkraner, generelt ligger det på fra 0-2, men om man har privat brønn eller vannforsyning, kan det vel forekomme høyere.
Molly og eplesnegler er en grei kombinasjon, da eplesneglenes skall gjerne vil ha litt gh i vannet (og kh).
Corydoras vil i utgangspunktet helst ha lavere gh enn 7 (sett fra naturens side), men de kan tilvennes det og leve i det, har andre erfart. Corydoras og reker går utmerket sammen.
Nå har du ikke nevnt hvor mange liter akvariet ditt er på, så det kan hende molly er utelukket pga det også hvis akvariet er lite.
Postet 08.11.12 kl 18:27
Endret: 08.11.12 kl 18:34
Postet 08.11.12 kl 20:08
Endret: 08.11.12 kl 20:09
Det glemte jeg å skrive.... jeg har 115 liter og med sandbunn, gh i krana er 3 grader, ph er ca 7,5. Dersom jeg ikke bruker vann fra varmtvannstanken, og heller bruke andre metoder for å varme vannet, hvilke fisker/reker kan jeg da ha? jeg vil helst ha fisker som er nokså hardføre, og som liker å/kan leve i grupper. og som kan leve med corydoras(tenker på vannverdiene) Jeg ønsker ikke å endre på ph, det har jeg prøvd før med tragisk resulat.. men noen forslag? det kan være hva som helst, vil bare ha noen fisker i akvariet mitt
Postet 09.11.12 kl 19:49
Postet 09.11.12 kl 19:50
Postet 09.11.12 kl 20:34