Kampfisk, platy og små otto - kan disse gå sammen?
Jeg har en 60-liter som jeg skal nå bygge om til å bli litt mer et "aquascaping"-akvarium, om enn på et stramt budsjett så store greiene blir det ikke. Hovedplanen var å ha en kampfisk-hann (Betta splendens) i denne, samt noen små, kjappe stimfisk for å skape litt mer liv. Så kjøpte jeg rundt 7 platy (Xiphophorus maculatus) på storauksjonen som var i Bergen, men fant ut at oi, de vil ha litt hardere vann enn hva som er og må være i storekaret på 240l, hvor de svømmer rundt for øyeblikket. Løsningen blir da å øke hardheten i lillekaret og sette dem der når det er klart.
Men jeg har ikke lyst å gi slipp på drømmen om å ha en kampfisk i lillekaret!
Spørsmålet blir om jeg kan ha to godt voksne platy og 5 mindre - 3 av dem vesentlig mindre - sammen med en kampfisk. Jeg tenker også å ha en liten stim på 4-5 otto (Otocinclus vittatus) i karet, for jeg vil ha en god algeeter som kanskje er litt mer ute og farter rundt enn det ancistrus er. Kan hende jeg har en ancistrus oppi også, vi har så mange yngel i storekaret nå at det ikke er måte på! I hovedsak blir det otto, derimot, hvis det går bra.
Så! 1 stk kampfiskhann, 7 stk platy og 4-5 stk små otto - kan disse gå sammen i en 60l som vil være godt og tett beplantet? Blir det for trangt? Protesterer ottoene om hardhet ligger på 9dh i stedet for deres foretrukne 0-8dh? Jeg regner med at de ikke gjør det, med en så liten forskjell, men er greit å sjekke, i tilfelle jeg tar feil
Men jeg har ikke lyst å gi slipp på drømmen om å ha en kampfisk i lillekaret!
Spørsmålet blir om jeg kan ha to godt voksne platy og 5 mindre - 3 av dem vesentlig mindre - sammen med en kampfisk. Jeg tenker også å ha en liten stim på 4-5 otto (Otocinclus vittatus) i karet, for jeg vil ha en god algeeter som kanskje er litt mer ute og farter rundt enn det ancistrus er. Kan hende jeg har en ancistrus oppi også, vi har så mange yngel i storekaret nå at det ikke er måte på! I hovedsak blir det otto, derimot, hvis det går bra.
Så! 1 stk kampfiskhann, 7 stk platy og 4-5 stk små otto - kan disse gå sammen i en 60l som vil være godt og tett beplantet? Blir det for trangt? Protesterer ottoene om hardhet ligger på 9dh i stedet for deres foretrukne 0-8dh? Jeg regner med at de ikke gjør det, med en så liten forskjell, men er greit å sjekke, i tilfelle jeg tar feil
Postet 11.11.12 kl 16:27
Postet 12.11.12 kl 13:35
Postet 12.11.12 kl 14:07
Postet 12.11.12 kl 16:39
Endret: 12.11.12 kl 16:40
ÅshildVPlaty er ikke stimfisk, i tilfellet stimer de elendig. Så vidt jeg vet er de gruppefisk./
Platyene ble heller ikke kjøpt i den tro at de var stimfisk eller til "stimfisk-bruk" i lillekaret. Jeg syntes de var pene og artige og trodde de passet til storekaret - hvilket de gjorde i alt bortsett fra vannhardhet
Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, hvis platy + kampfisk ikke nødvendigvis er lik sant. Må sitte og gruble på det litt. Men otto skal jeg i alle fall ha! Så får vi se hva jeg gjør med resten...
Tusen takk for svar i alle fall
Postet 12.11.12 kl 22:16
MarcairnProtesterer ottoene om hardhet ligger på 9dh i stedet for deres foretrukne 0-8dh? Jeg regner med at de ikke gjør det, med en så liten forskjell, men er greit å sjekke, i tilfelle jeg tar feil ;)
Otocinclus er en malle fra Sør-Amerika, og kommer fra naturens side fra veldig bløtt vann. Hvorfor det står at de kan gå i gh opptil 8 i fiskebasen er jeg usikker på, men det høres ut som den gh'en er satt litt for høyt egentlig. Det maks-tallet er nok da strukket ganske til maks. Uansett, de vil nok helst ha gh nærmere 1 enn 8, det er ganske sikkert, Sør-Amerikanere som de er.
Setter du dem i gh 9, velger du ganske enkelt å ta en stor risiko, for det er ikke sikkert de blir så gamle der. Otto er skjøre fisk fra før, de MÅ trives der de er, ellers bukker de bare under av stresset. Å sette dem i vann som er over kanten av hva de maksimalt tåler, er jo da å gamble med livet deres. Man kan ha flaks selvsagt, men...jeg skjønner personlig ikke hvorfor man skal true fisk sammen som har så ulike krav til vannet.
Jeg ville ikke satt Otocinclus i gh 9. Jeg ville hatt gh på null eller 1.
Postet 13.11.12 kl 13:20
Endret: 13.11.12 kl 13:23
Marcairn[QUOTE=ÅshildV]Platy er ikke stimfisk, i tilfellet stimer de elendig. Så vidt jeg vet er de gruppefisk./
Platyene ble heller ikke kjøpt i den tro at de var stimfisk eller til "stimfisk-bruk" i lillekaret. Jeg syntes de var pene og artige og trodde de passet til storekaret - hvilket de gjorde i alt bortsett fra vannhardhet
Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, hvis platy + kampfisk ikke nødvendigvis er lik sant. Må sitte og gruble på det litt. Men otto skal jeg i alle fall ha! Så får vi se hva jeg gjør med resten...
Mine Platy går i alle fall bra sammen med kampfiskhunnen min. De bryr seg kun om mat, og hann-platyene bryr seg kun om hunn-platyene. Kampfisken svømmer rundt i hele karet uten og av og til midt i flokken av Platy uten at de enser henne.
Postet 13.11.12 kl 13:26
kimo[QUOTE=Marcairn][QUOTE=ÅshildV]Platy er ikke stimfisk, i tilfellet stimer de elendig. Så vidt jeg vet er de gruppefisk./
Mine Platy går i alle fall bra sammen med kampfiskhunnen min. De bryr seg kun om mat, og hann-platyene bryr seg kun om hunn-platyene. Kampfisken svømmer rundt i hele karet og av og til midt i flokken av Platy uten at de enser henne.
Postet 13.11.12 kl 13:27
Endret: 13.11.12 kl 13:28
mona o[QUOTE=Marcairn]Protesterer ottoene om hardhet ligger på 9dh i stedet for deres foretrukne 0-8dh? Jeg regner med at de ikke gjør det, med en så liten forskjell, men er greit å sjekke, i tilfelle jeg tar feil ;)
Otocinclus er en malle fra Sør-Amerika, og kommer fra naturens side fra veldig bløtt vann. Hvorfor det står at de kan gå i gh opptil 8 i fiskebasen er jeg usikker på, men det høres ut som den gh'en er satt litt for høyt egentlig. Det maks-tallet er nok da strukket ganske til maks. Uansett, de vil nok helst ha gh nærmere 1 enn 8, det er ganske sikkert, Sør-Amerikanere som de er.
Setter du dem i gh 9, velger du ganske enkelt å ta en stor risiko, for det er ikke sikkert de blir så gamle der. Otto er skjøre fisk fra før, de MÅ trives der de er, ellers bukker de bare under av stresset. Å sette dem i vann som er over kanten av hva de maksimalt tåler, er jo da å gamble med livet deres. Man kan ha flaks selvsagt, men...jeg skjønner personlig ikke hvorfor man skal true fisk sammen som har så ulike krav til vannet.
Jeg ville ikke satt Otocinclus i gh 9. Jeg ville hatt gh på null eller 1.
Er derfor jeg spør, er jo fremdeles relativt fersk i hobbyen
Har uansett bestemt meg for å la platyene gå i storekaret. De ser ut til å trives og svømmer aktivt rundt, så får vi se hvor lenge de overlever. Da vil jeg heller ikke prøve å øke gh-verdiene i lillekaret, så de blir vel liggende på tilsvarende springvannet heromkring - mellom 2 og 4, regner jeg med. Blir sikkert noen otto og en kampfisk i lillekaret da.
Postet 13.11.12 kl 13:49