Rufsete finner.

Kjøpte meg 10 rødmunntetraer. Disse har vært utsatt for en noe røff behandling av de små botiane mine.
To ble faktisk tatt av dage og en tredje svømmer rundt som en 90-åring . Stumpete bevegelse. Den har mistet hele halefinnen helt inne ved rota. Denne står i fare for å bli avlivet.

Ellers er det en del rufsete finner på ett par til, men de er i god form og stimer rundt.

Botiaene er ikke lengre interessert i disse nye innflytterne, så jeg lurte på om jeg skulle kjøpe 10 nye for å få opp stimen litt.

Vil finnene som er skadet bli fine/vokse ut igjen? Er redd det skal/kan bli sykdom på de som har fått finneskader i variert grad. En har i tllegg også fått rufset opp ett par skjell.

Finnene vokser ut igjen, så det går greit. Men det er jo fare for at botiaene fremdeles kan ta dem. Kanskje hive ut botiaene da hvis du vil ha en stim med rødmunnstetraene.
Takk Roy, men Botiaene er kommet for å bli =) Har 8 stk. 2 store og 6 små. Det er de små som har vært mobben. De har ikke vært bortpå nykomlingene på flere dager. Hadde håpet på at alt dette tullet var over nå.

Har en mulighet til å flytte rødmunntetraene over i en 60L.
Hvor stort er akvarie og hvilken botia art er det ?
Har 500L. Enn så lenge burde det være stort nok. Det blir neppe mitt siste =)
Det er praktbotia.
Ja det er flotte fisk. Men dessverre blir de så alt for store. Kan bli opp til 40 cm. 500 liter er et stort akvarie, men selv det blir nok for lite når de blir voksne. Kan bli over 20 år gamle.
Det er vel ikke så ofte de blir så store i fangenskap, Roy =) Men jeg kommer ikke til å kjøpe flere, så det er sagt.

To ble for lite. De ble sære og gjemte seg bort. Nå er de fremme og har tatt barnegruppen godt imot

Botia på 40 cm har jeg ikke sett så mange ganger, men botia på 30 har jeg sett flere ganger. De blir da litt blasse i fargen. Hadde tre stykker selv i storkaret mitt. De var vel rundt 20 cm da de ble gitt vekk.

Blir de for store kan du jo ha deg en bedre middag hehe

Er helt enig at det er flotte fisk, særlig i stim.
Botia til middag........ hehehe! Neppe !!!

30 eller 40cm lange er jo egentlig ett fett. De trenger jo stor plass uansett Men jeg er faktisk pensjonist når forventet alder er oppnådd på fisken.

Flotte er de ja. Tidvis stimer de veldig bra. Men har funnet ut at de gir noen begrensninger på annen fisk og ikke minst snegler. De gir blaffen i om jeg syns eplesnegler er vakre. Kun sulla har overlevd botiaens herjinger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap