Stimfisk til 180 l

Jeg vet jeg har spurt om tips om dette før, men har fremdeles ikke funnet den helt riktige fisken. Så jeg ønsker å høre om noen av dere har noen ideer eller tips.

Først litt om vannverdiene i akvariet. Jeg har PH rundt 7, GH prøver jeg å få opp litt over 5, og temp er rundt 25 grader.

Idag har jeg 6 Corydoras Aeneus, 1 Ancistrus oppdrett, 3 Perlegurami samt 10 eplesnegler. Det er pga eplesneglene at jeg ønsker PH rundt 7.

Jeg har sett etter en stimfisk som kan gå sammen med disse. Jeg har vurdert Gullbarbe. Noen som har noe å si på den? Har også vurdert en som jeg synes ser veldig fin ut, Ildtetra , men den står oppgitt med maks PH på 6.5. Går det greit for den å gå i PH rundt 7? Har også vurdert Kobbertetra, men er redd for at den vil gå i konflikt med Perleguramien, eller går det greit? Andre jeg har vurdert er Smykketetra og Sort Neontetra men jeg synes den ser litt kjedelig ut sammen med de andre.

Litt seinere så kommer jeg sikkert til å sette inn 1-2 Ancistrus (for jeg har endel yngel gående i et annet akvarie idag), samt noen Otto og evnt Kuhlii-ål, og da er nok det fult i akvariet. Hvor mange jeg kjøper av stimfisken blir vurdert avhengig av hvilken type det er. Blir nok ikke like mange ved kjøp av Kobbertetra som ved kjøp av Ilttetra.

Noen som har innspill eller gode ideer?
Ser nå at Gødebåndstetra kan være en løsning. Ser at de selges på Drammen Zoo for 69 for 10 stk. Noe som har erfaring med den?
Har hatt glødebåndstetra og personlig syns jeg fargene er litt kjedelige da jeg liker sterke farger. De jeg hadde var mere sorte i kroppen og ikke så gjennomsiktig som vist i basen samt en svak rød/oransje stripe på siden, emn smak og behag

Selv er jeg veldig glad i Korallrød smykketetra (den er ikke så knæsj som vanlig smykketetra), Neontetra og Moskito-rasbora. Moskito-rasbora er super små og kan lett bli nattmat for andre arter som er store nok og passer nok heller ikke til vannverdiene dine.

Du har også søkemuligheter i fiskebasen så du kan jo bare skrive inn vannverdiene du har og søke. Kanskje du er heldig å finner noe du liker
Mulig at kileflekkrasbora også kan være en mulighet. Ser de passer verdiene mine.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap