Fiskevalg- fiskesortenes krav til gh - overlappinger osv.

Sitter her og funderer på om jeg skal gjøre 160 literen tilbake til bløtt vann, og så endre 128 literen til hardt vann.

Ett av karene bør ha hardt vann, fordi jeg ønsker å få til snegler.

Har sittet og irritert meg over den minkende fiskebestanden i 160 literen. Jeg har der prøvd å samle fisker om liker hardt vann. Skal gå gjennom noen her:
F.eks
platy : gh 9- 19
Sverddrager: 9 - 19
Gullgurami : 5 - 19
Kuhlii ål: 0-10
corydoras: 0-8 / 0-10 (ser jeg har notert meg ned to ulike oplysninger i mappen min)
Ansistrus: 0 - 12

Og har lagt meg på rundt 10 i Gh, da er de fleste innenfor - bare litt usikker på coryene.

Men, om jeg bytter om, så kan jeg flytte platy og sveddrager , da kan de andre gå i bløtt vann. Men her blir jeg usikker på gullguramien. Den har verdi fra 5 gh og oppover. Om jeg da legger meg. f.eks på 5, så blir jo dette mye lavere enn de nå er vant med.
Spørsmålet er da om de likevel vil trives i 5 gh? For de bør ha 160 liter, og da er 128 literen for liten.

Da beholder jeg kanskje guramiene som hovedblikkfang, og får en stim med tetraer (Må da flytte over en 12-12 røde fantomtetra fra 128 literen)

Da blir innhold i 160 liter
guramier
1 stim røde fantom tetraer + annen stim (er egentlig veldig lei fantomtetraene, men har hatt dem noen år, så de er liksom for gamle til å flytte)
corydoras
Kuhlier
ansistruser.

Da får jeg flytte sneglene over i 128 literen sammen med platyer og sverddragere , . Og heller bruke denne til hardt vann.

Men det blir en stor flytte jobb.

Obs obs - ser nå at rød fantomtetra kan gå i vann opp til 10 gh. Da kan de kanskje bli i 128 literen da, med platyer og sverddragere ??
Det hadde vært veldig greit å ikke måtte flytte de over i det store karet - for da er jeg friere til å velge stimfisker der.

Ble litt mye, men har prøvd å gjøre det oversiktig, takk til dere som gadd lese gjennom alt - og så håper jeg at jeg får noen gode råd
Jeg ser at opprettere her inne bruker catappa blader for å få NED ph for corydoras, så jeg vil ikke tro at coryene dine vil trives med GH på 10..
sessan
corydoras: 0-8 / 0-10 (ser jeg har notert meg ned to ulike oplysninger i mappen min) Ansistrus: 0 - 12 Og har lagt meg på rundt 10 i Gh, da er de fleste innenfor - bare litt usikker på coryene.

Jeg anbefaler alltid at man har så lav gh som mulig for Corydoras, for det er stort sett slik de er skapt for å ha det.

MEN nå vet vi jo samtidig at akvarister i andre land som England og Tyskland, holder Corydoras de også, og de har mye hardere vann enn oss. De må samle regnvann eller kjøpe RO-anlegg for å få ned gh. Det er det mange som gjør. Men man har jo gjerne ikke like mye regnvann som vann i krana, med det resultatet at de ofte må bruke hardt kranvann ved vannbytter.
Resultatet er dermed ofte at de holder Corydoras i vann med gh opptil 10, har jeg sett. Og Corydorasene overlever i det.

Spørsmålet er om det er bra for dem i det lange løp? De fleste av disse britiske og tyske akvaristene prøver å få ned gh og få den så lav som mulig. Spesielt når de vil ha Corydorasene i lek, siden de ikke vil leke i hardt vann. Dette tyder jo på at de ikke stortrives i for hardt vann da.

Selv om det står i basen at man kan holde noen Corydoras-arter i vann med gh opptil 8-10, så betyr det i disse fiskenes tilfelle at jo lenger vekk fra null og en man går, jo lenger fra maksimal trivsel kommer man. Det går, for fisken klager jo ikke, men jeg vet ikke hva det betyr i det lange løp for Corydorasene å ha dem permanent i gh 10 f.eks.

Hva om du velger en middelvei og går for gh på 4 eller 5? Mer tolererbar for Sør-Amerikanerne dine.

Hvilken temperatur har du i akvariet ditt?
Sannelig ikke lett å sette sammen fisker . Temperatur ja. Pga Sullene, så er den øket till 28 tror jeg. Fikk beskjed at de likte varmt vann. Men ser nå når jeg ser på profilen at de også kan ha ned til 25 grader. Og fiskene vil vel gjerne også ha temp litt lavere enn 28.

Sukk ,det er ikke lett å få tilpasset alt til alle.
Eplene vil ha 18 til 28.

Men tror rett og slett jeg kommer til å bytte om på disse karene mine, sånn at 160 literen blir bløtt vann. Da vil coryer, kuhliier, ansistruser trives.

Da er spørsmålet om gullguramiene vil trives ?

Og så må sneglene flytte ut på gangen i 128 literen Epler _kan_ ha ned til 5 i gh, men da tror jeg ikke de trives.

Har mistet noen coryer, så det kan nok kanskje være pga at jeg økte gh for sneglene.
Gullgurami er det samme som blågurami. Disse guramiene, kommer ikke de fra dammer og jungelvann med bløtt og surt vann i Asia? Jeg klarer ikke helt se for meg hvorfor de står oppført med den kraftig, høye gh-verdien i basen. Kanskje det er sånn at ingen har brydd seg med å rette den noengang, så det har blitt stående en eller annen standardverdi?

Jeg personlig tror det er helt feil, den gh-verdien der. Det er rett og slett ikke logisk.

REDIGERT;
litt googling, og jeg ser at om blågurami og gullgurami er det skrevet "impossible to kill", dvs med tanke på deres hardførhet. De tåler omtrent alt av vannverdier, står det, selv om de opprinnelig kommer fra myrer o.l. i store deler av Asia. Det er nok forklaringen til at det er ført opp så høy gh-verdi i basen. De tåler det meste.
Takk for at du sjekket for meg Mona

Da blir Guramiene der de er, og det blir bløtt vanns akvarie

Men, når det gjelder fantomtetraene da, hva synes dere om å la de gå i hardt vann med platyer osv? De kan trivs i vann opp til 10 gh. men dette blir jo i ytterkant for dem, Platyene fra 9 gh.

mens Sneglene iallefall vil ha 10 gh.

Sukk , Jeg KAN flytte fantomtetraene over i 160 literen, men jeg har liksom lyst på en helt annen stim. Og så vet jeg ikke helt hva de synes om å flytte på seg, for de er noen år gamle.
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap