Hjelp med sand til ciklider/malawi

Hei!

Jeg hadde nettopp masse død i mitt akvarie.. hadde planlagt en skikkelig omgjøring i januar så da blir det satt igang fortere enn planlagt.

Hittil har jeg brukt den fineste sanden fra rådasand, og den er veldig pen. Eneste er at det flyr sand hele tiden rundt, og særlig under mating.

Derfor lurer jeg på hva grensen for mm på sand/grus er. Noen som vil anbefale til et ciklide kar? og et malawi kar?

Innspill! =)

Har også 150kg med rådasand som skal kanskje bort etterhvert.. just sayin'
Dersom du har den aller mest finkornede Rådasanden i karet ditt, skjønner jeg godt at den flyr rundt ved den minste bevegelse. Den er vel egentlig ikke spesielt godt egnet til akvariebruk. Den kan også bli dratt inn i filteret når den flyr opp sånn, og sand i filteret tetter porer og er ikke bra.

Anbefalt sand til et ciklide-akvarium? Da ville jeg sagt Biltema sand grovkornet, varenummer 175425. Pass på å velge den riktige. Det er to typer.

Har du funnet noen forklaring på massedøden? Dersom det var sykdom, kan det jo henge smitte igjen i akvariet i lang tid etterpå, så det er litt skummelt å kjøpe ny fisk for tidlig, før du har funnet årsaken.
tømmer akvariet i dette øyeblikk, all fisk er død bortsett fra corydoras og otocinclus.

Årsaken var nok et nytt forhold og syke fisk .. Jeg fikk kjøpt meg en del tetra så skal klage på disse.

Takk for sand tipset. Drar med engang =)

Trenger du å vaske biltema sanden ?
Nei, det fine med Biltema-sanden er at den er bare å tømme i akvariet, uten å vaske Herlig!
det hørtes lovende ut.. regner med 3 poser holder til 240 liter.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap