En stim sammen med rød fantom tetra - eller noe helt annet ?

jeg har planer om å gjøre helt om på fiskesammensettningen i karene mine.
I 160 litren vil det da gå:
Gullgurami
Corydoras
Kuhliiåler
Ansistrus oppdrettsvariant
Rød fantomtetra.

Jeg lurer på å også ha en stim til, av en type som ikke blir for lik de røde fantomtetraene.

Jeg har prøvd fiskebasen og skrive inn kriterier for søk, men får ikke opp lange listene, så det kan hende jeg begrenser for mye.

Men har iallefall notert noen forslag ned.

Korallrød smykketetra - som trenger ekstra lav ph.
Dronningrasbora
Stor smykketetra
Neontetra - svært lav Gh- 0-3
Kardinal tetra
Keiser tetra - liker svært lav belysning i karet for å trives og være pen
Glødebåndstetra.

Men det finnes jo sikkert fler. Synes det er dumt man ikke kan søke innenfor grupper fisk, f.eks barber, tetraer, osv.

Alternativet til å ikke ha en stim er jo å kjøpe noen som ikke nødvendigvis stimer, men som er pene å se på, fredelige, og passer inn med de andre fiskene.

Målet er å ha bløtt vann, 0-5 gh. Og fisker som trives i det.

Jeg er jo veldig glad i kardinaltetra da, med sine skarpe farger som er en kontrast til alt det andre.

men det finnes sikkert også utrolig mange andre arter som jeg ikke har fått øynene opp for.

Så tips mottas med takk
Du vil ikke heller kjøpe flere eksemplarer av den ene stimfisken du allerede har bestemt deg for da, og heller ha mange av den, istedenfor to forskjellige stimer? Et "designertips" er at det blir fort et litt "rotete" og kaotisk syn med flere stimfisk-arter i samme kar. Men to er vel maks av hva som "kan gå an".

Om jeg skal foreslå en art, så tenker jeg på en liten men godt synlig art som er oransje Det er en tetra-art som heter ildtetra. Jeg har hatt den selv, og etter Nannostomusene, er denne favoritten. Denne lille tetraen stimer egentlig bra, og de synes godt på avstand på grunn av sin glinsende oransje farge.
Problemet er at jeg er litt lei av fantomtetraene. Jeg flyttet de ut av hovedkaret og har hatt de på gangen nå et års tid. Men nå må de inn igjen på stuen pga de fiskene som vil ha hardt vann skal på gangen.

Dvs - de KAN kanskje gå på gangen for de tåler gh opp til 10 om jeg ikke husker feil.

Hvis de blir værende på gangen, står jeg friere på stuen til å velge stim.

har vel rundt 15 røde fantomtetraer, og føler det blir feil å drepe friske fisker også, og vet ikke helt hvor lett det er å omplassere de. Kjenner ingen med akvarie her jeg bor.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap