Hjelp og råd med øreål/panserål?
Hallo. Jeg har nylig skaffet meg to øreåler, og fra hva jeg har lest er begge gutter.
De går godt sammen med fiskene mine og jeg har passet på å dekke alle mulige veier de kan komme seg ut, og at de har planter og røtter å gjemme seg i.
Men jeg lurte på om det er noen ekstra tips å gi?
Jeg har prøvd å legge litt oksehjerte og bunntableter til dem, men jeg har bare klart å få se den ene få i seg mat en gang. Er dette farlig eller skal jeg satse på at de finner rester rundt om kring i akvariet på kvelden?
Jeg vet de er mest aktive på kvelden, men mine er også veldig aktive på dagtid.
Jeg lurer også på hvordan de går med flyteplanter? I og med jeg vet de skal opp og trekke luft? Men vil dette komme litt i veien for dem?
Jeg tar gjerne i mot flere råd
De går godt sammen med fiskene mine og jeg har passet på å dekke alle mulige veier de kan komme seg ut, og at de har planter og røtter å gjemme seg i.
Men jeg lurte på om det er noen ekstra tips å gi?
Jeg har prøvd å legge litt oksehjerte og bunntableter til dem, men jeg har bare klart å få se den ene få i seg mat en gang. Er dette farlig eller skal jeg satse på at de finner rester rundt om kring i akvariet på kvelden?
Jeg vet de er mest aktive på kvelden, men mine er også veldig aktive på dagtid.
Jeg lurer også på hvordan de går med flyteplanter? I og med jeg vet de skal opp og trekke luft? Men vil dette komme litt i veien for dem?
Jeg tar gjerne i mot flere råd
Postet 19.12.12 kl 23:04
Postet 21.12.12 kl 00:19
Hvorfor oppretter du to tråder hvor du i grunn spør om det samme?
Hold deg til denne: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=71539
Hvis du ikke føler du får godt nok svar: søk på nettet.
Hold deg til denne: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=71539
Hvis du ikke føler du får godt nok svar: søk på nettet.
Postet 21.12.12 kl 00:39
hei! det er veldig bra at de ar aktive på dagen også. det er et tegn på at de trives og føler seg trygg. de vill trolig spise mer etter at det er mørkt ja, så vill ikke tro det er noen grunn til bekymring. tror neppe flyteplanter har noe å si. i hvertfall ikke hvis det ikke dekker hele overflaten.
innredningen din høres bra ut. det er lurt å ha fint bunnsubstrat siden de liker å grave en del.
innredningen din høres bra ut. det er lurt å ha fint bunnsubstrat siden de liker å grave en del.
Postet 03.01.13 kl 18:42
Hei.
Har hatt disse i en periode, og det er noen fantastiske fisk. Mine brukte en del flyteplanter som gjemmested, og det gjorde at de følte seg mye mer trygge. Disse er like fremkommelige som ål, så at de ikke kommer seg fram skal du ikke være redd for.
Disse kan etterhvert ta rimelig store fisk som hviler på bunnen om natta.
Har hatt disse i en periode, og det er noen fantastiske fisk. Mine brukte en del flyteplanter som gjemmested, og det gjorde at de følte seg mye mer trygge. Disse er like fremkommelige som ål, så at de ikke kommer seg fram skal du ikke være redd for.
Disse kan etterhvert ta rimelig store fisk som hviler på bunnen om natta.
Postet 03.01.13 kl 20:34
Tusen takk for svar! Noe jeg også lurer på er hvor ofte jeg skal fore dem? De har blitt helt åpne for å spise på dagen og på kvelden nå. Vanligvis gir jeg dem mygglarver eller oksehjerte hver 3 dag i en passe stor dose...
Men jeg har hørt fra dyrebutikken at de kunne ha slike fiskebrikker en gang hver dag, betyr dette da også at jeg skal gi dem mygglarver og slikt hver dag?
Jeg har jo hørt fra andre at fisker ikke trenger mat hver eneste dag..
Men jeg har hørt fra dyrebutikken at de kunne ha slike fiskebrikker en gang hver dag, betyr dette da også at jeg skal gi dem mygglarver og slikt hver dag?
Jeg har jo hørt fra andre at fisker ikke trenger mat hver eneste dag..
Postet 10.02.13 kl 15:56